English version of this page

Sylvi Monika Thomassen Flateland

Tilknyttet UiA
Institutt for helse- og sykepleievitenskap
Telefon
+47 38141889
Mobiltelefon
+4795140571
Kontor I2023 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Ansvarsområde

Er dosent, utdannet sykepleier fra Vest-Agder sykepleierhøyskole, spesialutdannet i intensivsykepleie ved Aker sykehus og hovedfag i helsefag fra Universitetet i Bergen. Hadde jobbet 15 år som intensivsykepleier, da jeg i 1997 ble ansatt ved nåværende UiA og jobbet siden med utdanning, formidling og forskning, på bachelor og master nivå. Fokus for min undervisning har vært knyttet til det å være akutt og kritisk syk, samt vært rettet mot veiledning og forskning i den kliniske delen av sykepleieutdanningen. Jeg har også deltatt aktivt i utvikling og revidering av emner, studier og studieplaner på bachelor og masternivå, i tillegg til at jeg har ledet og deltatt i ulike utviklings- og forskningsprosjekter. Hovedfokuset mitt har gjennom mange år vært innenfor pedagogikk, hvor tilegnelse av sykepleie både i en teoretisk og en klinisk kontekst har stått sentralt. Har også vært plasstillitsvalgt i seks år for Forskerforbundet ved Fakultet for helse- og idrettsvitenskap og er Internasjonalkoordinator for Europa ved Institutt for helse- og sykepleievitenskap.

Forskning

Innen pedagogikk

Faglige interesser

Det å være akutt og kritisk syk.

Pedagogikk og fagdidaktikk.

Undervisning

Akutt og kritisk syk

Kort biografi

Femten år som intensivsykepleier.

