English version of this page

Morten Brekke

Dosent
Institutt for ingeniørvitenskap
Telefon
+47 37233252
Mobiltelefon
+4791873563

Ansvarsområde

Utdanning: 

Cand. Scient i teoretisk Astrofysikk.

Arbeidserfaring:

2019 - 2023 Viserektor for utdanning ved Universitetet i Agder

2018 -          Dosent ved Universitetet i Agder

2017 - 2018 Førstelektor ved Universitetet i Agder

1993 - 2017 Universitetslektor ved Universitetet i Agder (tidligere AiD og HiA)

1994 Lektor ved Risør VGS, undervisning i Naturfag

1993 Lektor ved Aftenskolen, undervisning i Naturfag

Andre verv:

2019 - 2024 Styreleder for MatRIC (www.matric.no)

2014 - 2019 Koordinator for 2 nettverk i MatRIC, Digital Assessment og Video.

2008 - 2015 Studiekoordinator Fellesfag og Rekrutteringsstudier ved Institutt for ingeniørvitenskap

2001 - 2008 Prosjektleder/Faglig ansvarlig for e-læringsprosjektet parAbel

2000 - 2002 Studiekoordinator Fellesfag og Rekrutteringsstudier ved Institutt for ingeniørvitenskap

Forskning

Faglige og akademiske interesser

Hovedinteresse innenfor nyskapende undervisnings- og vurderingsformer, med spesiell interesse for Computer aided assessment (CAA) i undervisning. Bruk av CAA – verktøy til læring, testing og eksamen.

Verktøy som brukes er:

  • STACK
  • NUMBAS
  • MyMathLab

Bruk av video i undervisning (Flipper classroom) og koblingen med å bruke CAA sammen med video.

Undervisning

MA-006 Matematikk Oppgradering 1

MA-007 Matematikk Oppgradering 2

Kort biografi

Jeg var viserektor for utdanning ved Universitetet i Agder for perioden 1. august 2019 – 31. juli 2023. Som viserektor for utdanning ledet  arbeidet for strategiområdet "Læring og utdanning for fremtiden", med særlig vekt på å videreutvikle en fremtidsrettet utdanningsledelse. Jeg har vært ansatt ved Universitetet i Agder siden 1993. I hele min karriere har jeg vært opptatt av kvalitet og utvikling i undervisning. Jeg har hatt en sentral rolle i MatRIC (2014 - 2024), et internasjonalt matematikkdidaktikksenter som var et senter for fremragende undervisning (SFU). Jeg jobber med utvikling og utprøving av ulike undervisningsmetoder som er med på å heve kvaliteten og studentenes læringsutbytte av undervisningen, samt formidle kunnskapen som skapes. I 2018 fikk jeg utnevnelsen merittert underviser, som den første ved UiA. Jeg har en målsetting om å løfte studentenes resultater og vektlegger derfor god kultur og systematikk i kvalitetsarbeidet i utdanningen. 

Andre relevante oppgaver

2023 - 2024 Chair for EUA Learning & Teaching Thematic Peer Group (TPG) - "Flexible learning and teaching", European University Association.

2021 - 2023 Leder av Råd for kvalitetsprogrammer, Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir).

2021 - Medlem av Skills and Competences Mission Board for Universitets-alliansen FORTHEM.

2020 - 2022 Medlem av EUA LOTUS project. “Leadership and Organisation for Teaching and Learning at European Universities”, European University Association.

2020 Medlem av Arbeidsgruppe for framtidens læringsprosesser i regi av Fagutvalg for utdanning og Unit (Direktoratet for IKT og fellestjenester i høyere utdanning og forskning.

2020 - 2021 Medlem av arbeidsgruppe for ny digitaliseringsstrategi for universitets- og høyskolesektoren i regi av Unit.

Eksterne kontaktnett 

  • Medlem i Steering Committee for The Mathematics Special Interest Group (MSIG) i SEFI (European Society for Engineering Education).
  • Medlem i TEAMAT editorial board (International Journal of Teaching Mathematics and its Applications). TEAMAT er en del av Oxford University Press.
  • Medlem i STACK Interational Advicery Board 

