English version of this page

Ingvild Ruhaven

Universitetslektor
Institutt for religion, filosofi og historie
Telefon
+47 38142337
Mobiltelefon
+4792225852
Kontor E2035A (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Forskning

Faglige interesser

Historiedidaktikk

Historiebruk

Historieformidling og -undervisning i skole og museum

Utvalgte publikasjoner

  • Artikler
    • Rosendahl, B. T. & Ruhaven, I. (2013). The Stiftelsen Arkivet Experience: A Second World War Gestapo Regional Headquarters in Norway. I J. Kidd, S. Cairns, A. Drago, A. Ryall & M. Stearn, Challenging History in the Museum (s. 71-79). Farnham: Ashgate. 
    • Kaleck, I. & Ruhaven, I. (2013). Potteskår i hagen. Andre verdenskrig slik den har blitt fortalt til et barnebarn. Nytt blikk. Årsskrift fra Stiftelsen Arkivet, 58-65.
    • Ruhaven, I. (2003). Kampen om britisk nasjonal identitet gjennom skolefaget historie: The Great History debate i England 1988-1991. Historielärernas forenings årsskrift, 79-86. 
  • Kronikker
    • Ruhaven, I. (2014, 24. januar). Alltid aktuelt – om jøder, antisemittisme og Holocaust. Agderposten.
    • Ruhaven, I. (2012, 3. november). Minnesmerker som vår tids avtrykk i historien. Fedrelandsvennen nettavis.
  • Hovedfagsoppgave
    • Ruhaven, I. (2002). Historie og nasjonal identitet. The Great History Debate i England, 1988-1991. (Hovedfagsoppgave). Universitetet i Bergen, Bergen.

Undervisning

Historiedidaktikk i praktisk-pedagogisk utdanning og lektorutdanningen

Globalhistorie

Norwegian history for international students

Publikasjoner

  • Rosendahl, Bjørn Tore & Ruhaven, Ingvild (2014). The Stiftelsen Arkivet Experience: A Second World War Gestapo Regional Headquarters in Norway. I Kidd, Jenny; Cairns, Sam; Draco, Alex; Ryall, Amy & Stearn, Miranda (Red.), Challenging History in the Museum. International Perspectives.. Ashgate. ISSN 978-1-4094-6724-3. s. 71–79.

Se alle arbeider i Cristin

  • Smith-Gahrsen, Martin; Ruhaven, Ingvild & Repstad, Kari G. Håkonsen (2021). Studentaktiv undervisning. Fagbokforlaget. ISBN 9788283722710. 94 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Mesel, Terje; Mustad, Jan Erik & Ruhaven, Ingvild (2023). Colletts kafé: Hvorfor klager vi så innmari på helsevesenet? Bør vi ikke tåle at folk gjør feil?
  • Høeg, Ida Marie; Mustad, Jan Erik & Ruhaven, Ingvild (2023). Colletts kafé: Dødens tilbakekomst i offentligheten? Ritualer, minner og tro.
  • Bjorvand, Agnes-Margrethe; Ruhaven, Ingvild & Erik, Mustad (2023). Colletts kafé: "Storbritannia i brytningstid".
  • Ruhaven, Ingvild (2023). Generasjonssamtaler som møteplass. Miljøhistorie som inngang til elevers forståelse av samspillet mellom fortid, nåtid og framtid (historiebevissthet).
  • Smith-Gahrsen, Martin & Ruhaven, Ingvild (2022). Undervisning, opplevelse og læring med VR-teknologi i etikkundervisning.
  • Eidhamar, Levi Geir; Mustad, Jan Erik & Ruhaven, Ingvild (2022). Colletts kafé: Islam på norsk! Om mangfoldet av etiske verdier hos muslimer i Norge og internasjonalt.
  • Andresen, Kenneth; Mustad, Jan Erik & Ruhaven, Ingvild (2022). Colletts kafé: Kampen om historien - når fortiden brukes og misbrukes i krig og konflikt.
  • Ruhaven, Ingvild & Røsstad, Hilde Kristin (2022). Bærekraftig utvikling i historiefaget.
  • Aase, Andreas & Ruhaven, Ingvild (2022). Store spørsmål i historiefaget - hva, hvordan og hvorfor?
  • Aase, Andreas & Ruhaven, Ingvild (2022). Lange linjer i globalhistorien - politisk organisering.
  • Aase, Andreas & Ruhaven, Ingvild (2022). Lange linjer i globalhistorien - livsgrunnlag, rikdom og ressurser.
  • Smith-Gahrsen, Martin; Ruhaven, Ingvild & Repstad, Kari G. Håkonsen (2021). Om studentaktive læringsformer.
  • Smith-Gahrsen, Martin; Ruhaven, Ingvild & Repstad, Kari G. Håkonsen (2021). Bokpresentasjon av "Studentaktiv undervisning" .
  • Skjølberg, Katja H-W & Ruhaven, Ingvild (2021). Konspirasjonsteorier - hva, hvem, hvorfor?
  • Bjorvand, Agnes-Margrethe; Ruhaven, Ingvild & Wergeland, Birgitte (2021). Colletts kafé: Astrid Lindgrens jul.
  • Ruhaven, Ingvild (2014). Alltid aktuelt - om jøder, antisemittisme og Holocaust. Agderposten. ISSN 0805-3723.
  • Ruhaven, Ingvild & Kaleck, Inga (2013). Potteskår i hagen. Andre verdenskrig slik den har blitt fortalt til et barnebarn. Nytt blikk : årsskrift fra Stiftelsen Arkivet. ISSN 1893-1960. s. 58–65.
  • Craggs, Tracy; Agirrezabala, Mikel Errazkin; Marciniak, Arkadiusz; Ellingsen, Eystein; King, Emma & Rodriguez, Rosa Martínez [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2012). Working with historical memory in the classroom. A teaching plan and guide for implementation.
  • Rosendahl, Bjørn Tore & Ruhaven, Ingvild (2012). Authentic site, Museum and Education Centre: The Experience of Stiftelsen Arkivet.
  • Ruhaven, Ingvild (2012). Minnesmerker som vår tids avtrykk i historien. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Ruhaven, Ingvild (2011). Den vanskelige historien.
  • Ruhaven, Ingvild (2003). Kampen om britisk nasjonal identitet gjennom skolefaget historie: The Great History Debate i England, 1988-1991. Historielärarnas förenings årsskrift. ISSN 0439-2434. s. 79–86.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 10:50