English version of this page

Ove Skarpenes

Professor
Institutt for sosiologi og sosialt arbeid
Telefon
+47 38141174
Kontor 53B107 (Universitetsveien 53, 4630 Kristiansand, Norway)

Ansvarsområde

Ove Skarpenes er professor i sosiologi ved institutt for sosiologi og sosialt arbeid. Han er dr.polit. i sosiologi fra Universitetet i Bergen, 2005. Han var stipendiat og postdoktor ved Sosiologisk institutt, UiB. Han har arbeidet som førsteamanuensis ved UiB og UiA. Skarpenes sine forskningsinteresser er særlig knyttet til utdannings- og kunnskapssosiologi, klasse, kultur, teori og essayistikk. 

Priser

Universitetsforlagets pris for Årets tidsskriftartikkel i 2007 for artikkelen "Den ’legitime kulturens’ moralske forankring", publisert i Tidsskrift for samfunnsforskning.

Norsk sosiologforenings pris for beste ikke-norskspråklige artikkel sammen med Rune Sakslind i 2014 for artikkelen "Morality and the Middle Class. The European pattern and the Norwegian singularity" publisert i Journal of Social History.

Norsk sosiologforenings pris for beste norskspråklige artikkel for årene 2020-2021 for «De unges problem», publisert i Nytt Norsk Tidsskrift.

 

Publikasjoner

 

Bøker

Hestholm, Roger og Skarpenes, Ove (red.) (august 2023). Sosiologisk analyse. Fagbokforlaget.

Sakslind, Rune, Skarpenes, Ove, Hestholm, Roger 2018. Middelklassekulturen i Norge. Oslo: Sap forlag.

Skarpenes, Ove (2007) Kunnskapens legitimering. Fag og læreplaner i videregående skole. Revidert utgave av dr. avhandlingen. Oslo: Abstrakt forlag.

Skarpenes, Ove (1998) Læreplankonstruksjon - et møtepunkt for kunnskap og politikk. En studie av Reform-  94, i KULTs skriftserie nr. 96. Norges Forskningsråd.

 

Artikler til vurdering

Sakslind, R., Skarpenes, O. og Hestholm, R. (2023). Scientific Controversy and the Construction of Methodological Puzzles

Skarpenes, O. og Hidle, K.M.W (2023). The clash of cultures: Individualization and standardization in education.

 

Artikler i tidsskrift

Skarpenes, Ove (2021). Defending the Nordic model: Understanding the moral universe of the Norwegian working class. European Journal of Cultural and Political Sociology. ISSN: 2325-4823. 8 (2). s 151- 174. doi:10.1080/23254823.2021.1895857.

Nepstad, C. og Skarpenes, O. (2021). Kroppslig og sosial stedstilhørighet. Bygdegutters forankring og framtidsperspektiver. Plan, Vol (53), 4.

Karlsen, Maria Louise; Skarpenes, Ove; Borgen, Jorunn Spord (2022). Standardisering av WHO-anbefalingen for fysisk aktivitet for barn og unge og konsekvenser for praksis i norske skoler. Acta Didactica Norden          (ADNO). ISSN: 2535-8219. 16 (1). doi:10.5617/adno.8983.

Hidle, Kari-Mette Walmann; Skarpenes, Ove (2021). ”Formalistisk obskurantisme”? Forsøk på dechiffrering av læreplanen i samfunnsfag. Nordidactica. ISSN: 2000-9879. 11 (3). s 24 - 50.

Skarpenes, Ove (2021). De unges problem.  Nytt Norsk Tidsskrift Vol.38, Utg.1-2.

Skarpenes, Ove (2021). Defending the Nordic model: Understanding the moral universe of the Norwegian working class. European Journal for Cultural and Political Sociology.                 

Nilsen Eklund, A.C. & Skarpenes, O.  (2021). Quantification and Classification in Education. What is at stake?  Policy Futures in Education. OnlineFirst.10.1177/14782103211032049.

Leonsen, Maria og Skarpenes, Ove (2021). Den profane og den sakrale fotballen. Om medias dekning av fotball   på Sørlandet. Tidsskrift for Kjønnsforskning.