Publikasjoner

  • Rohde, Gudrun E.; Johannessen, Berit; Maaseide, Markus; Flateland, Sylvi Monika; Skisland, Anne Valen -Sendstad & Moi, Ellen Benestad [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2023). Being a nursing student during the coronavirus pandemic: a mixed methods study. BMC Nursing. ISSN 1472-6955. 22(1). doi: 10.1186/s12912-023-01218-8. Fulltekst i vitenarkiv
  • Moi, Ellen Benestad; Skisland, Anne Valen -Sendstad; Johannessen, Berit; Haraldstad, Kristin; Rohde, Gudrun E. & Flateland, Sylvi Monika (2022). Working as a nurse in community health services during Covid-19: a qualitative study . BMC Nursing. ISSN 1472-6955. 21(1). doi: 10.1186/s12912-022-01141-4. Fulltekst i vitenarkiv
  • Rohde, Gudrun E.; Johannessen, Berit; Maaseide, Markus; Flateland, Sylvi Monika; Skisland, Anne Valen -Sendstad & Moi, Ellen Benestad [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2022). Baccalaureate nursing students’ experiences of how the COVID-19 pandemic influenced learning – a mixed method study. BMC Nursing. ISSN 1472-6955. 21(1). doi: 10.1186/s12912-022-00955-6. Fulltekst i vitenarkiv
  • Johannessen, Berit; Flateland, Sylvi Monika; Haraldstad, Kristin; Skisland, Anne Valen -Sendstad & Rohde, Gudrun E. (2022). Being an ethnic minority nursing student- A meta synthesis. Journal of Professional Nursing. ISSN 8755-7223. 40(May-June), s. 111–121. doi: 10.1016/j.profnurs.2022.03.011. Fulltekst i vitenarkiv
  • Haddeland, Kristine; Marthinsen, Gunhild Nordbø; Söderhamn, Ulrika; Flateland, Sylvi Monika & Moi, Ellen Benestad (2022). Experiences of using the ISBAR tool after an intervention: A focus group study among critical care nurses and anaesthesiologists. Intensive & Critical Care Nursing. ISSN 0964-3397. 70. doi: 10.1016/j.iccn.2021.103195. Fulltekst i vitenarkiv
  • Flateland, Sylvi Monika; Pryce-Miller, Maxine; Skisland, Anne Valen -Sendstad; Tønsberg, Anne K. Flaatten & Söderhamn, Ulrika (2019). Exploring the experiences of being an ethnic minority student within undergraduate nurse education: a qualitative study. BMC Nursing. ISSN 1472-6955. 18(1). doi: 10.1186/s12912-019-0389-0. Fulltekst i vitenarkiv
  • Moi, Ellen Benestad; Söderhamn, Ulrika; Marthinsen, Gunhild Nordbø & Flateland, Sylvi Monika (2019). Verktøyet ISBAR fører til bevisst og strukturert kommunikasjon for helsepersonell. Sykepleien Forskning. ISSN 1890-2936. 14((74699)(e-74699)). doi: 10.4220/Sykepleienf.2019.74699.
  • Skisland, Anne Valen -Sendstad; Flateland, Sylvi Monika; Tønsberg, Anne K. Flaatten & Söderhamn, Ulrika (2018). Praksisveiledning av minoritetsspråklige sykepleierstudenter krever mer tid og tilrettelegging . Sykepleien Forskning. ISSN 1890-2936. 13(73021). doi: 10.4220/sykepleienf.2018.73021.
  • Fensli, Marthe M. Fosse; Söderhamn, Ulrika; Flateland, Sylvi Monika & Skaar, Ragnhild (2017). Alvorlig sykes erfaringer med å delta i støttegruppe ledet av frivillige. Tidsskrift for omsorgsforskning. ISSN 2387-5976. 3(3), s. 186–193. doi: 10.18261/ISSN.2387-5984-2017-03-04.
  • Flateland, Sylvi Monika; Skaar, Ragnhild; Fensli, Marthe M. Fosse & Söderhamn, Ulrika (2017). Pårørendes erfaringer med bruk av frivillige ved alvorlig sykdom i hjemmet. Nordisk tidsskrift for helseforskning. ISSN 1504-3614. 13(1), s. 1–13. doi: 10.7557/14.4106. Fulltekst i vitenarkiv
  • Söderhamn, Ulrika; Flateland, Sylvi Monika; Fensli, Marthe M. Fosse & Skaar, Ragnhild (2017). To be a trained and supported volunteer in palliative care – a phenomenological study. BMC Palliative Care. ISSN 1472-684X. 16(1). doi: 10.1186/s12904-017-0193-0. Fulltekst i vitenarkiv
  • Skaar, Ragnhild; Fensli, Marthe M. Fosse; Flateland, Sylvi Monika & Söderhamn, Ulrika (2017). Helsepersonells erfaringer og tanker om bruk av frivillige i palliativ omsorg. Nordisk tidsskrift for helseforskning. ISSN 1504-3614. 13(1), s. 1–17. doi: 10.7557/14.4075. Fulltekst i vitenarkiv
  • Flateland, Sylvi Monika; Nesheim, Trine Marie; Riiser, Anne-Brit & Söderhamn, Ulrika (2015). Sykepleiestudenters erfaringer knyttet til overføring av pasient fra spesialist- til kommunehelsetjeneste. Tidsskrift for omsorgsforskning. ISSN 2387-5976. 1(2), s. 145–153.
  • Flateland, Sylvi Monika; Kristiansen, Aslaug & Söderhamn, Ulrika (2011). Sykepleiestudenters læring - Læring i praksis gjennom deltakelse i refleksjonsgruppe. Nordisk sygeplejeforskning. ISSN 1892-2678. 1(1), s. 5–18.
  • Söderhamn, Ulrika; Flateland, Sylvi Monika; Jessen, Liss & Söderhamn, Olle (2011). Perceived health and risk of undernutrition: a comparison of different nutritional screening results in older patients. Journal of Clinical Nursing (JCN). ISSN 0962-1067. 20(15-16), s. 2162–2171. doi: 10.1111/j.1365-2702.2010.03677.x.
  • Flateland, Sylvi (2009). Refleksjonsgrupper i praksis sykepleiestudenter, kontaktsykepleiere og lærer. Norsk tidsskrift for sykepleieforskning. ISSN 1501-4754. 11(4), s. 23–29.
  • Flateland, Sylvi (2009). "Sammen for læring" - et studentveiledningsprosjekt på et sykehus, Backstage med veiledningsaktørene Selvavsløringer hos veielder og veisøker i veiledningssamtaler. En litteraturstudie. Veiledernettverket i Agder. ISSN 9788271176679. s. 88–96.
  • Söderhamn, Ulrika; Flateland, Sylvi; Jessen, Liss & Söderhamn, Olle (2009). Norwegian version of the Nutritional Form for the Elderly: sufficient psychometric properties for performing institutional screening of elderly patients. Nutrition Research. ISSN 0271-5317. 29(11), s. 761–767. doi: 10.1016/j.nutres.2009.10.010.
  • Flateland, Sylvi (2008). "Læring og fagutvikling i en praksiskontekst. Utvikling av en modell for læring innenfor sykepleieyrket". Vård i Norden. ISSN 0107-4083. 90(4), s. 42–45.

