-
Knudsen, Marianne Nødtvedt; Valberg, Tony & Bredholt, Kai
(2022).
Åpning av konferansen Cutting Edge kulturskole (2021)2022.
-
Valberg, Tony
(2022).
Togetherness - Vibrant Matter Collective.
-
Valberg, Tony
(2022).
Searching for a Minor Aesthetics.
-
Valberg, Tony
(2021).
Epistemological contributions from science, philosophy and the arts requires autonomy!
-
Valberg, Tony
(2021).
Musikkens plass i byutvikling.
-
Valberg, Tony
(2021).
Can music as we know it survive the post-humanist turn? .
-
Valberg, Tony
(2020).
"Biotopen".
-
Valberg, Tony
(2020).
Togetherness – Vibrant matter Collective: The anthropocene and modelling possible universes .
-
Valberg, Tony
(2020).
Togetherness - Natur, filosofi og religion.
-
Valberg, Tony
(2020).
Togetherness - Bærekraft i kultur.
-
Valberg, Tony
(2020).
"Hvor er kunsten i kunstfagene?".
-
Valberg, Tony
(2020).
Kustnerisk forskning og bærekraft.
-
Valberg, Tony
(2019).
[Konferansebidrag] Togetherness – Vibrant Matter Collective.
-
Valberg, Tony
(2019).
Togetherness - Vibrant Matter Collective.
-
Valberg, Tony
(2019).
Har teknologien blitt min nærmeste - Posthumanismen i Togetherness.
-
Illeris, Helene; Anundsen, Tormod Wallem; Valberg, Tony; Svingen-Austestad, Anna; Skregelid, Lisbet & Amundsen, Even Lynne
[Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen]
(2018).
BEBO.
Vis sammendrag
BEBO er en fanzine, produceret i forbindelse med forskningsgruppen Kunst og sosiale relasjoners beboelse på Feviktun bo- og omsorgscenter i juni 2017
-
Valberg, Tony
(2018).
Pannekaken.
-
Valberg, Tony
(2017).
Bynett Sør: Togetherness - Vibrant Matter Collective. Et forskningsprosjekt.
-
Valberg, Tony
(2017).
“Livet som form”.
-
Valberg, Tony
(2016).
Art and social relations: "Home".
-
Valberg, Tony
(2016).
Mock-up society - Voicing, listening, resonating
.
-
Valberg, Tony
(2016).
Some thoughts Concerning Quality.
-
Valberg, Tony
(2015).
Isammenkomst.
Vis sammendrag
Participatory art prosjektet "I sammen" viser gjennom en happening i
Kristiansand Kunsthall hvilke visuelle avtrykk en kunstnerisk ambisjon som det "I sammen" representerer etterlater seg, og hvordan musikk folder seg ut i skapende, generasjonsoverskridende og uforutsigbare felleskap.Skjemaet som dette er dessverre ikke egnet til å beskrive prosjektets form, innhold og skapelsesprosesser.
-
Valberg, Tony
(2015).
Kunst i konflikt!
-
Valberg, Tony
(2015).
SAMBA - i sammen! Kunst, kultur og relasjonell estetikk i opplæringen.
-
Valberg, Tony
(2015).
Experiences with Dialogue and Togetherness in Concerts with Infants as Audience.
-
Valberg, Tony
(2015).
Relasjonell estetikk – en plattform for kunstneriske praksiser med relevans for utvikling av kulturskolen?
-
Valberg, Tony
(2015).
”Being-with - contemporary art’s access to relation, participation and togetherness”.
-
Valberg, Tony
(2015).
Togetherness as artistic laboratory.
-
Valberg, Tony
(2014).
Musikk ut i samfunnsveven - en levende praksis med historiske røtter.
-
Valberg, Tony
(2014).
"I sammen - participatory art".
-
Valberg, Tony
(2014).
Kan barn oppleve kunst?
[Fagblad].
"Kunstløftet", vedlagt i Morgenbladet.
-
Valberg, Tony
(2014).
I sammen - samtidskunstens tilgang til relasjon, deltagelse og fellesskap.
-
Valberg, Tony
(2014).
I sammen - veien videre!
-
Valberg, Tony
(2014).
Reach out! Different approaches to music as being-together.
-
Valberg, Tony
(2014).