Nilsen, Ann Christin Eklund, Skarpenes, Ove (2020). Coping with COVID-19. Dugnad: a case of the moral premise of the Norwegian welfare state. International Journal of Sociology       

and Social Policy. DOI 10.1108/IJSSP-07-2020-026

Skarpenes, Ove; Sakslind, Rune (2019). Educational experiences and perceptions of occupational hierarchies: The case of the Norwegian working class. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN: 0031-  3831. s 1 - 16. doi:10.1080/00313831.2019.1639814.

Skarpenes, Ove (2018). Klassiske klassekonflikter? Grensedragninger i den norske arbeiderklassen. Tidsskrift  for samfunnsforskning. Vol (59). 4.

Skarpenes Ove, Sakslind Rune, Pride, paternalism, prejudice-images of the working class (2018). Social Sciences. ISSN 2076-0760. 7:10 (1), s 1 - 13 doi: 10.3390/socsci7010010

Skarpenes Ove, Sæverot Ane Malene (2018). Symmetry and equality: Bringing Rancière into the classroom. Contemporary Issues in Early Childhood . ISSN 1463-9491. 19 (1), s 63 - 71 doi:    10.1177/1463949118762159

Sæverot Ane Malene, Skarpenes Ove (2017). Familien og felleskapets betydning i skoleelevenes selvpresentasjoner. Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk . ISSN 2387-5739. 3 (1), s - doi:       10.23865/ntpk.v3.574

Skarpenes, Ove (2017). Fortellinger om de lavtutdannede i Norge. Sosiologen.no

Skarpenes Ove, Sakslind Rune, Hestholm Roger, National repertoires of moral values (2016). Cultura:     International Journal of Philosophy of Culture and Axiology . ISSN 1584-1057. 13 (1), s 7 - 20 doi:       10.5840/cultura20161311

Skarpenes Ove, Nilsen Ann Christin Eklund, "Making up pupils" (2014). Norsk pedagogisk tidsskrift . ISSN 0029-2052. (6), s 424 - 439

Skarpenes Ove Education and the Demand for Emancipation (2014). Scandinavian Journal of Educational     Research . ISSN 0031-3831. 58 (6), s 713 - 733 doi: 10.1080/00313831.2013.840677

Sakslind, Rune og Ove Skarpenes (2014) «Morality and the Middle Class. The European pattern and the Norwegian singularity». Journal of Social History.

Skarpenes, Ove og Ann Christin Nilsen (2014) «Regional gender inequality in the Norwegian culture of equality». Gender Issues.

Skarpenes, Ove (2013) «Kultur som lokal velferdspolitikk»,  Fontene forskning nr. 2/2013.

Skarpenes, Ove (2011) «Læreren – kunnskapen og moralen», Nordic Studies in Education. Nr.4.

Skarpenes, Ove (2010) «Justification of Educational Reforms in Norway (ca 1965-1995) », International Online Journal of Educational Sciences, 2010, 2 (3), 640-665. ISSN: 1309-2707

Skarpenes, Ove og Rune Sakslind (2010) «Education and Egalitarianism: the Culture of the Norwegian Middle Class», The Sociological Review, Vol. 58. Nr. 2.

Skarpenes, Ove og Rune Sakslind (2008) «Kulturforskning og empirisk analyse», Tidsskrift for samfunnsforskning, nr. 2

Skarpenes, Ove (2007) «Den legitime kulturens moralske forankring», Tidsskrift for samfunnsforskning, nr. 4. 

Skarpenes, Ove og Roger Hestholm (2007) «Den ”nye” franske pragmatikken»,  Sosiologisk årbok, nr. 2. Skarpenes, Ove (2007) «Kunnskapsparadokser i kunnskapssamfunnet», Norsk pedagogisk tidsskrift, nr.1.

Skarpenes, Ove (2005) «Pedosentrismens framvekst», Nytt Norsk Tidsskrift nr. 4.              

Skarpenes, Ove  (2001) «Kunnskapssosiologiske problem», Sosiologisk tidsskrift nr. 3.

Skarpenes, Ove (1998) «Fra litterær opplevelse til sosiologisk forståelse - å lese Becketts Endgame», Sosiologisk Årbok. Bind 3.2.

Skarpenes, Ove (1996) «Arven fra opplysningstiden», Norsk pedagogisk tidsskrift 3/4 1996.

 

Bokkapittel

Skarpenes, O. (2023). Oppfinnelsen av Pearsons r – en historisk vitenskapssosiologisk analyse, i Hestholm, Roger og Skarpenes, Ove (red.) (august 2023). Sosiologisk analyse. Fagbokforlaget.

