-
Vegge, Tor
(2021).
Kommentar: Oversettelse av apollymi i revidert bibeloversettelse.
-
Vegge, Tor
(2021).
Oversettelse av Christos i revidert bibeloversettelse: Kristus eller «den salvede».
-
Vegge, Tor
(2018).
Gjenoppdag kristendommen med utgangspunkt i boken Marcus Borg, Gjenoppdag kristendommen, 2017.
-
Vegge, Tor
(2017).
Luther. Nåde som utgangspunkt for utviklingen av sosialhjelp.
-
Vegge, Tor
(2017).
Forestillinger om dødsriket og helvete i bibeltekster.
-
Vegge, Tor
(2017).
Hvem var Jesus for Paulus? Om hvor Paulus hentet sine Jesusforestililnger fra.
-
Møller, Hilde Brekke; Justnes, Årstein; Vegge, Tor & Aslaksen, Hildegunn Mellesmo
(2016).
Har Jesus levd?
Podcast: http://www.uia.no/om-uia/podkast/podkaster/har-jesus-levd.
-
Vegge, Tor & Justnes, Årstein
(2016).
Novum Testamentum Norvegicum: The True Norwegian Bible.
-
Vegge, Tor
(2016).
Hellige tekster.
-
Vegge, Tor
(2016).
Edsall, Benjamin A.: Paul’s Witness to FormatIve Early Christian Instruction, Tübingen: Mohr Siebeck 2014. XIII, 297 S. = Wissenschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament. 2. Reihe, 365.
Theologische Literaturzeitung.
ISSN 0040-5671.
141(6),
s. 616–618.
-
Vegge, Tor & Justnes, Årstein
(2016).
Ny vin i skinninnbinding: nye grunntekster i Den hellige skrift.
-
Vegge, Tor
(2015).
Historien om Det nye testsamentet for lærere og andre. Anmeldelse av Halvor Moxnes, Historien om Det nye testamentet, Oslo: Verbum 2015.
Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge.
ISSN 0802-8214.
27(3),
s. 56–58.
-
Vegge, Tor
(2015).
Heilage tekstar og abrahamittisk monoteisme.
Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge.
ISSN 0802-8214.
27(1),
s. 20–25.
-
Vegge, Tor
(2014).
Rezension Smith, Claire S., Pauline Communities as ‘Scholastic Communities’. A Study of the Vocabulary of ‘Teaching’ in 1 Corinthians, 1 and 2 Timothy and Titus, , Wissenschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament 2 Reihe 335, Tübingen (Mohr Siebeck) 2012.
Zeitschrift für antikes Christentum.
ISSN 0949-9571.
18(3),
s. 509–512.
doi:
10.1515.
-
Vegge, Tor
(2014).
Hvilken rolle og hensikt har bibelvitenskap og tidligkristne studier i 2014?
-
Vegge, Tor
(2014).
Sacred Scripture in the Letters of Paul.
I Hoffmann, Matthias R.; John, Felix & Popkes, Enno Edzard (Red.),
Paulusperspektiven.
Neukirchener Verlag.
ISSN 978-3-7887-2795-6.
s. 1–32.
-
Vegge, Tor
(2013).
Die kulturelle Prägung: Sprache, Erziehung, Bildung.
I Horn, Friedrich W. (Red.),
Paulus Handbuch.
Mohr Siebeck.
ISSN 9783161500831.
s. 66–72.
-
Kvalvaag, Robert; Valen-Sendstad, Ådne & Vegge, Tor
(2013).
[RLE-faget] må styrkes, ikke endres.
Vårt land.
ISSN 0805-5424.
s. 18–18.
-
Vegge, Tor
(2012).
Mahlfeier im Kontext der Deuteropaulinen, des Judasbriefs und des 2Petr.
-
Justnes, Årstein & Vegge, Tor
(2012).
"How Do We Describe 'Biblical' Texts that are Older than the Bible?".
-
Justnes, Årstein & Vegge, Tor
(2012).
Ny vin i skinninnbinding: Bibel 2011 og tilleggene.
-
Vegge, Tor
(2012).
Lives of St. Paul in Acts (Luke), The Acts of Paul and in The Acts of Thecla.
-
Vegge, Tor
(2012).
Juletekstene i Det nye testamente.
-
Vegge, Tor
(2012).
Thomasevangeliet. Hvorfor er ikke Thomasevangeliet en del av Bibelen?
-
Vegge, Tor
(2012).
Bildungsbegriffe in urchristlichen Schriften.
-
Vegge, Tor
(2011).
Thomasaktene (apokryfe apostelakter).
I Aasgaard, Reidar (Red.),
Tidligkristne apokryfer.
Bokklubbens kulturbibliotek.
ISSN 9788252576726.
-
Vegge, Tor
(2011).
Skjedde det i de dager …?
-
Vegge, Tor
(2011).
Bibelbruk i etiske spørsmål.
-
Vegge, Tor
(2011).
Den nye bibeloversettelsen. Hva venter vi oss?
-
Vegge, Tor
(2011).
Hva betyr egentlig «Skriften» i Skriften?
-
Vegge, Tor
(2011).
Bildung in der Paulusschule.
-
Justnes, Årstein & Vegge, Tor
(2011).
"Sammendrag av Thomas gjerninger 4-12".
I Aasgaard, Reidar (Red.),
Tidligkristne apokryfer.
