English version of this page

Lene Anundsen

Førsteamanuensis
Institutt for nordisk og mediefag
Telefon
+47 38141551
Mobiltelefon
+4790819695
Kontor E2059 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Forskningsgrupper

Ansvarsområde

Underviser i norskfaglige og litteraturdidaktiske emner i grunnskoleutdanning, etterutdanningstilbud i norsk som andrespråk og lærerutdanning for tospråklige faglærere. Har tidligere arbeidet med norskopplæring i kommunal voksenopplæring, og har skrevet doktoravhandling om litteraturundervisning og litterære tekstpraksiser i grunnskole for voksne. 

Forskning

Anundsen, Lene. 2022. Litteraturundervisning og litterære tekstpraksiser i grunnskoletilbud for voksne innvandrere [Doktorgradsavhandling]. Universitetet i Agder.

https://www.uia.no/content/download/160010/2490235/file/PhD%20Thesis%20Lene%20Anundsen_print.pdf

 

Faglige interesser

Litteraturdidaktikk, litteratur og flerspråklighet, sosial tekstpraksis, voksenundervisning, barne- og ungdomslitteratur

Publikasjoner

  • Anundsen, Lene (2024). Bli kjent med alle mennesker i hele verden. Relasjonell etikk i bøkene om Aurora og Guro. I Bjorvand, Agnes-Margrethe; Omland, Siv-Terese & Takle, Cecilie (Red.), Anne-Cath. Vestly. Nye lesninger av forfatterskapet. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202784348. s. 176–191.
  • Anundsen, Lene (2023). Gjøre det beste ut av det: Norsklæreres fagkonstruksjoner i grunnskole for voksne. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 17(1). doi: 10.5617/adno.9470. Fulltekst i vitenarkiv
  • Anundsen, Lene (2021). Samtalesjangre i andrespråksklasserommet:litteraturundervisning med voksne grunnskoleelever. Norsklæreren. ISSN 0332-7264. 45(3), s. 74–89.
  • Anundsen, Lene (2020). Språket som grense og nøkkel: Møter med migrasjonsromanen Og (2016) i Grunnskoleopplæring for voksne. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. 36(1), s. 73–102. Fulltekst i vitenarkiv
  • Anundsen, Lene (2020). Nye litteraturer: Litterære tekstpraksiser hos voksne innvandrere i norsk grunnskoleopplæring. Nordic Journal of Literacy Research. ISSN 2464-1596. 6(1), s. 49–66. doi: 10.23865/njlr.v6.1855. Fulltekst i vitenarkiv
  • Anundsen, Lene (2018). Litterær friksjon. Resepsjonsanalyse av seks syriske leseres møte med bildeboka Sitronlimonaden. I Simonhjell, Nora & Jager, Andreas Benedikt (Red.), Norsk litterær årbok 2018. Det Norske Samlaget. ISSN 9788252195644. s. 284–311. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Anundsen, Lene (2023). Om å møte elever med andre språk- og teksterfaringer. .
  • Anundsen, Lene (2023). Skjønnlitteratur i det flerspråklige klasserommet.
  • Anundsen, Lene (2022). Litteratur i andrespråksklasserommet - med voksne deltakere.
  • Anundsen, Lene (2020). Hvorfor leser vi denne boka så forskjellig? Litterær friksjon.
  • Anundsen, Lene (2019). "Språket som grense og nøkkel: Lesninger av Veronica Salinas' migrasjonsroman'Og'(2016) i en grunnskoleklasse for voksne innvandrere" .
  • Anundsen, Lene (2019). The impact of the questions asked: Reading practices and speech genres in adult learner's classroom. Paperet var del av panelet Students' Voices in Literary Reading Practices.
  • Anundsen, Lene (2019). Litterære literacyprofiler i norskfagets litteraturundervisning for voksne innvandrerelever.
  • Anundsen, Lene (2022). Litteraturundervisning og litterære tekstpraksiser i grunnskoletilbud for voksne innvandrere. Universitetet i Agder. ISSN 978-82-8427-080-7. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 10:55