English version of this page

Katja Hakel

Førstelektor
Institutt for pedagogikk
Telefon
+47 38142051
Mobiltelefon
+4740477530

Ansvarsområde

Katja Hakel er førstelektor i universitetspedagogikk. Hun har jobbet med kompetanseheving av ansatte i norsk høyere utdanning siden 2013, først ved NTNU og siden februar 2024 ved UiA. Ved NTNU har hun utviklet og forsket på opplæringen og bruk av læringsassistenter, og undervist og veiledet ansatte i universitetspedagogisk utviklingsarbeid. Hennes interesser i undervisning og forskning ligger innenfor Universell utforming for læring, og førstelektor-dosent-stigen som en likeverdig karrierevei i akademia. Hun har vært medlem i ledergruppen av det internasjonale nettverket Universal Design for Learning in Higher Education (UDLHE) og ledet den internasjonale fagfellevurderte konferansen Digicon. I 2022-2023 var hun på forskningsopphold ved University of Kansas, USA. I Norge har hun forsket på førstelektoropprykk, og bidratt nasjonalt med undervisning og veiledning av førstelektorkandidater fra mange UH-institusjoner. Ved UiA leder hun førstelektor-dosent-programmet, og er leder for meritteringsordningen. I 2022 ble hun selv tildelt status som merittert underviser ved NTNU.

Forskning

Forskningsinteresser:

  • Organisasjonslæring / kompetanseutvikling i kunnskapsorganisasjoner 
  • Den "andre karriereveien" - førstelektor- og dosentkvalifisering
  • Universitetspedagogiske tilbud etter strukturreformen i UH-sektoren
  • Universell utforming for læring

Undervisning

Arbeidsoppgaver:

  • Leder for førstelektor-dosent-programmet ved UiA
  • Komitéleder for meritteringsordningen ved UiA
  • Veiledning av ansatte i pedagogisk FoU-arbeid ved Senter for yrkesfag og opplæring i arbeidslivet (SYA)
  • Undervisning på kurs om studieprogramledelse ved UiA
  • Undervisning, veiledning og forskning på universell utforming av lærings-, undervisnings- og vurderingsaktiviteter (Universal Design for Learning)
  • UiA-medlemi FORTHEM-alliansen, work package 5 Innovative pedagogies

Publikasjoner

Se alle arbeider i Cristin

  • Hakel, Katja (2023). Universell utforming i høyere utdanning - NTNUs eksperter i team som pitch case.
  • Hakel, Katja & Magin, Melanie (2023). Inkluderende læringsmiljø. Hva skal til for en systematisk implementering i fagmiljøer ved NTNU?
  • Magin, Melanie & Hakel, Katja (2023). Universell utforming av undervisning og vurdering – hva skal til for å få det realisert?
  • Eriksen, Stig; Hakel, Katja & Nordkvelle, Yngve Troye (2023). Kvalifisering til førstelektor - en analyse av søkeres og komiteers anvendelse av førstelektorkriteriene.
  • Hakel, Katja (2022). A Live Podcast on International Perspectives on Universal Design for Learning.
  • Eriksen, Stig; Hakel, Katja & Nordkvelle, Yngve Troye (2022). Kvalifisering til førstelektor - en analyse av søkeres og komiteers anvendelse av førstelektorkriteriene .
  • Hakel, Katja; Eriksen, Stig & Nordkvelle, Yngve Troye (2022). Merits of Teaching in Higher Education.
  • Ali, Ameera; Hakel, Katja & Ristow, Anne Marie (2022). UDL Implementation Policies in Higher Education – How Does Our Negligence Affect Our Students?
  • Hakel, Katja (2022). UDL Implementation in Higher Education – Students as Partners in a Real Bottom-up Approach?
  • Hakel, Katja (2021). Én grad for alle. Forskerforum. ISSN 0800-1715. s. 6–6.
  • Hakel, Katja (2021). Forskjellen mellom å disputere og å rykke opp som førstelektor. www.universitetsavisa.no.
  • Hakel, Katja; Smith, Kari & Skjeldestad, Kristin (2021). Universitetene må satse på lektorene. Forskerforum. ISSN 0800-1715. 53(3), s. 38–39.
  • Ristow, Anne Marie & Hakel, Katja (2021). Design Thinking as an Intentional Approach to Course Development with UDL.
  • Hakel, Katja (2019). Universell utforming og universitetspedagogikk - en balanseakt.
  • Hakel, Katja (2018). Studenter som læringsassistenter - status, muligheter og erfaringer ved norske UH-institusjoner.
  • Hakel, Katja (2018). Enklere enn du tror – universell utforming ved bruk av e-læringssystemene Blackboard og Canvas .
  • Hakel, Katja (2016). Institution-wide training programmes for learning assistants as a means to enhance educational quality? .
  • Hakel, Katja (2015). Eksisterer den "digitale" studenten? Om studenters prioriteringer og personlige ressurser.
  • Hakel, Katja (2014). Fra visjon til stagnasjon? Om bruken av læringsassistenter for å kvalitetssikre høyere utdanning.
  • Hakel, Katja (2014). Hvordan bruke MOOC i campusundervisningen?
  • Hakel, Katja & Høivik, Tonje Mogstad (2014). Tekped Webportal - Læringsarena for undervisningsteknologi og pedagogikk.
  • Hakel, Katja & Høivik, Tonje Mogstad (2014). Tekped fagdag 2014 - Om Lecturetools og tekped-webportal.
  • Hakel, Katja (2014). Databank for digitale læringsressurser - et brukerperspektiv.
  • Hakel, Katja (2013). MOOC kan ikke erstatte gradsstudier. [Fagblad]. Forskerforum.
  • Hakel, Katja (2013). Tre myter om MOOC. Universitetsavisa. ISSN 0807-5271.
  • Hakel, Katja (2013). TekPed2013 - Introduksjon i Student Response Systems.
  • Hakel, Katja; Eriksen, Stig & Nordkvelle, Yngve Troye (2023). Kvalifisering til førstelektor - en analyse av søkeres og komiteers forståelse og praktisering av opprykkskriteriene. Høgskolen i Innlandet. ISSN 978-82-8380-411-9. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hakel, Katja & Skjeldestad, Kristin (2022). Førstelektorkvalifisering ved NTNU - Grunnlag for førstelektorkvalifisering, gjennomførte tilbud ved NTNU og anbefalinger for veien videre. NTNU. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hakel, Katja & Høyem, Inghild Flaate (2011). Zur Verteilung von Kasusrektion und Kasuskongruenz in nominalen statt-Konstruktionen im Deutschen. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:06