Publikasjoner

  • Brekke, Morten; Amaral, Carla Maria & Cravina, Jose (2024). Flexible learning and teaching: what, how, and does it work? .
  • Brekke, Morten (2024). Utdanningskvalitet: Undervisningskvalitet og læringsmiljø .
  • Brekke, Morten (2024). MatRIC “From birth to toddler to teenager to adulthood” .
  • Brekke, Morten (2024). SEFI MSIG The Mathematics Special Interest Group.
  • Brekke, Morten (2024). Flexible learning and teaching: an opportunity for growth. University World News.
  • Brekke, Morten (2023). Staff development for high quality learning and teaching.
  • Brekke, Morten (2023). Hva har det å bli merittert underviser har betydd for meg personlig og for UiA.
  • Brekke, Morten (2023). Matematikk i ingeniørutdanningen – disiplin vs. program.
  • Brekke, Morten (2023). STACK design sprint project, failure rate down from 44% - 12% .
  • Brekke, Morten (2023). Hva forventes av oss? Kan vi si noe om framtiden? .
  • Brekke, Morten; Gjesteland, Thomas & Landgärds, Ida Maria (2022). Erfarne studenter er løsningen for tidenes viktigste førstesemester 2022. Khrono.
  • Brekke, Morten (2022). Transforming Mathematics teaching – why and how?
  • Brekke, Morten (2021). Mer vurdering, mindre læring. Khrono.
  • Brekke, Morten (2021). Part 1: High “fail rate” inspired math project Part 2: How MatRIC support really helps during “lockdown” .
  • Brekke, Morten (2020). The Coronavirus Kick-starts a New Digital Teaching Reality.
  • Brekke, Morten (2019). Hvordan kan vi som ledere inspirere til god undervisning? .
  • Brekke, Morten (2019). Eksamens- og undervisningsformer med fokus på digitalisering .
  • Brekke, Morten (2019). Forskning på egen undervisning og merittert underviser.
  • Brekke, Morten (2019). Innovasjon i undervisningens betydning for å bli merittert underviser .
  • Brekke, Morten (2019). «Nye» undervisningsmetoder .
  • Brekke, Morten (2019). ”Utfordringer med å nå de matematiske kompetansemål”.
  • Brekke, Morten (2019). Undervisningkvalitet og karrièreutvikling.
  • Brekke, Morten (2019). Blended Learning in Calculus.
  • Brekke, Morten (2019). Student Active Learning in Mathematics and Statistic at University of Agder (UiA). How do we implement programming to our engineering students?
  • Brekke, Morten (2018). Mine erfaringer fra Meritteringsprosessen .
  • Brekke, Morten (2018). Inspirasjon til god undervisning .
  • Brekke, Morten (2018). Erfaringer med Digital eksamen innen tekniske fag .
  • Brekke, Morten (2018). Deling av god utdanningspraksis i matematikk på tvers av institusjoner. .
  • Brekke, Morten (2018). TEACHING MATHEMATICS FOR ENGINEERS USING SHORT VIDEOS AND DIGITAL ASSESSMENT TOOLS .
  • Brekke, Morten (2018). Digital approaches to teaching and learning mathematics.
  • Brekke, Morten (2018). Presentasjon av STACK og Abacus.
  • Brekke, Morten (2018). Presentasjon av MatRIC.
  • Brekke, Morten (2018). Digital assessment network in MatRIC and my own experience using Computer aided assessment in my teaching. .
  • Brekke, Morten; Duranovic, Amar; Jevne, Are Nikolai & Sangwin, Chris (2017). Development of teaching-modules in computational Mathematics and STACK in cooperation with students. Nordic Journal of STEM Education. ISSN 2535-4574. 1(1), s. 79–81. Fulltekst i vitenarkiv
  • Brekke, Morten (2017). OM DIGITAL ASSESSMENT NETTVERKET I MATRIC OG EGEN ERFARING MED SELVRETTENDE TESTER I MATEMATIKK.
  • Brekke, Morten (2017). Innovative teaching of Mathematics turning into research.
  • Brekke, Morten; Duranovic, Amar; Jevne, A. N. & Sangwin, Chris (2017). Development of teaching-modules in computational Mathematics and STACK in cooperation with students.
  • Rønning, Frode; Goodchild, Simon; Brekke, Morten; Berthelsen, Maiken & Vidisdottir, Margret Osk (2016). Overgang fra matematikk i videregående skole til matematikk på universitetet.
  • Brekke, Morten (2016). The history of Digital Assessment Network Group in MatRIC.
  • Brekke, Morten (2016). The history of Video Networking Group in MatRIC.
  • Brekke, Morten (2016). New way of teaching and integrating Mathematics for engineering students in Electronics.
  • Brekke, Morten (2016). Digital Assessment, an overview of suitable Tools.
  • Brekke, Morten (2016). Use of CAA at University of Agder.
  • Brekke, Morten (2015). Lanserer matte-TV. [Tidsskrift]. SFU-magasinet.
