-
Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2022).
The Knowledge Quartet as a theoretical lens to explore kindergarten teachers’ teaching of mathematics.
-
Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd & Carlsen, Martin
(2022).
An analysis of a kindergarten teacher’s choices and justifications regarding teaching of a mathematical activity .
-
Larson, Niclas; Fidje, Anders Støle; Hundeland, Per Sigurd; Hansen, Michael Rygaard; Ovedal-Hakestad, Siri & Erfjord, Ingvald
[Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen]
(2022).
Spøkelser etter avdøde størrelser hjemsøker KLæM 22.
[Internett].
Apple Podcasts.
Vis sammendrag
I en annerledes episode av Spøkelser etter avdøde størrelser har Niclas Larson intervjuet foredragsholdere og deltakere i Konferanse for lærerutdannere i matematikk, KLæM 22. Dette har blitt satt sammen til en episode som rapporterer om noen av bidragene på konferansen og hva et par av deltakerne syntes om innholdet. Dessuten får vi igjen møte Andy the Candy, som var gjest i 10. episode sesong 1 – PhD student under cover.
-
-
Erfjord, Ingvald; Carlsen, Martin & Hundeland, Per Sigurd
(2019).
Characterising the mathematical discourse in a kindergarten
.
-
Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2018).
An analysis of two kindergarten teachers’ orchestration of mathematical activities: Choices and reasons
.
-
Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Foldøy; Kalil, Ariel; McClelland, Megan & Lenes, Ragnhild
[Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen]
(2018).
Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State
.
-
Solli, Ingeborg Foldøy; Rege, Mari; Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild & Lunde, Svanaug
[Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen]
(2018).
Effects of Childcare Quality on School Readiness Skills in a Generous Welfare State.
-
Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Foldøy; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer & Breive, Svanhild
[Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen]
(2018).
Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State
.
-
Solli, Ingeborg Foldøy; Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Kalil, Ariel; McClelland, Megan & Lenes, Ragnhild
[Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen]
(2018).
Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State.
-
Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Foldøy; Kalil, Ariel; McClelland, Megan & Lenes, Ragnhild
[Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen]
(2018).
Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State
.
-
-
Bruns, Julia; Carlsen, Martin; Eichen, Lars; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2018).
Situational perception in mathematics (SPiM) – Results of a cross-country study in Austria and Norway.
-
Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2017).
Agderprosjektet - Lekbasert læring av matematikk i barnehagen.
-
Hundeland, Per Sigurd; Erfjord, Ingvald & Carlsen, Martin
(2017).
A kindergarten teacher’s revealed knowledge in orchestration of mathematical activities.
-
Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2017).
Agderprosjektet - Lekbasert læring av matematikk i barnehagen.
-
Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2016).
Designing playful inquiry based mathematical activities for kindergarten.
-
Birkeland, Per Arne; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd & Wathne, Unni
(2016).
Matematikklærere må kunne mer enn faget.
Utdanning.
ISSN 1502-9778.
s. 38–38.
-
Birkeland, Per Arne; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd & Wathne, Unni
(2016).
Mattelærere må kunne mer enn matte.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
s. 11–11.
-
Hundeland, Per Sigurd; Wathne, Unni; Carlsen, Martin; Birkeland, Per Arne & Erfjord, Ingvald
(2016).
Mattelærere må kunne mer enn matte.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
-
Birkeland, Per Arne; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd & Wathne, Unni
(2016).
Må kunne mer enn matte.
Fædrelandsvennen.
ISSN 0805-3790.
142(151),
s. 20–20.
-
Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2015).
Matematikkaktiviteter og deres implementering i barnehager i Vest-Agder.
-
Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2015).
Matematikkaktiviteter og deres implementering i barnehager i Aust-Agder.
-
Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2015).
Tall og telling. Arbeid med tallbegrepet i barnehager i Vest-Agder.
-
Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2015).
Tall og telling. Arbeid med tallbegrepet i barnehager i Aust-Agder.
-
Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2015).
Lek og utforskning i matematikk i barnehagen - Arbeid med inquiry i barnehager i Vest-Agder.
-
Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2015).
Lek og utforskning i matematikk i barnehagen - Arbeid med inquiry i barnehager i Aust-Agder.
-
Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2014).
Takk for Sørlandets kompetansefonds populærvitenskapelige pris.
