Publikasjoner
-
Bachke, Carl Christian & Hermansen, Mads Carsten
(2020).
På bakrommet til sakkyndige bedømmelsesutvalg. En kamp om å fortolke kriteriene (Kapittel 15, s.281-302).
I Bachke, Carl Christian & Hermansen, Mads Carsten (Red.),
Å satse på dosenter: Et utviklingsarbeid.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202695767.
doi:
10.23865/noasp.109.
Fulltekst i vitenarkiv
Vis sammendrag
Abstract: This chapter offers outsiders a view of what goes on when a committee of experts assesses a candidate’s application for promotion to docent. The authors discuss various interpretations of the criteria a candidate must fulfill to attain promotion and the fact that different committees employ different interpretations. Some analytical questions and predetermined assumptions are used as reflective tools to analyze the experiences in six cases. In closing, the chapter offers some recommendations to the parties involved in various levels of the docent path: academic institutions and their administrations, members of assessment committees and the docent candidates themselves.
-
Bachke, Carl Christian; Hermansen, Mads Carsten; Brodtkorb, Kari & Thorød, Anne Brita
(2020).
Fasilitering av opprykksprosessen: Veiledningsformer og erfaringer (Kapittel 13, s.253-270).
I Bachke, Carl Christian & Hermansen, Mads Carsten (Red.),
Å satse på dosenter: Et utviklingsarbeid.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202695767.
doi:
10.23865/noasp.109.
Fulltekst i vitenarkiv
Vis sammendrag
Abstract: The chapter presents experiences derived from the facilitating program
for associate professors seeking promotion as qualified docents (professors) at the
University of Agder. Two participants from the docent seminar program describe
and assess the academic advisement they received. The advisors and program
supervisors describe the theoretical framework as well as how the process unfolded.
Finally, the authors discuss the role academic advisement plays and its importance
in facilitating the docent promotion process for the candidates.
-
Bachke, Carl Christian & Hermansen, Mads Carsten
(2020).
Planlegging, gjennomføring og evaluering av en seminarrekke for dosentkandidater (Kapittel 12, s.235-252).
I Bachke, Carl Christian & Hermansen, Mads Carsten (Red.),
Å satse på dosenter: Et utviklingsarbeid.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202695767.
doi:
10.23865/noasp.109.
Fulltekst i vitenarkiv
Vis sammendrag
Abstract: This chapter presents a template developed for a facilitating seminar program for candidates seeking to become docents. The processes of planning, implementing, and evaluating the offered program are described. Dilemmas associated with academic advisement and other participatory dilemmas, as well as management’s choices and institutional embeddedness, are also discussed. The implemented seminar program is a pioneer project. Thus, it is encouraging that both the participants and management assessed the project so positively.
Se alle arbeider i Cristin
-
Bachke, Carl Christian & Hermansen, Mads Carsten
(2020).
Kapitel 2 Den norske dosenten i et historisk og komparativt perspektiv (I Å satse på dosenter).
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202695798.
20 s.
Vis sammendrag
Abstract: This chapter describes the historic development of the academic docent position. In 2007, the title docent was awarded equal standing to that of professor. From 1890 until 2006 the docent held an inferior status, more equivalent to the associate level. The present Norwegian system of equal status appears to be unique in a European context, as clearly evidenced by comparison with the docent position in Denmark. Some historic and/or higher educational historic events are suggested as explanations for why the Norwegian system incorporates two possible career paths leading to top academic positions: docent and professor. The chapter also supplements the explanation of the current criteria for promotion to docent discussed in chapter 1.
Keywords: docent, professor, academic history, Norway, Denmark
-
Bachke, Carl Christian & Hermansen, Mads Carsten
(2020).
Å satse på dosenter. Et utviklingsarbeid, Del I Den norske dosenten i et historisk, nåtidig og FOU-teoretisk perspektiv.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202695798.
1 s.
-
-
Bachke, Carl Christian & Hermansen, Mads Carsten
(2020).