Kunstforankrede strategier for å høste erfaringer med "fellesskap".
-
Valberg, Tony
(2014).
I samspill - tverrestetiske kunstneriske prosjekter i barnehagen.
-
Valberg, Tony
(2013).
Musikkteateret mellom drømmen og hendelsene.
-
Valberg, Tony
(2013).
"Big Bang". Konsertrekke på 6 konserter i Stavanger konserthus med ensemblet "1B1" under ledelse av Jan Bjøranger. Konseptutvikling og konsertledelse.
Vis sammendrag
Konsertrekke på 6 konserter i Stavanger konserthus med ensemblet "1B1" under ledelse av Jan Bjøranger. Valberg er konsertens konfransier og har utviklet konsertkonseptet sammen med Jan Bjøranger.
-
-
Valberg, Tony
(2012).
En relasjonell musikkestetikk - barn på orkesterselskapenes konserter.
-
Valberg, Tony
(2012).
Relasjonelle musikalske møter.
-
Valberg, Tony
(2012).
Barn og symfoniorkestre i relasjonelle, musikalske møter.
-
Valberg, Tony
(2012).
Bidrag til fagterminologi for en relasjonell estetikk.
-
Valberg, Tony
(2011).
Musikkpuls: Barn og klassisk musikk. Skolekonsertenes historie og utviklng. Intervju.
[TV].
NRK, fjernsyn.
-
Valberg, Tony
(2011).
Musikkpuls, Barn og klassisk.
[TV].
NRK 1 https://tv.nrk.no/serie/musikkpuls/MKMF11000011/20-02-.
-
Valberg, Tony
(2008).
Konsert med spedbarn som målgruppe.
Vis sammendrag
Videopresentasjon og den teoretiske bakgrunnen for spedbarnkonserten "Ansikt til Ansikt" Music for infants. Video-presentation and theoretical background for a concert for children.
-
Valberg, Tony
(2007).
Punkt Seminar.
Vis sammendrag
Faglig leder for PunkSeminar, Punkt festival sin akademiske seminarbit. Her presenterer og reflekterer festivalartister omkring sitt musikalske prosjekt, gjerne knyttet opp mot sentrale dilemmaer som er vevd inn i selve Punktkonseptet; slik som samspillet mellom ulike kunstformer, nye impulser innen improvisert musikk eller samspill mellom ulike musikalske sjangere. De fleste seminarholderne presenterer prosjektet sitt i en blanding av samtale og live-framføring. Årets PunktSeminar hadde følgende bidragsytere: Olle Edström drøfter spørsmålet om eiendomsrett til musikk både fra en historisk og et musikkestetisk synsvinkel. Edström er professor i musikkvitenskap ved Gøteborgs Universitet. David Toop. I tillegg til å være en fremragende musiker har David Toop skrevet flere prisbelønnede bøker. Han har også vært anmelder og skrevet kommentarer i aviser som The New York Times, The Wire, The Times og The Willage Voice. Toop presenterer en blanding av egne tekster og egen musikk. Jon Hassell. Jon Hassel må sies å være en levende legende. Hassel forteller (fra ?a nice comfortable easychair?) om sitt prosjekt ?Fourth World?. Joanna MacGregor. Pianisten Joanna MacGregor har bakgrunn i klassisk musikk og hun har samarbeidet med dirigenter som Pierre Boulez og orkestre som New York Philharmonic. Samtidig har hun spilt med fremragende musikere fra andre sjangere, og det er erfaringene med kreative prosesser som kan oppstå når en sidestille ulike sjangere hun vil fortelle om. Hun eksemplifiserer ved å spille live. David Rothenberg. Klarinettisten David Rothenberg er også associate professor i filosofi ved New Jersey Institute of Technology. I sin seneste bok Why birds sing drøfter han samspillet - bokstavelig talt - mellom mennesket og natur ut fra et økofilosofisk ståsted. Russell Mills/Undark. Et av PunktSeminars mål er å belyse samspillet mellom improvisert elektronisk musikk og andre kunstformer. Russel Mills har arbeidet med noen av de fremste artistene innenfor denne sjangeren, både som billedkunstner (representert i The Tate Gallery og British Museum) og som musiker. Sammen med Undark vil Mills vise eksempler på hvordan han arbeider med lyd og bilde live.
-
Valberg, Tony
(2007).