Hestholm, R. og Skarpenes, (2023). Sammenbinding av idéer og evidens, i Hestholm, Roger og Skarpenes, Ove (red.) (august 2023). Sosiologisk analyse. Fagbokforlaget.

Furnes, B, Norman, E. og Skarpenes, O. (2021). Mer enn bare fine ord? Pedagogen, psykologen og sosiologen  drøfter moteord i skolen. I Almås, A. G, Bjørkelo, B. Og Ulvik, M. Betydningen av å møtes: Relasjoner som grunnlag for læring og undervisning. Fagbokforlaget, høsten 2021.

Skarpenes, Ove (2021). Identity and Class: Boundary Drawing in Norway, In Machim, A. and Meidert, M.Political Identification in Europe: Community in Crisis? Pp., 127-145. Emarald.

Skarpenes Ove, Hestholm Roger (2015). Fravær og permanens. Tolkningsrommet i kultursosiologiske klasseanalyser. I Larsen, H. Kultursosiologisk forskning. Universitetsforlaget.

Skarpenes, Ove (2012) «Skolen, reformene og kulturens paradokser» (bokkapittel).  I Postholm, M-B., Haug,   P., Munthe, E. og Krumsvik, R. (red). Lærere i skolen som organisasjon. Kristiansand: Cappelen Damm     Høyskoleforlaget. (Fagfellevurdert kapittel).

Skarpenes, Ove (2009) «Kunsten og markedet» I Åkeson, Mattias (red). Nothern Comfort. Norrköping: LABYRINTPRESS

 

Rapporter

Skarpenes, Ove og Ann Christin Nilsen (2011) Kjønnsforskjeller i en likhetskultur. FoU-rapport nr. 4. Agderforskning 

Nilsen, Ann Christin, Kvamme, Ingunn og Ove Skarpenes (2011) «Mot i brystet! – Vett i panna?» Prosjektrapport nr. 10/2011. Agderforskning.

Sakslind, Rune, Skarpenes, Ove og Roger Hestolm (2006). Rapport og resultater fra prosjektet ’Kunnskap   og kultur i den øvre middelklassen i Norge’, (mars 2006).                                                                                     http://www.forskningsradet.no/servlet/Satellite?blobcol=urlvedleggfil&blobheader=applicatio                         n%2Fpdf&blobkey=id&blobtable=Vedlegg&blobwhere=1144093969296&ssbinary=true                            (Kulfo/NFR nettside), Sakslind, Rune, Ove Skarpenes og Roger Hestholm.

Haust, Håkon og Ove Skarpenes (2000) Fagopplæring i småbedrifter under nye vilkår, AHS serie B-2000-1,  UiB.                    

Olsen, Ole Johnny, Seljestad, Lars Ove, Arnesen, Ellen Cathrine og Ove Skarpenes (1998). Fagopplæring i     omforming. Evaluering av Reform 94. Sluttrapport. AHS serie B 1998-4, Universitetet i Bergen.

 

Sosiologiske essays i allmennvitenskapelige tidsskrift

Skarpenes, Ove (2003) «Ramallah. Lonely Planet», Dag og Tid 23.08.

Skarpenes, Ove (2002) «Kom, lat oss rane Homansbyen postkontor - eit essay om sjølvrealisering», Syn og   Segn nr.  2.

Skarpenes, Ove (2001) «Om idyll og blidhet i tre av mine barneskole- stiler fra 1979», Vagant nr. 2/3. Skarpenes, Ove (2000) «Jakta på gate 28», Syn Segn nr. 2.

Skarpenes, Ove (1999) «Sometimes you’re better off dead», Syn og Segn nr. 4.

Skarpenes, Ove (1998) «Den sanne, den skjønne og den gode scoringen» i Samtiden 2/3 1998.

Forskning

Faglige interesser

Forskningstema:

Kultursosiologi og klassesosiologi

Et hovedtema er studier av ”middelklassens” kunnskap og dannelseskultur i dagens Norge. Sammen med kolleger har jeg analysert hvilke kulturelle og moralske verdsettinger som ligger til grunn for disse ekspertgruppenes oppfatning av sin egen rolle som kunnskapsarbeidere og samfunnsdeltagere. I disse arbeidene fulgte vi opp spesifikke hypoteser utarbeidet gjennom refleksjoner over middelklassene i norsk historie, sammen med problemstillinger og resultater hentet fra nyere (internasjonal) komparativ kunnskaps - og kultursosiologi.