Å satse på dosenter: Et utviklingsarbeid.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202695767.
321 s.
Fulltekst i vitenarkiv
Vis sammendrag
I internasjonal sammenheng er den norske dosentstillingen unik ved at den likestilles med professor som akademisk toppstilling. Denne boken kombinerer et grundig blikk på dosentrollen og dens plass i universitets- og høgskolesystemet med en presentasjon av et utviklingsprosjekt for å løfte førstelektorer opp karrierestigen til dosentnivå ved Universitetet i Agder (UiA).
Bokens første del presenterer den norske dosenten i et historisk, nåtidig og FoU-teoretisk perspektiv. I andre del forteller seks dosenter om sin vei til stillingskvalifikasjonen. Del tre presenterer tenkningen bak prosjektet ved UiA, samt hvordan opplegget ble gjennomført og evaluert i etterkant. I bokens siste del behandles dosentstillingens nåtidige og framtidige utfordringer. Blant temaene som tas opp, er opprykkskriteriene for dosenter og sakkyndige utvalgs bedømmelsesarbeid.
Å satse på dosenter kan leses som en praktisk innføring i hvordan gjennomføre opprykksseminarer for dosenter, men også som et innlegg i diskusjonen om hvordan man videreutvikler forskning, undervisning og formidling ved universiteter og høgskoler. Boken er særlig relevant for dosenter og dosentkandidater, medlemmer av sakkyndige utvalg og ledere på ulike nivåer ved høyere utdanningsinstitusjoner. Som et innlegg i debatten om høyere utdannings behov for ulikt profilerte fagstillinger er boken aktuell for en bredere målgruppe av forskere, forskningspolitikere og -byråkrater, både i Norge og i de øvrige skandinaviske landene.
Redaktører for boken er Carl Christian Bachke, dosent emeritus ved Universitetet i Agder, og Mads Hermansen, dr. pæd.og professor emeritus ved Universitetet i Agder.
-
Hermansen, Mads Carsten
(2018).
Læringens univers.
Hans Reitzels Forlag.
ISBN 978-87-412-7220-7.
218 s.
Se alle arbeider i Cristin
-
Bachke, Carl Christian & Hermansen, Mads Carsten
(2020).
Avsluttende opporsringer (Redaktørenes appell til handling, s.311-317).
I Bachke, Carl Christian & Hermansen, Mads Carsten (Red.),
Å satse på dosenter: Et utviklingsarbeid.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202695767.
doi:
10.23865/noasp.109.
Vis sammendrag
Abstract: In this call-to-action chapter, Roar C. Pettersen’s reflections in chapter
16 serve as a starting point for summarizing some of the general issues in the
book that should be of interest not only to docents, but also other actors in the
academic field. Seven points are touched on. (1) The poorly defined docent position, and (2) the constant pro and con discussions associated with the position; (3) the didactic competence of the docents as a key to improved quality of teaching; (4) the differing career ladders of professor and docent seen as an advantage or a challenge, and (5) how to galvanize synergy; (6) who within the landscape of higher education is responsible for implementing change; and (7) how to increase recruitment of docents. The editors do not present clear answers or easy solutions. Rather, they openly invite discussion on these issues. At the same time, they envision a climate in which professors and docents join hands in the same Research project as a wishful way to bridge the gap between the two positions, and thereby create synergy.
-
Bachke, Carl Christian & Hermansen, Mads Carsten
(2020).
DEL IV Den norske dosenten i et utfordringsperspektiv (introduksjon til del IV, s.279-280).
I Bachke, Carl Christian & Hermansen, Mads Carsten (Red.),
Å satse på dosenter: Et utviklingsarbeid.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202695767.
doi:
10.23865/noasp.109.
