English version of this page

Unni Wathne

Førsteamanuensis
Institutt for matematiske fag
Telefon
+47 38141696
Mobiltelefon
+4791368276
Kontor J3062 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Ansvarsområde

Cand. mag. i matematikk, norsk og PPU (1999, Høgskolen i Agder)

Cand. scient. i matematikkdidaktikk (2002, Høgskolen i Agder)

PhD i matematikkdidaktikk (2009, Universitetet i Agder)

Arbeidserfaring

2002-2004 Høgskolelektor i matematikkdidaktikk

2004-2008 Stipendiat i matematikkdidaktikk

2008-2016 Lektor ved Søgne videregående skole

2009- Førsteamanuensis i matematikkdidaktikk

Forskning

Faglige interesser

Interessert i barns læring og utvikling innen matematikk i barnehagen og skolen.

Interessert i og forsker på bruk av IKT-verktøy og websjangre i et faglig og didaktisk perspektiv.

Interessert i og forsker på elevers matematisk argumentasjon.

Undervisningsfag: 

STM100 Språk tekst og matematikk (Barnehagelærerutdanning)

STM101 Språk, tekst og matematikk (Barnehagelærerutdanning, deltid)

MA-922 Algebra, tallteori, geometri og didaktikk (Lærerutdanning 5.-10. trinn, EVU)

MA-923 Funksjoner, statistikk og sannsynlighet (Lærerutdanning 5.-10. trinn , EVU)

MA-502 Masteroppgave i matematikkdidaktikk

Publikasjoner

  • Wathne, Unni & Carlsen, Martin (2022). Third grade students’ multimodal mathematical reasoning when collaboratively solving combinatorial problems in small groups. Mathematical Thinking and Learning. ISSN 1098-6065. doi: 10.1080/10986065.2022.2099611. Fulltekst i vitenarkiv
  • Brodahl, Cornelia; Larson, Niclas; Wathne, Unni & Bjørkestøl, Kirsten (2020). Developing further support for in-service teachers’ implementation of a reasoning-and-proving activity and their identification of students’ level of mathematical argumentation. Journal of the International Society for Teacher Education. ISSN 1029-5968. 24(2), s. 73–87. Fulltekst i vitenarkiv
  • Wathne, Unni; Reinhardtsen, Jorunn; Borgersen, Hans Erik & Cestari, Maria Luiza (2019). Designed examples as mediating tools: Introductory algebra in two Norwegian grade 8 classrooms. I Kilhamn, Cecilia & Säljö, Roger (Red.), Encountering algebra. A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA. Springer Nature. ISSN 978-3-030-17576-4. s. 71–109. doi: 10.1007/978-3-030-17577-1_5.
  • Wathne, Unni & Brodahl, Cornelia (2019). Engaging Mathematical Reasoning-and-Proving: A Task, a Method, and a Taxonomy. Journal of the International Society for Teacher Education. ISSN 1029-5968. 23(1), s. 6–17. Fulltekst i vitenarkiv
  • Brodahl, Cornelia & Wathne, Unni (2018). Imaginary Dialogues – In-service Teachers’ Steps Towards Mathematical Argumentation in Classroom Discourse. Journal of the International Society for Teacher Education. ISSN 1029-5968. 22(1), s. 30–42. Fulltekst i vitenarkiv
  • Wathne, Unni & Brodahl, Cornelia (2017). Mathematics Video Podcasts as Integrated Elements of Online Lessons in Further University Education: In-Service Teachers’ Flow Experiences. Journal of the International Society for Teacher Education. ISSN 1029-5968. 21(1), s. 33–44. Fulltekst i vitenarkiv
  • Brodahl, Cornelia & Wathne, Unni (2016). In-Service Teachers’ Perceptions of the Design and Quality of Mathematics Videos in their On-Line Learning. Journal of the International Society for Teacher Education. ISSN 1029-5968. 20(2), s. 67–78. Fulltekst i vitenarkiv
  • Wathne, Unni; Reinhardtsen, Jorunn & Cestari, Maria Luiza (2013). Introductory lessons on algebra: A Video Study (Videomat). I Ubuz, Behiye; Haser, Çiğdem & Mariotti, Maria Alessandra (Red.), Proceedings of the Eighth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. European Society for Research in Mathematics Education. ISSN 978-975-429-315-9. s. 576–577.
  • Wathne, Unni (2013). Inquiry in the classroom: Teaching and learning mathematics in alternative training. I Fuglestad, Anne Berit (Red.), Special Needs Education in Mathematics New Trends, Problems and Possibilities. Portal forlag. ISSN 978 82 92712 98 6. s. 125–130.