Utdanningsreformer og skolefag

Utdanningspolitikk og utdanningsreformer har også vært et av mine forskningstema.Jeg har studert hvordan kunnskapsinnhold og pedagogikk i videregående skole endret seg ved framveksten av det vi kaller kunnskapssamfunnet, og drøftet kunnskapssosiologisk hvordan endringene har blitt begrunnet og legitimert med henvisning til sentrale kollektive verdsettingsformer i det norske samfunnet. I tillegg har studert sammenhenger mellom fagarbeiderutdanning og arbeidsliv.   

Vitenskapssosiologi og kunnskapssosiologi

Sentralt her har vært vitenskapsteoretiske og kunnskapssosiologiske problematikker. Jeg har diskutert forholdet mellom kontekstoverskridende og kontekstavhengige gyldighetskriterier for kunnskapsanalyse. Den epistemologiske problematikkens forhold til den empiriske kunnskapssosiologien har jeg vært opptatt av, og jeg har i noen artikler diskutert kunnskapstematikken i relasjon til utdanningssosiologien. Jeg har også sett på epistemologiske utfordringer i klasseanalyser. I disse sammenhengene har jeg blant annet vært opptatt av det sterke programmet i vitenskapssosiologien og den pragmatiske vendingen i fransk sosiologi.

Essayistikk

Jeg har hatt en sideinteresse å skrive essay hvor jeg har brukt sosiologien til å diskutere ulike fenomen eller tema som kunst, selvrealiseringsideologi, marked og moral, mine barneskolestiler, popmusikk, fotball og litteratur.

Priser:

2007:Årets tidsskriftartikkel – Universitetsforlagets tidsskriftspris.

«Den ’legitime kulturens’ moralske forankring». Publisert iTidsskrift for samfunnsforskning.

2015: Norsk Sosiologforenings pris for «Den beste ikke-skandinaviskspråklige artikkelen».

«Morality and the middle class. The European pattern and the Norwegian singularity»,Journal of Social History, Volume 48, Number 2, Winter 2014: 313-340. Rune Sakslind og Ove Skarpenes.

Forskergruppe:

Kultursosiologi (leder Anne Ryen). 