Vis sammendrag
I internasjonal sammenheng er den norske dosentstillingen unik ved at den likestilles med professor som akademisk toppstilling. Denne boken kombinerer et grundig blikk på dosentrollen og dens plass i universitets- og høgskolesystemet med en presentasjon av et utviklingsprosjekt for å løfte førstelektorer opp karrierestigen til dosentnivå ved Universitetet i Agder (UiA).
Bokens første del presenterer den norske dosenten i et historisk, nåtidig og FoU-teoretisk perspektiv. I andre del forteller seks dosenter om sin vei til stillingskvalifikasjonen. Del tre presenterer tenkningen bak prosjektet ved UiA, samt hvordan opplegget ble gjennomført og evaluert i etterkant. I bokens siste del behandles dosentstillingens nåtidige og framtidige utfordringer. Blant temaene som tas opp, er opprykkskriteriene for dosenter og sakkyndige utvalgs bedømmelsesarbeid.
Å satse på dosenter kan leses som en praktisk innføring i hvordan gjennomføre opprykksseminarer for dosenter, men også som et innlegg i diskusjonen om hvordan man videreutvikler forskning, undervisning og formidling ved universiteter og høgskoler. Boken er særlig relevant for dosenter og dosentkandidater, medlemmer av sakkyndige utvalg og ledere på ulike nivåer ved høyere utdanningsinstitusjoner. Som et innlegg i debatten om høyere utdannings behov for ulikt profilerte fagstillinger er boken aktuell for en bredere målgruppe av forskere, forskningspolitikere og -byråkrater, både i Norge og i de øvrige skandinaviske landene.
Redaktører for boken er Carl Christian Bachke, dosent emeritus ved Universitetet i Agder, og Mads Hermansen, dr. pæd.og professor emeritus ved Universitetet i Agder.
-
Bachke, Carl Christian & Hermansen, Mads Carsten
(2020).
DEL III Den norske dosenten i et utviklingsperspektiv: Seminarrekke for dosentopprykk (Introduksjon til kapitlene 11-14, s.215-216).
I Bachke, Carl Christian & Hermansen, Mads Carsten (Red.),
Å satse på dosenter: Et utviklingsarbeid.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202695767.
doi:
10.23865/noasp.109.
Vis sammendrag
I internasjonal sammenheng er den norske dosentstillingen unik ved at den likestilles med professor som akademisk toppstilling. Denne boken kombinerer et grundig blikk på dosentrollen og dens plass i universitets- og høgskolesystemet med en presentasjon av et utviklingsprosjekt for å løfte førstelektorer opp karrierestigen til dosentnivå ved Universitetet i Agder (UiA).
Bokens første del presenterer den norske dosenten i et historisk, nåtidig og FoU-teoretisk perspektiv. I andre del forteller seks dosenter om sin vei til stillingskvalifikasjonen. Del tre presenterer tenkningen bak prosjektet ved UiA, samt hvordan opplegget ble gjennomført og evaluert i etterkant. I bokens siste del behandles dosentstillingens nåtidige og framtidige utfordringer. Blant temaene som tas opp, er opprykkskriteriene for dosenter og sakkyndige utvalgs bedømmelsesarbeid.
Å satse på dosenter kan leses som en praktisk innføring i hvordan gjennomføre opprykksseminarer for dosenter, men også som et innlegg i diskusjonen om hvordan man videreutvikler forskning, undervisning og formidling ved universiteter og høgskoler. Boken er særlig relevant for dosenter og dosentkandidater, medlemmer av sakkyndige utvalg og ledere på ulike nivåer ved høyere utdanningsinstitusjoner. Som et innlegg i debatten om høyere utdannings behov for ulikt profilerte fagstillinger er boken aktuell for en bredere målgruppe av forskere, forskningspolitikere og -byråkrater, både i Norge og i de øvrige skandinaviske landene.
Redaktører for boken er Carl Christian Bachke, dosent emeritus ved Universitetet i Agder, og Mads Hermansen, dr. pæd.og professor emeritus ved Universitetet i Agder.
-
Se alle arbeider i Cristin
Publisert
16. apr. 2024 10:52