I Jahr, Ernst Håkon; Nossum, Rolf Tomas & Storesletten, Leiv (Red.),
Agder Vitenskapsakademi Årbok 2013.
Portal forlag.
ISSN 9788283140200.
s. 140–142.
-
Hundeland, Per Sigurd
(2014).
IKT-støttet læring av matematikk i barnehagen.
Vis sammendrag
Populærvitenskaplig presentasjon av min forskning på matematikk i barnahagen for Stortingets utdanningskommite i et seminar hvis formål var å presentere Universitetet i Agder.
-
Hundeland, Per Sigurd; Carlsen, Martin & Erfjord, Ingvald
(2014).
Kan man lære matematikk i barnehagen?
Fædrelandsvennen.
ISSN 0805-3790.
140(183),
s. 22–22.
-
Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2013).
Regning som grunnleggende ferdighet i alle fag;.
-
Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2013).
Regning som grunnleggende ferdighet.
-
Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd & Monaghan, John
(2013).
Orchestration of mathematical activities in the kindergarten: Distributed agency and the role of teachers.
-
Hundeland, Per Sigurd; Erfjord, Ingvald & Carlsen, Martin
(2013).
Use of digital tools in mathematical learning activities in the kindergarten: Teachers’ approaches.
-
Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd & Carlsen, Martin
(2012).
Children’s engagement with mathematics in kindergarten mediated by the use of digital tools.
-
Carlsen, Martin & Hundeland, Per Sigurd
(2012).
ICT supported learning of mathematics in kindergarten.
-
Hundeland, Per Sigurd; Erfjord, Ingvald; Carlsen, Martin & Olsen, Jan Arve
(2012).
Fireåringer lærer matematikk.
[Avis].
I skolen. Tidsskrift for Skolenes landsforbund..
-
Hundeland, Per Sigurd; Erfjord, Ingvald; Carlsen, Martin & Olsen, Jan Arve
(2012).
Matte med et museklikk.
[Avis].
Fagbladet.
-
Henriksen, Anita Bakk; Hundeland, Per Sigurd; Carlsen, Martin & Erfjord, Ingvald
(2012).
Småbarn er eksperter på iPad. Artikkel i "Foreldre og barn" - nettutgave.
[Internett].
http://www.klikk.no/foreldre/baby/article722015.ece .
Vis sammendrag
Prosjektet "IKT støttet læring av matematikk i barnehagen" blir omtalt i denne artikkelen som handler om teknologi i barnehagen. Artikkelen refererer til intervju med Hundeland, Carlsen og Erfjord på forskning.no
-
Hundeland, Per Sigurd & Kristensen, Eivind
(2012).
Mattesuksess i barnehagen.
[Avis].
Fædrelandsvennen.
-
Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2012).
Implementation of ICT to facilitate children's learning of mathematics in the kindergarten.
I Gunnarsdottir, Gudny Helga; Hreinsdottir, Freyja; Pálsdóttir, Guðbjörg; Hannula, Markku; Hannula-Sormunen, Minna; Jablonka, Eva; Jankvist, Uffe Thomas; Ryve, Andreas; Valero, Paola & Wæge, Kjersti (Red.),
Proceedings of NORMA 11 The Sixth Nordic Conference on Mathematics Education.
University of Iceland Press.
ISSN 978-9979-54-965-9.
-
Hundeland, Per Sigurd & Olsen, Jan Arve
(2011).
Lærer matte med et klikk.
[Internett].
http://www.forskning.no/artikler/2011/desember/307795..
-
Hundeland, Per Sigurd & Olsen, Jan Arve
(2011).
Fireåringer lærer matematikk med et museklikk.
[Avis].
TEFT. forskingsmagasin fra Universitetet i Agder. .
-
Carlsen, Martin; Hundeland, Per Sigurd & Erfjord, Ingvald
(2011).
ICT supported learning of mathematics in kindergarten (Poster communication).
I Pytlak, Marta; Rowland, Tim & Swoboda, Ewa (Red.),
CERME 7: Proceedings of the Seventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education.
European Society for Research in Mathematics Education.
ISSN 978-83-7338-683-9.
s. 2968–2969.
Vis sammendrag
Our project, ICT supported learning of mathematics in kindergarten, aims to develop and disseminate experience from implementation and use of ICT for pre-school children‘s learning of mathematics in kindergarten environment. We will present aim, focus, research questions and preliminary analysis.