Se alle arbeider i Cristin

  • Carlsen, Martin; Wathne, Unni & Blomgren, Gro (2017). Matematikk for barnehagelærere (3. utgave). Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978820248267-1. 325 s.
  • Carlsen, Martin; Wathne, Unni & Blomgren, Gro (2012). Matematikk for barnehagelærere, 2. utgave. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-7634-978-8. 288 s.
  • Carlsen, Martin; Wathne, Unni & Blomgren, Gro (2011). Matematikk for førskolelærere. Cappelen Damm Høyskoleforlaget. ISBN 9788276348613. 288 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Brodahl, Cornelia; Larson, Niclas; Wathne, Unni & Bjørkestøl, Kirsten (2020). Measuring in-service teachers’ ability to analyse their students’ mathematical argumentation.
  • Brodahl, Cornelia & Wathne, Unni (2018). In-service teachers' implementing of imaginary dialogues for mathematical reasoning-and-proving in the classroom.
  • Carlsen, Martin & Wathne, Unni (2017). Primary students’ reasoning when collaboratively solving combinatorial problems in small groups.
  • Brodahl, Cornelia & Wathne, Unni (2017). Imaginary dialogues – In-service teachers’ steps towards mathematical argumentation in classroom discourse.
  • Birkeland, Per Arne; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd & Wathne, Unni (2016). Matematikklærere må kunne mer enn faget. Utdanning. ISSN 1502-9778. s. 38–38.
  • Birkeland, Per Arne; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd & Wathne, Unni (2016). Mattelærere må kunne mer enn matte. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116. s. 11–11.
  • Hundeland, Per Sigurd; Wathne, Unni; Carlsen, Martin; Birkeland, Per Arne & Erfjord, Ingvald (2016). Mattelærere må kunne mer enn matte. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
  • Birkeland, Per Arne; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd & Wathne, Unni (2016). Må kunne mer enn matte. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790. 142(151), s. 20–20.
  • Brodahl, Cornelia & Wathne, Unni (2016). Math video podcasts as integrated parts of online lessons: Trained teacher students' perceptions of effective use and enjoyment in learning.
  • Wathne, Unni (2015). Teachers’ procedures when introducing algebraic expression in two Norwegian grade 8 classrooms. I Krainer, Konrad & Vondrova, Nada (Red.), Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. European Society for Research in Mathematics Education. ISSN 978-80-7290-844-8. s. 508–509.
  • Wathne, Unni (2015). Introducing algebraic expression in two Norwegian Grade 8 classroom.
  • Wathne, Unni; Reinhardtsen, Jorunn & Cestari, Maria Luiza (2013). Videomat – Introduction of algebra in Norwegian classrooms.
  • Wathne, Unni (2013). Introductory lessons on algebra: A Video Study (Videomat).
  • Carlsen, Martin & Wathne, Unni (2011). Matematikk i barnehagen - en undrende og utforskende tilnærming.
  • Wathne, Unni (2011). Inquiry in the classroom - Teaching and learning mathematics in alternative training.
  • Wathne, Unni (2008). Barns tilnærming til analogiske og kombinatoriske resonnement En longitudinell studie av samspill i smågrupper. Universitetet i Agder. ISSN 978-82-7117-650-1.
  • Wathne, Unni (2002). Geometri i byggekunst: fasadeproporsjoner ved bygninger på Sanden i Mandal. Universitetet i Agder.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:31