Publikasjoner

  • Skarpenes, Ove & Hidle, Kari-Mette Walmann (2024). The clash of cultures: Individualization and standardization in education. Policy Futures in Education. ISSN 1478-2103. doi: 10.1177/14782103241226526. Fulltekst i vitenarkiv
  • Skarpenes, Ove & Hidle, Kari-Mette Walmann (2024). The clash of cultures: Individualization and standardization in education. Policy Futures in Education. ISSN 1478-2103.
  • Skarpenes, Ove (2023). Oppfinnelsen av Pearsons r. I Hestholm, Roger Ivan & Skarpenes, Ove (Red.), Sosiologisk analyse. Fagbokforlaget. ISSN 9788245045932.
  • Hestholm, Roger Ivan & Skarpenes, Ove (2023). Sammenbinding av ideer og evidens: en samling eksempler. I Hestholm, Roger Ivan & Skarpenes, Ove (Red.), Sosiologisk analyse. Fagbokforlaget. ISSN 9788245045932. s. 17–33.
  • Karlsen, Maria Louise; Skarpenes, Ove & Borgen, Jorunn Spord (2022). Standardisering av WHO-anbefalingen for fysisk aktivitet for barn og unge og konsekvenser for praksis i norske skoler. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 16(1). doi: 10.5617/adno.8983. Fulltekst i vitenarkiv
  • Furnes, Bjarte Reidar; Norman, Elisabeth & Skarpenes, Ove (2022). "Mer enn bare fine ord?" Pedagogen, psykologen og sosiologen drøfter moteord i skolen. I Almås, Aslaug Grov; Bjørkelo, Brita; Roness, Dag & Ulvik, Marit (Red.), Betydningen av å møtes: Relasjoner som grunnlag for læring og undervisning. Fagbokforlaget. ISSN 9788245037999. s. 35–57.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann & Skarpenes, Ove (2021). ”Formalistisk obskurantisme”? Forsøk på dechiffrering av læreplanen i samfunnsfag. Nordidactica. ISSN 2000-9879. 11(3), s. 24–50. Fulltekst i vitenarkiv
  • Skarpenes, Ove (2021). DE UNGES PROBLEM – individualisering og kvantifiseringskultur i skolen. Nytt Norsk Tidsskrift. ISSN 0800-336X. 38(1-2), s. 139–153. doi: 10.18261/issn.1504-3053-2021-01-02-12.
  • Skarpenes, Ove (2021). Identity and Class: Boundary Drawing in Norway. I Machin, Amanda & Meidert, Nadine (Red.), Political Identification in Europe. Emerald Group Publishing Limited. ISSN 9781839821257.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund & Skarpenes, Ove (2021). Quantification and classification in education: What is at stake? Policy Futures in Education. ISSN 1478-2103. doi: 10.1177/14782103211032049. Fulltekst i vitenarkiv
  • Leonsen, Maria & Skarpenes, Ove (2021). Den sakrale og den profane fotballen - om forskjeller i medias dekning av kvinne- og herrefotball på Sørlandet. Tidsskrift for kjønnsforskning. ISSN 0809-6341. 45(1), s. 6–20. doi: 10.18261/issn.1891-1781-2021-01-02. Fulltekst i vitenarkiv
  • Skarpenes, Ove (2021). Defending the Nordic model: Understanding the moral universe of the Norwegian working class. . European Journal of Cultural and Political Sociology. ISSN 2325-4823. 8(2), s. 151–174. doi: 10.1080/23254823.2021.1895857. Fulltekst i vitenarkiv
  • Nilsen, Ann Christin Eklund & Skarpenes, Ove (2020). Coping with Covid-19. Dugnad: A case of the moral premise of the Norwegian welfare state . International journal of sociology and social policy. ISSN 0144-333X. s. 1–14. doi: 10.1108/ijssp-07-2020-0263.
  • Skarpenes, Ove & Sakslind, Rune (2019). Educational experiences and perceptions of occupational hierarchies: The case of the Norwegian working class. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. s. 1–16. doi: 10.1080/00313831.2019.1639814. Fulltekst i vitenarkiv
  • Skarpenes, Ove (2018). Klassiske klassekonflikter? Grensedragninger i den norske arbeiderklassen. Tidsskrift for samfunnsforskning. ISSN 0040-716X. 59(4), s. 349–372. doi: 10.18261/issn.1504-291X-2018-04-02.
  • Skarpenes, Ove & Sæverot, Ane Malene (2018). Symmetry and equality: Bringing Rancière into the classroom. Contemporary Issues in Early Childhood. ISSN 1463-9491. 19(1), s. 63–71. doi: 10.1177/1463949118762159.
  • Skarpenes, Ove & Sakslind, Rune (2018). Pride, paternalism, prejudice-images of the working class. Social Sciences. ISSN 2076-0760. 7:10(1), s. 1–13. doi: 10.3390/socsci7010010.
  • Sæverot, Ane Malene & Skarpenes, Ove (2017). Familien og felleskapets betydning i skoleelevenes selvpresentasjoner. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. ISSN 2387-5739. 3(1). doi: 10.23865/ntpk.v3.574. Fulltekst i vitenarkiv
  • Skarpenes, Ove; Sakslind, Rune & Hestholm, Roger (2016). National repertoires of moral values. Cultura: International Journal of Philosophy of Culture and Axiology. ISSN 1584-1057. 13(1), s. 7–20. doi: 10.5840/cultura20161311.
  • Skarpenes, Ove & Hestholm, Roger (2015). Fravær og permanens. Tolkningsrommet i kultursosiologiske klasseanalyser. I Larsen, Håkon (Red.), Kultursosiologisk forskning. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-02499-8. s. 21 –36.
  • Skarpenes, Ove & Nilsen, Ann Christin Eklund (2014). "Making up pupils". Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. s. 424–439.