-
Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2011).
IKT-støttet læring av matematikk i barnehagen.
-
Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd & Olsen, Jan Arve
(2011).
Fireåringer lærer matematikk med et museklikk.
[Internett].
http://www.uia.no/no/portaler/aktuelt/nyhetsarkivet/fireaari.
-
Hundeland, Per Sigurd & Kiserud, Sigbjørn
(2011).
Treåringer gjør mattesuksess på data.
[Avis].
Vårt land.
-
Erfjord, Ingvald; Carlsen, Martin; Hundeland, Per Sigurd & Biringvad, Anders
(2011).
Treåringer mestrer andreklassepensum.
[Avis].
Oddernes avis.
Vis sammendrag
Ny forskning ved UiA, viser at barn fra treårsalderen kan løse matematikkoppgaver som brukes i 2. klasse.
-
Hundeland, Per Sigurd; Carlsen, Martin & Erfjord, Ingvald
(2011).
CHANGING MATHEMATICAL PRACTICE OF KINDERGARTEN TEACHERS. CO-LEARNING IN A DEVELOPMENTAL RESEARCH PROJECT.
-
Hundeland, Per Sigurd; Erfjord, Ingvald & Carlsen, Martin
(2011).
ICT SUPPORTED LEARNING OF MATHEMATICS IN KINDERGARTEN.
-
Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2011).
IMPLEMENTATION OF ICT TO FACILITATE CHILDREN’S LEARNING OF MATHEMATICS IN KINDERGARTEN.
-
Hundeland, Per Sigurd
(2011).
TEACHERS ARGUING FOR THEIR TEACHING APPROACHES.
-
Carlsen, Martin & Hundeland, Per Sigurd
(2010).
Tall og telling i barnehagen.
-
Hundeland, Per Sigurd
(2010).
Tall og telling i barnehagen.
-
Berg, Claire V. & Hundeland, Per Sigurd
(2010).
Algebra.
-
Carlsen, Martin; Hundeland, Per Sigurd & Erfjord, Ingvald
(2009).
Orchestration of mathematical activities in the kindergarten: The role of questions.
-
-
Hundeland, Per Sigurd & Carlsen, Martin
(2009).
Inquiry og matematikk på småskoletrinnet.
-
Carlsen, Martin & Hundeland, Per Sigurd
(2008).
Matematikk i barnehagen.
-
Carlsen, Martin & Hundeland, Per Sigurd
(2008).
Kvisla barnehage, Matematikk i barnehagen: Tallbegrepet.
-
Lode, Beate; Lode, Beate; Hundeland, Per Sigurd & Erfjord, Ingvald
(2008).
Analyse av samtaleklipp.
Vis sammendrag
Samtaleklipp fra Praksisnær undervisning. De handler om Juletentamen 2007 Elevarbeid med dakprogrammet Solid Edge Containerframstilling på data Arbeid med rosa containere
-
Breiteig, Trygve; Hundeland, Per Sigurd; Lorentzen, Svein; Måsøval, Heidi Strømskag & Sandvold, Karl Erik
(2007).
Veien videre Paneldiskusjon.
-
Daland, Espen; Eriksen, Stig; Hundeland, Per Sigurd & Erfjord, Ingvald
(2006).
Plenumsdiskusjon KUL LCM/IKTML prosjektene.
Vis sammendrag
Som en del av LCM-prosjektet har lærerne blitt oppfordret til å gjennomføre systematiske undersøkelser for å utvikle egen praksis. Doktorgradsstudentene diskuterer enkelte sider med slike systematiske undersøkelser motivert av designforskning, Japansk "lesson study" og aksjonsforskning.
-
Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2005).
Teachers reflections on the use of ICT tools in mathematics: Insights from a pilot study.
-
Hundeland, Per Sigurd; Erfjord, Ingvald; Grevholm, Barbro & Breiteig, Trygve
(2005).
Teachers and researchers inquiring into mathematics teaching and learning: the case of linear functions.
-
Hundeland, Per Sigurd
(2010).
Matematikklærerens kompetanse : en studie om hva lærerne på videregående trinn vektlegger i sin matematikkundervisning.
Universitetet i Agder.
ISSN 9788271176709.
Fulltekst i vitenarkiv