Babykonserter enestående i verden.
Vis sammendrag
Intervjuet presenterer utviklingen av og forventninger til forestående konserter der spedbarn er målgruppen. Prosjektet er et samarbeid mellom Kristiansand Symfoniorkester, UiA og Norsk Kulturråd.
-
Valberg, Tony
(2007).
Musikkforskning på spedbarn.
Vis sammendrag
Intervjuet presenterer utviklingen av og forventninger til forestående konserter der spedbarn er målgruppen. Prosjektet er et samarbeid mellom Kristiansand Symfoniorkester, UiA og Norsk Kulturråd.
-
Valberg, Tony
(2007).
"Ansikt til ansikt" - gir det mening å produsere en konsert på "høyt kunstnerisk nivå" når målgruppen er spedbarn?
Vis sammendrag
Foredraget presenterer det teoretiske grunnlaget som ligger til grunn for konserten "Ansikt til Ansikt", en konsert der spedbarn er målgruppen. Foreleseren tar mål av seg til å utvikle teoretiske bidrag fra bl.a C. Trevarthen og D. Stern til et sanselig møte mellom spedbarn og klingende materiale.
-
Valberg, Tony; Buene, Eivind & Bøckmann, Boya
(2007).
Spedbarnskonsert: "Ansikt til ansikt".
Vis sammendrag
Prosjektet tar mål av seg til å utvikle teori og praksis knyttet til utvikling av konserter der spedbarn er målgruppen, og innenfor en sjanger av kunstmusikk og premisser som imøtekom spedbarns helhetssansing. Teorien blir publisert i antologien "Musikkterapi - et fag i utvikling", red. Even Ruud og Gro Trondalen i 2008. Konsertrekken på 6 konserter ble spilt i uke 49 i 2007, med musikere fra Kristiansand symfoniorkester og meg selv. Prosjektet var et samarbeid mellom UiA og Kristiansand symfoniorkester, i hovedsak finansiert av Norsk Kulturråd.
-
Valberg, Tony
(1996).
Absolutt - Fredrik Skavaln.
[TV].
NRK https://tv.nrk.no/serie/absolutt/XNRK04003296/17-10-1996.
-
Valberg, Tony
(1984).
Boys Voice: "20 Golden Lies".
[TV].
NRK https://www.youtube.com/watch?v=cyqYRbUbNkM.
-
Valberg, Tony
(2012).
Barnehagelærerens musikkfaglige kompetanse - hvor blir den av i møtet med arbeidslivet?
Tony Valberg, Fakultet for kunstfag, UiA.
-
Valberg, Tony
(2011).
En relasjonell musikkestetikk – barn på orkesterselskapenes konserter (Doktoravhandling).
Göteborgs universitet. Humanistiska fakulteten.
ISSN 978-91-85974-12-2.
Vis sammendrag
Over the past twenty years, there has been a huge growth in the education and community work ("outreach") undertaken by the West-European professional orchestras. It represents a new practise that within the orchestras may have been perceived as somewhat on the sidelines of the their traditional mandate as steward of the symphonic musical work. The object of the study is to describe the development of this practise in the orchestras and examine whether children’s concerts today are being establi... mershed with consistent genre markers that sets them apart from the traditional concerts that appear in subscription series and season programs. It discusses whether the children’s concerts can gain legitimacy within the professional orchestra’s collegial concord, and thereby raise their status from being part of repertoire to being part of canon. A basic question for a study of an organisation whose mandate is to steward music on a high artistic level is: Are children able to experience art? Illumination of the subject is in this study based on the notion that the construction of the concepts of childhood and art experience are built-in concepts of time-specific cultural discourses and social expectations. A chronological illumination of the two concepts through the history of the professional orchestras from the last half of the 18th century to present shows how the question has been, and today could be, answered. The artistic/creative part of the study is represented by four of my concerts for children. These concerts are presented in an enclosed DVD, and they are analyzed and discussed in the thesis. The intention is to describe how I work when creating children’s concerts anchored in what could be called a relational aesthetic of music, and aims at showing how knowledge of the child’s rich perceptual state of readiness when listening to music, can be related to the child’s need for relevant participant strategies at concerts.
-
Valberg, Tony
(2002).
Vidunderlige opplevelser til gode.
Høgskoleforlaget.