Se alle arbeider i Cristin

  • Hestholm, Roger Ivan & Skarpenes, Ove (2023). Sosiologisk analyse. Fagbokforlaget. ISBN 9788245045932. 322 s.
  • Sakslind, Rune; Skarpenes, Ove & Hestholm, Roger (2018). Middelklassekulturen i Norge: En komparativ sosiologisk studie. Scandinavian Academic Press. ISBN 9788230402184. 280 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Hidle, Kari-Mette Walmann & Skarpenes, Ove (2024). Kulturkollisjoner: Individualisering og standardisering i skolen.
  • Skarpenes, Ove (2024). Frigjøring og kritikk. sosiologen.no.
  • Skarpenes, Ove & Walmann Hidle, Kari-Mette (2024). «Hvis Udir ikke fantes». Utdanningsnytt.no.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann & Skarpenes, Ove (2024). «Hvis Udir ikke fantes». Utdanningsnytt.no.
  • Skarpenes, Ove (2023). Discussion - Nordic Network for New Social Pragmatism.
  • Skarpenes, Ove (2023). Discussion in Nordic Network for New Social Pragmatism.
  • Skarpenes, Ove (2023). French pragmatism - short introduction.
  • Skarpenes, Ove (2023). Boklansering: Sosiologisk analyse.
  • Skarpenes, Ove (2023). Middelklassen i Norge.
  • Skarpenes, Ove (2023). Presentasjon av bok og kapittelet: Oppfinnelsen av Pearsons r.
  • Skarpenes, Ove (2023). Teori og metode i middelklassestudien.
  • Skarpenes, Ove (2023). Forholdet mellom kunnskap og verdier i vitenskapssosiologi .
  • Hidle, Kari-Mette Walmann & Skarpenes, Ove (2023). Pedosentrismens utvikling og betydning for forståelsen av samfunnsfaget .
  • Hidle, Kari-Mette Walmann & Skarpenes, Ove (2023). A backlash? Individualization and standardization in education.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund & Skarpenes, Ove (2022). Dugnadens forfall. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Skarpenes, Ove (2022). Livsmestring og skolevegring.
  • Skarpenes, Ove (2022). Individualisering og standardisering i utdanning.
  • Skarpenes, Ove (2022). Quantification, classification and individualisation in education .
  • Nepstad, Christian & Skarpenes, Ove (2021). Kroppslig og sosial stedstilhørighet. Bygdegutters forankring og framtidsperspektiver. Plan. 53(3), s. 48–55.
  • Skarpenes, Ove (2021). Den franske pragmatikken.
  • Skarpenes, Ove (2021). Debattinnlegg, Arendalsuka .
  • Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel; Vasstrøm, Mikaela; Skarpenes, Ove; Goldschmidt-Gjerløw, Beate & Tømte, Cathrine Edelhard [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2021). Kroken på døra for den allmenndannende enhetsskolen? Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel; Skarpenes, Ove; Vasstrøm, Mikaela Lise Modalen; Goldschmidt-Gjerløw, Beate & Jore, Mari Kristine [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2021). Kroken på døra for den allmenndannende enhetsskolen? Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund; Steen-Johnsen, Tale; Magnussen, May-Linda & Skarpenes, Ove (2020). (Smitte)skammens funksjoner. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Skarpenes, Ove & Widding Isaksen, Lise (2019). Debatt Sosiologisalongen: Arbeiderklassen.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund & Skarpenes, Ove (2019). Nei, undervisning er ikke en tidstyv. Khrono.no. ISSN 1894-8995.
  • Skarpenes, Ove & Nilsen, Ann Christin Eklund (2019). Tidstyver i akademia. Hva gjør viten­skapelig ansatte egentlig. Khrono.no. ISSN 1894-8995.
  • Skarpenes, Ove (2019). Norsk middelklasse er ikkje oppteken av høgkultur. Dei vil berre vere som folk flest. [Fagblad]. Forskning.no.
  • Skarpenes, Ove; Hestholm, Roger Ivan; Mangset, Marte & Gulliksen, Geir (2019). Middelklassen i Norge – likhetsbejaende eller maktkåt?
  • Skarpenes, Ove & Hestholm, Roger (2019). Boklansering og diskusjon: Middelklassekulturen i Norge.
  • Skarpenes, Ove; Hestholm, Roger & Vassenden, Anders (2019). Den store middelklassesamtalen.