Bokklubbens kulturbibliotek.
ISSN 9788252576726.
s. 187–190.
-
Vegge, Tor
(2011).
Han formørket julens glade budskap.
Vis sammendrag
Intervju i lørdagsbilaget Fædrelandsvennen, God Helg om tekstene om Jesu fødsel og barndom i Matteusevangeliet og Lukasevangeliet
-
Vegge, Tor
(2010).
"Det skjedde i de dager".
Vis sammendrag
Intervju om litterære trekk og historisitet i julefortellingene i Lukasevangeliet og Matteusevangeliet
-
Vegge, Tor
(2009).
"Ein Blick von außen: Paulus in Lehrplänen und im Unterrichtsalltag in Norwegen".
Vis sammendrag
Der Beitrag präsentiert wie Paulus in den Lehrplänen und in Schulbüchern in Norwegen dargestellt wird. Diskutiert werden ferner die Herausforderungen bei der Vermittlung von diesem Lernstoff im norwegischen Unterrichtsalltag. Ein zentrale Frage ist die Frage von der Gleichstellung der Geschlechter. Bidraget/paperet presenterer hvordan Paulus opptrer i læreplaner og norske skolebøker. Det diskuterer utfordringene med å formidle dette lærestoffet i skolens undervisning. Et sentralt tema i diskusjonen er spørsmålet om likestilling mellom kjønnene.
-
Vegge, Tor
(2009).
"Bibelbruk i den norske debatten om homofili, partnerskap og ekteskap".
Vis sammendrag
Bidraget/paperet diskuterer to former for bibelbruk, eller snarere to former for hermeneutikk. På den ene siden bibelbruk i kirkens teologi slik den kommer til uttrykk i uttalelsen fra Den norske kirkes lærenemnd, Skriftforståelse og skriftbruk med særlig henblikk på homofilisaken. Uttalelse dra Den norske kirkes lærenemnd, 2006. Den andre formen henter jeg fra et vitenskapelig fagområdet i dette tilfellet mitt eget, bibelvitenskapene. The paper discusses two forms of bible use or two forms of hermeneutics, first the use of the Bible in Norwegian church theology as it is expressed in the publication/presentation in 2006 of the report "Understanding of Scripture and Use of Scripture? with Particular Reference to the Issue of Homosexuality" from The doctrinal commission of the (Lutheran) Church of Norway. The other form is represented by the scientific disciplin biblical studies.
-
-
Vegge, Tor
(2008).
Antike Bildungssysteme im Verhältnis zum frühen Christentum.
Zeitschrift für Neues Testament.
ISSN 1435-2249.
11(21),
s. 17–26.
Vis sammendrag
Der Aufsatz präsentiert kurz Bildungsmöglichkeiten, die den Einwohnern in den Städten der hellenistischen und römischen Welt zugänglich waren, und beschreibt weiter die Strukturen der literarischen Bildung: Sprach- und Literaturunterricht, Progymnasmata, Rhetorik und Philosophie, und diskutiert schließlich wie diese Bildung für die ersten Christen relevant war. The article presents briefly the options of education accessible for the inhabitants in the cities of the Hellenistic and Roman world. It describes further the structures of literary education: language and literature, progymnasmata, rhetoric and philosophy. It discusses finally how this education/Bildung was relevant for the early Christians.
-
Justnes, Årstein & Vegge, Tor
(2007).
Jesus på norsk: Jesusforskningen i Norge i det 20. århundre.
-
Vegge, Tor & Justnes, Årstein
(2007).
Jesusforskning i Norge i 20. århundre.
-
Justnes, Årstein & Vegge, Tor
(2006).
Jesusforskning i Norge i 20. århundre.
-
Vegge, Tor
(2001).
Lars Hartman, Text-Centered New Testament Studies. Text-Theoretical Essays on Early Jewish and Early Christian Literature, Red.: David Hellholm,Tübingen 1997, Mohl Siebeck, 316 s.
Norsk Teologisk Tidsskrift.
ISSN 0029-2176.
102(3).
-
Vegge, Tor
(2001).
Anders Eriksson, Traditions as Rhetorical Proof. Pauline Argumentation in 1 Corinthians, (CB New Testament Series 29), Stockholm 1998, Almquist & Wicksell International, 352 s.
Norsk Teologisk Tidsskrift.
ISSN 0029-2176.
102(3).
-
Vegge, Tor
(1999).
Anmeldelse: Halvor Moxnes (ed.), Constructing Early Christian Families. Family as social reality and metaphor, London 1997, Routledge, 267s.
?.
100(2),
s. 133–134.
-
Vegge, Tor
(1999).
Anmeldelse: Det kristne mennesket: Konstruksjon av ny identitet i antikken (red.: Dag Øistein Endsjø). Antikkprogrammets småskrifter nr 4, Oslo 1998, Norges Forskningsråd.
Norsk Teologisk Tidsskrift.
ISSN 0029-2176.
100(2).
-
Vegge, Tor
(2004).
Die Schule des Paulus. Eine Untersuchung zur Art und zum Stellenwert schulischer Bildung im Leben des Paulus.
Universitetet i Oslo.
Vis sammendrag
Avhandlingen diskuterer Paulus´ litterære dannelse på bakgrunn av en framstilling av utdanning og dannelse i hellenistisk tid. The thesis discusses the literacy of Paul against the background of a presentation of schooling and Bildung in the Hellenistic age.