Se alle arbeider i Cristin

  • Skisland, Anne Valen -Sendstad; Flateland, Sylvi Monika; Tønsberg, Anne K. Flaatten & Söderhamn, Ulrika (2018). Minority language-speaking students' challenges in the Bachelor's programmes.
  • Skaar, Ragnhild; Fensli, Marthe M. Fosse; Flateland, Sylvi Monika & Söderhamn, Ulrika (2016). FRIPO-Frivillighet i palliativ omsorg.
  • Söderhamn, Olle; Flateland, Sylvi Monika; Haraldstad, Kristin & Skisland, Anne Valen-Senstad (2013). Kvalitet o forskningsveiledning. Noen betraktninger fra et nordisk utviklingsseminar. Nordisk sygeplejeforskning. ISSN 1892-2678. 3(2), s. 139–144.
  • Söderhamn, Ulrika; Flateland, Sylvi; Jessen, Liss & Söderhamn, Olle (2010). Low risk for undernutrition is a predictor for perceived good health in older patients. Journal of Clinical Nursing (JCN). ISSN 0962-1067. 19, s. 42–43.
  • Söderhamn, Ulrika; Flateland, Sylvi; Jessen, Liss & Söderhamn, Olle (2010). Low risk for undernutrition is a predictor for perceived good health in older patients.
  • Flateland, Sylvi & Kristiansen, Aslaug (2009). Møter mellom utdanning og yrke: Hva kan åpne og lukke for deltakelse og læring?
  • Flateland, Sylvi (2008). Creating a learning culture in two hospital wards:an emperical study of some of the conditions promoting growth of learning and sharing of professional knowledge between students and nurses.
  • Flateland, Sylvi (2007). Presentasjon av et pedagogisk prosjekt gjennomført ved SSHF.
  • Flateland, Sylvi & Moi, Ellen Benestad (2007). Hjerte-lungeredning/HLR.
  • Flateland, Sylvi (2007). Eldreomsorgens ABC, presentasjon av et studieopplegg beregnet på tverrfaglige helsearbeidere.
  • Tønsberg, Anne K. F. & Flateland, Sylvi (2007). Fra ide til virkelighet Kompetansenettverket i Undervisningssykehjemmet i Helseregion Sør. ?.
  • Flateland, Sylvi (2006). Sammen om studentens læring.
  • Flateland, Sylvi (2006). Hvordan kan en sykehuskontekst være utgangspunkt for en ny lærings-og fagutviklingsmodell?
  • Tønsberg, Anne K. F.; Skisland, Anne V-S & Flateland, Sylvi (2005). Undervisningssykehjemmet i Helseregion Sør.
  • Tønsberg, Anne K. F.; Flateland, Sylvi & Nilsen, Arild (2005). Etter- og videreutdanning for kommunehelsetjenesten.
  • Flateland, Sylvi (2004). Praksisprosjekt. Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Agder og SSHF (Sørlandet sykehus).
  • Flateland, Sylvi (2004). Å dele kunnskap og erfaring. Presentasjon av et samarbeidsprosjekt mellom SSK og Fakultet for helse og idrettsfag.
  • Flateland, Sylvi & Skisland, Anne V-S (2003). Hvordan veilede sykepleierstudenter i praksis.
  • Flateland, Sylvi (2002). Læring i praksis. Foredrag for kontaktsykepleiere.
  • Flateland, Sylvi (2001). "Jeg lærer bare ved å være her" En kvalitativ studie om hvordan sykepleiestudenter lærer sykepleie i en medisinsk avdeling.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:29