  • Skarpenes, Ove & Hestholm, Roger (2019). Bokpresentasjon - Den norske middelklassen.
  • Skarpenes, Ove & Hestholm, Roger (2019). Den norske middelklassen i et historisk og komparativ perspektiv.
  • Skarpenes, Ove (2019). Sociology of Scientific Knowledge and French Pragmatic Theory: Some Commonalities" .
  • Skarpenes, Ove (2019). Betre å være moralsk anstendig enn god på skulen. [Avis]. Fædrelandsvennen.
  • Skarpenes, Ove (2019). Heller fjelltur enn finkultur for den øvre middelklasse. [Avis]. Aftenposten.
  • Skarpenes, Ove (2019). Typisk middelklasse: Å være moralsk god. [Avis]. Vårt land.
  • Skarpenes, Ove (2018). Education and the working class.
  • Skarpenes, Ove (2018). Han vet hvorfor nordmenn ikke elsker opera. [Avis]. Fædrelandsvennen.
  • Skarpenes, Ove (2018). Kartlegging og testing i skolen – hvor kommer det fra, hvilke elevtyper skaper det?
  • Skarpenes, Ove (2018). Educational Experiences and Perceptions of Occupational Hierarchies: The Case of the Norwegian Working Class .
  • Skarpenes, Ove (2018). Foredrag og debatt: Klasseanalyse- brennaktuell eller uvitenskapelig og utdatert?
  • Skarpenes, Ove (2018). Om skoleforskning.
  • Skarpenes, Ove (2018). Der grensene trekkes.
  • Skarpenes, Ove (2018). Historiske perspektiver i sosiologisk forskning.
  • Skarpenes, Ove (2018). Hvorfor engasjerer kunstsiloen så voldsomt? [Avis]. Fædrelandsvennen.
  • Skarpenes, Ove (2017). Fortellinger om de lavtutdannede i Norge. sosiologen.no.
  • Skarpenes, Ove (2017). Om artikkelskriving.
  • Skarpenes, Ove (2017). Der grensene trekkes En studie av hvilke grupper som arbeidere i Norge irriterer seg over .
  • Skarpenes, Ove & Sakslind, Rune (2017). Educational Experiences and the Perceptions of Occupational Hierarchies: The Case of the Working Class in Norway .
  • Skarpenes, Ove (2017). Høg kultur, låg status. [Internett]. Nrk.
  • Skarpenes, Ove (2017). - Middelklassens moralske kultur (ca. 45 minutter) - Kritisk blikk på Bourdieus epistemologi (ca. 15 minutter) .
  • Skarpenes, Ove (2017). Utdanning, klasse, kultur.
  • Skarpenes, Ove (2016). Tolkningsrommet i kultursosiologien.
  • Skarpenes, Ove (2016). Oppfinnelsen av skoleelever .
  • Skarpenes, Ove (2016). Utdanning, kultur og klasse HiOAK.
  • Skarpenes, Ove (2016). Fortellinger om arbeiderklassen og erfaringer i arbeiderklassen.
  • Skarpenes, Ove (2016). LK06 og den sterke eksterne innramming av skolens innhold og praksis - konsekvenser av det postnasjonale regimeskiftet i skolepolitikken.
  • Skarpenes, Ove (2016). Education and the Working Class. Ambivalences and Paradoxes.
  • Skarpenes, Ove (2016). Chigago-skolens rike barnebarn.
  • Skarpenes, Ove (2016). Fravær og permanens.
  • Skarpenes, Ove (2016). Perspectives in Cultural Sociology.
  • Skarpenes, Ove (2016). Statistikk og kategorikonstruksjoner.
  • Skarpenes, Ove (2016). Klasser i Stavanger og i Norge.
  • Skarpenes, Ove (2016). Utdanningspolitikk - eksterne krav og indre behov .
  • Skarpenes, Ove (2016). Læreren profesjonalitet og det postnasjonale regimeskiftet i utdanningspolitikken.
  • Skarpenes, Ove (2015). Kultursosiologiske perspektiver.
  • Skarpenes, Ove (2015). Middelklassens kultur.
  • Skarpenes, Ove (2015). Kunnskap i skolen.
  • Skarpenes, Ove (2014). Kunnskapsløftets elever.
  • Skarpenes, Ove (2014). Cultural sociology of education.
  • Skarpenes, Ove (2014). Elevrollen.
  • Skarpenes, Ove (2014). Kunnskap i skolen - i et demokratiperspektiv.
  • Skarpenes, Ove (2014). Making up pupils.
  • Skarpenes, Ove (2014). Utdanning i Frankrike og Norge.
  • Skarpenes, Ove (2014). Moral og klasse.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund; Støkken, Anne Marie & Skarpenes, Ove (2017). «Bekymringsbarn blir til. En institusjonell etnografi av tidlig innsats som styringsrasjonal i barnehagen.». UiA.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 10:50