  • Brekke, Morten (2015). „Mathematics video resources – how to find, use and create videos“.
  • Brekke, Morten (2015). Activity of Digital assessment-networking Group in MatRIC.
  • Brekke, Morten (2015). Activity of Video-networking Group in MatRIC.
  • Brekke, Morten (2015). Digital assessment and its possibilities, limitations and challenges.
  • Brekke, Morten (2015). Matematikk i ny innpakning. Bruk av teknologi gir nye muligheter.
  • Brekke, Morten (2015). Digital assessments and its possibilities, limitations and challenges. .
  • Brekke, Morten (2015). News from Video-networking Group im Matric.
  • Brekke, Morten (2015). Astronomi - En reise i verdensommet - Nordlys.
  • Brekke, Morten (2015). How to Study Mathematics - Bruk av video.
  • Brekke, Morten (2015). Use of new teaching methods and technology improves performance of engineering students in calculus.
  • Brekke, Morten (2015). Erfaring med bruk av digital vurdering og videoforelesninger i matematikk på ingeniørutdanningen ved UiA.
  • Brekke, Morten (2015). Erfaring med bruk av digital vurdering i matematikk på ingeniørutdanningen ved UiA.
  • Brekke, Morten (2014). Workshop Digital assessment in Mathematics.
  • Brekke, Morten & Somdal, Åsmund Rodvig (2014). Making it easy for teachers. Production of Video-lectures. .
  • Brekke, Morten (2014). Forskningsdagene. En forsker svarer.
  • Brekke, Morten (2014). Teaching Maths at University level – My perspective.
  • Brekke, Morten (2014). Presentation of University of Agder and MatRIC.
  • Brekke, Morten (2014). Pre-Calc Students from Digital Online Courses, Performance on Calculus Courses at University Level. ISBN 978-963-89559-7-5.
  • Brekke, Morten (2014). Digital assessment and Video teaching.
  • Brekke, Morten (2014). Digital vurdering i matematikk og videoforelesninger i matematikk.
  • Brekke, Morten (2014). Informasjon om matematikkundervisning og rekrutteringsveier til ingeniørutdanningen ved UiA Grimstad.
  • Brekke, Morten (2014). Forslag til ny undervisningsform i Bachelor for elektro på ingeniørutdasnningen ved UiA.
  • Brekke, Morten (2014). Bruk av digitale tester og digital vurdering i bl.a. matematikk og fysikk.
  • Brekke, Morten (2014). Presentation of Digital Assessment & Video Group in MatRIC.
  • Brekke, Morten (2014). An e-Learning Environment for Large-Scale Calculus Courses for Engineering.
  • Brekke, Morten (2013). Transforming Mathematics teaching - the why and how? .
  • Brekke, Morten (2013). Kavliprisen i astrofysikk 2012:David C. Jewitt, Jane X. Luu og Michael E. Brown. I Nossum, Rolf Tomas (Red.), Agder vitenskapsakademi. Årbok 2012. Portal forlag. ISSN 978-82-92712-95-5. s. 326–334.
  • Brekke, Morten (2013). Streaming av forelesning og bruk av digital vurdering i matematikk.
  • Brekke, Morten (2013). Digital eksamen i matematikk.
  • Brekke, Morten (2013). Forskningsdagene. En forsker svarer.
  • Brekke, Morten (2013). Nettbasert realfagskurs.
  • Brekke, Morten (2013). EARLY TESTING OF E-EXAMS IN CALCULUS AT UNIVERSITY LEVEL ISBN 978-963-89559-3-7.
  • Brekke, Morten (2013). Early testing of e-Exams in Calculus at University level.
  • Brekke, Morten (2013). Videostreaming av forelesninger og e-Eksamen i Matematikk.
  • Brekke, Morten (2013). Early testing ot e-Exam. Using MyMathlab for conducting e-Exam in Mathematics at University of Agder.
  • Brekke, Morten (2013). Realfagskurs på Nett og bruk av videoforelesninger.
  • Brekke, Morten (2013). Praktisk bruk av MyMythlab i Matematikk til underveis- og sluttevaluering.
  • Brekke, Morten (2013). Videostreaming av forelesninger i matematikk på ingeniørutdanningen ved UiA.
  • Brekke, Morten (2013). "Jenter og Teknologi"- rekrutering. Foredrag om rekruttering av jenter til teknologifagene ved Universitetet i Agder.
  • Brekke, Morten (2013). Digital eksamen i Calculus med MyLabsPlus.
  • Brekke, Morten (2012). Kavliprisen i Astrofysikk 2012, David C. Jewitt, Jane X. Luu og Michael E. Brown.
  • Brekke, Morten (2012). Forskningsdagene. En forsker svarer.
  • Brekke, Morten (2011). Forskningsdagene. En forsker svarer.
  • Brekke, Morten (2011). «Samarbeid og implementering av rammeplanen».
  • Brekke, Morten & Zhang, Therese (2024). Flexible learning and teaching. European University Association.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 10:55 - Sist endret 4. juli 2024 10:00