English version of this page

Jorunn Aas Handeland

Universitetslektor
Institutt for helse- og sykepleievitenskap
Telefon
+47 37233039
Mobiltelefon
+4792834333
Kontor C4070 (Jon Lilletuns vei 9, 4879 Grimstad, Norway)

Ansvarsområde

Jeg ble ansatt som universitetslektor ved Fakultet for helse- og idrettsvitenskap i august 2017 der jeg hovedsakelig underviser ved bachelorutdanningen i sykepleie. I juni 2024 fikk jeg ansettelse som førsteamanuensis.

Fra høsten 2024 er jeg studieprogramleder ved bachelorutdanningen i sykepleie ved campus Grimstad.

Forskning

Min forskningsinteresse er innen profesjonsforskning, profesjonell praksis, læring og utdannelse, samt studentinvolvering i forskning. Jeg har min kompetanse innen kvalitativ forskning, med spesiell interesse innen aksjonsforskning og deltakende forskning. 

Jeg disputerte mai 2024 med avhandlingen: Manikins mediate lifelong learning skills in nursing education: A qualitative exploration of how manikins influence nursing students’ learning. 

 

Undervisning

Jeg underviser på alle tre årene ved bachelorutdanningen, i både teoretiske og praktiske emner, med hovedvekt på klinisk sykepleie, legemiddelhåndtering, vitenskapsteori, veiledning på bacheloroppgaver og i praksisstudier. 

Jeg har fasilitatorutdanning i simulering og deltar regelmessig i simuleringsaktiviteter.

Kort biografi

Jorunn Aas Handeland (f. 1975 i Oslo) er utdannet sykepleier ved Diakonhjemmet Høgskole i 1997. Har erfaring som sykepleier, blant annet fra kreftomsorg ved Rikshospitalet og Radiumhospitalet og Universitetssjukhuset i Linköping (Sverige), og fra psykiatrisk helsearbeid ved Tøyen distriktspsykiatriske senter, Lovisenberg sykehus. Jobbet fra 2006 som sykepleier, fagsykepleier og enhetsleder ved medisinsk avdeling, Diakonhjemmet sykehus.

Har mellomfag i sosiologi fra Linköpings Universitet, Sverige i 2002.

Handeland tok i 2012 en mastergrad i helsefagvitenskap ved Universitetet i Oslo og begynte da som høgskolelektor ved bachelorutdanningen i sykepleie ved Diakonhjemmet Høgskole (nå VID). I 2017 begynte hun som universitetslektor ved Universitetet i Agder, der hun nå er tilknyttet sykepleierutdanningen.

Handeland fulgte fra 2018 - 2024 doktorgradsprogrammet ved Fakultet for helse- og idrettsvitenskap ved UiA med spesialisering innen profesjonslæring, teknologi og sykepleie.

Publikasjoner

  • Handeland, Jorunn Aas; Prinz, Andreas; Ekra, Else Mari Ruberg & Fossum, Mariann (2023). ‘I realised it when we played with the doll!’: nursing students’ learning from participation in an action research project that included manikins. Educational Action Research. ISSN 0965-0792. doi: 10.1080/09650792.2023.2242425. Fulltekst i vitenarkiv
  • Handeland, Jorunn Aas; Prinz, Andreas; Ekra, Else Mari Ruberg & Fossum, Mariann (2022). The sense of a patient: An ethnographic multi-site field study exploring the influence of manikins on nursing students' learning. International Journal of Educational Research Open. ISSN 2666-3740. 3. doi: 10.1016/j.ijedro.2021.100110. Fulltekst i vitenarkiv
  • Handeland, Jorunn Aas; Prinz, Andreas; Ekra, Else Mari Ruberg & Fossum, Mariann (2020). The role of manikins in nursing students' learning: A systematic review and thematic metasynthesis. Nurse Education Today. ISSN 0260-6917. s. 1–11. doi: 10.1016/j.nedt.2020.104661. Fulltekst i vitenarkiv
  • Handeland, Jorunn Aas & Tveit, Bodil (2015). "Du må bare skrive ut, ønske lykke til, og stole på at det går bra!" : en kvalitativ undersøkelse av sykepleieres muligheter og begrensninger for skjønnsutøvelse når pasienter skal utskrives fra sykehus til kommunale helse- og omsorgstjenester. Nordisk tidsskrift for helseforskning. ISSN 1504-3614. 11(1), s. 35–48. doi: 10.7557/14.3478. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Dalsmo, Ingrid Espegren & Handeland, Jorunn Aas (2022). Dukker kan ikke erstatte pasienter. Sykepleien.no.
  • Handeland, Jorunn Aas; Prinz, Andreas; Ekra, Else Mari Ruberg & Fossum, Mariann (2021). The role of manikins in nursing students' learning - A systematic review and thematic metasynthesis.
  • Handeland, Jorunn Aas (2021). Følelsen av en pasient.
  • Handeland, Jorunn Aas (2024). "Manikins Mediate Lifelong Learning Skills in Nursing Education A Qualitative Exploration of How Manikins Influence Nursing Students’ Learning". Universitetet i Agder. ISSN 978-82-8427-186-6. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 10:50 - Sist endret 26. juni 2024 11:59