Eksperter på krigen i Ukraina

Her er en oversikt over noen av våre forskere som kan kontaktes for intervjuer og kommentarer om krigen i Ukraina

Bilde av Atle Christiansen
Seniorrådgiver
atle.christiansen@uia.no
+47 38 14 13 18

Maryna Rabinovych er postdoktor ved Universitetet i Agder, Institutt for ledelsesfag. Hun er fra Ukraina, snakker ukrainsk, russisk, engelsk og litt norsk. Rabinovych forsker på Ukrainas forhold til EU. Hun skrev denne personlige betraktningen i Fædrelandsvennen noen dager etter krigsutbruddet i 2022. Uken etter publiserte hun en kronikk om Ukraina og landets muligheter for å bli EU-medlem. Sammen med Anne Pintsch skriver hun på en kronikk der hun argumenterer for at EU og resten av Vesten hurtig må bidra til at Ukraina vinner krigen.

Bilde av Maryna Rabinovych
Postdoktor
maryna.rabinovych@uia.no
+47 38 14 11 40

Iryna Fyshchuk kom til Kristiansand fra Ukraina i desember 2022. Hun er stipendiat ved UiAs Institutt for statsvitenskap. Hun arbeider med spørsmål om å styrke motstandskraften mot digitale angrep i Ukraina, og hvordan EU involveres for å styrke digitale sikkerhetsprosesser i krigstid.

Bilde av Iryna Fyshchuk
iryna.fyshchuk@uia.no
+47 38 14 27 75

Anne Pintsch er førsteamanuensis ved Universitet i Agder, Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag. Hun forsker på Ukrainias forhold til EU, som er en viktig del av landets nyere historie. Sammen med forskerkollega Maryna Rabinovych skriver hun på en kronikk der hun argumenterer for at EU og resten av Vesten hurtig må bidra til at Ukraina vinner krigen.

Bilde av Anne Pintsch
anne.pintsch@uia.no
+47 38 14 24 38

Alf Tomas Tønnessen er førsteamanuensis ved Universitetet i Agder, Institutt for fremmedspråk og oversetting ved. Han er ekspert på amerikansk politikk og historie. Tønnesen har gitt ut fagbøker om USA og leder blant annet Nordic Association for American Studies. Hør gjerne med vår USA-ekspert for mer informasjon om USAs håndtering av krigen mellom Russland og Ukraina.

Bilde av Alf Tomas Tønnessen
alf.t.tonnessen@uia.no
+47 38 14 21 12

Morten Jeppesen er universitetslektor Universitetet i Agder, Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag. Hans ekspertise er knyttet til russisk utenriks- og sikkerhetspolitikk. Jeppesen snakker russisk og har jobbet med russlandsrelaterte problemstillinger både som forsker og i andre sammenhenger.

Bilde av Morten Jeppesen
Universitetslektor