English version of this page

Ingrid Espegren Dalsmo

Universitetslektor
Institutt for helse- og sykepleievitenskap
Telefon
+47 37233043
Mobiltelefon
+4741241770
Kontor C4094 (Jon Lilletuns vei 9, 4879 Grimstad, Norway)

Ansvarsområde

Utdannet sykepleier ved Høgskolen i Sør-Trøndelag (nå NTNU) i 2004. Videreutdanning innenfor pedagogikk, veiledning og praktisk pedagogisk utdanning (PPU). Master i Klinisk Helsevitenskap ved Universitetet i Agder 2018. 

Hovedsakelig klinisk erfaring fra Ortopedisk infeksjonsavdeling ved St. Olavs hospital (2004-2006) og Ortopedisk avdeling ved Sørlandet Sykehus Kristiansand (2006-2011). Videre arbeidet med videregående opplæring innen helse- og oppvekstfag, da spesielt med Vg3 Helsesekretær (2011-2019).

Ansatt som universitetslektor ved Universitetet i Agder f.o.m. august 2019, og i stipendiatstilling f.o.m. oktober 2019. Underviser ved Bachelor i sykepleie i 25% og arbeider med PhD med spesialisering innen helse- og idrettsvitenskap i 75%.  

 

Forskning

For tiden del av PhD-programmet ved Fakultetet for Helse- og Idrettsvitenskap.

Tittel på PhD-prosjekt er "Learning in clinical placement studies - addressing the student nurse perspective".

Medlem av forskerskolen PROFRES som er en nasjonal forskerskole for profesjonsrettet og praksisnær forskning på områdene helse, velferd og utdanning. Se lenke: https://www.uis.no/nb/profres

Faglige interesser

Utdanningsforskning

Vurdering og læring

Praktiske studier i sykepleieutdanningen

Veiledning og veiledningspedagogikk

Internasjonal helse og internasjonalisering

Utvalgte publikasjoner

Dalsmo, Ingrid Espegren; Brodtkorb, Kari; Laugaland, Kristin Alstveit; Slettebø, Åshild; Ekra, Else Mari Ruberg (2022). Learning in nursing home placement: A phenomenological study of student nurses’ lived experience. Journal of Clinical Nursing (JCN). ISSN: 0962-1067. doi:10.1111/jocn.16262.

Formidling

Handeland, Jorunn Aas; Dalsmo, Ingrid Espegren (2022). Dukker kan ikke erstatte pasienter. https://sykepleien.no/meninger/2022/03/dukker-kan-ikke-erstatte-pasienter 

 

Skalleberg, Ann Kristin; Dalsmo, Ingrid Espegren; Frøiland, Christina (2022). Vi må gi sykepleierstudenter digital medvind i praksis. https://sykepleien.no/meninger/2022/03/vi-ma-gi-sykepleierstudenter-digital-medvind-i-praksis 

Undervisning

Bachelor i Sykepleie

Publikasjoner

  • Dalsmo, Ingrid Espegren; Laugaland, Kristin Alstveit; Fossum, Mariann; Ravik, Monika; Gonzalez, Marianne Thorsen & Ekra, Else Mari Ruberg (2024). Student nurses' experiences with a digital educational resource supporting learning in nursing home placements: A qualitative study. Nurse Education Today. ISSN 0260-6917. 140, s. 1–7. doi: 10.1016/j.nedt.2024.106271.
  • Dalsmo, Ingrid Espegren; Brodtkorb, Kari; Laugaland, Kristin Alstveit; Slettebø, Åshild & Ekra, Else Mari Ruberg (2022). Learning in nursing home placement: A phenomenological study of student nurses’ lived experience . Journal of Clinical Nursing (JCN). ISSN 0962-1067. doi: 10.1111/jocn.16262.
  • Dalsmo, Ingrid Espegren; Haraldstad, Kristin; Johannessen, Berit; Hovland, Olav Johannes; Chiduo, Mercy Grace & Fegran, Liv (2021). “Now I Feel That I Can Achieve Something”: Young Tanzanian Women’s Experiences of Empowerment by Participating in Health Promotion Campaigns. International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH). ISSN 1661-7827. 18(16). doi: 10.3390/ijerph18168747. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Dalsmo, Ingrid Espegren (2023). Hva kan vi lære av 1. års sykepleierstudenters erfaringer med veilednings- og vurderingssamtaler i praksisstudier på sykehjem?
  • Dalsmo, Ingrid Espegren (2023). Hvordan kan veilednings- og vurderingssamtaler bidra til å støtte 1. års sykepleierstudenters læring i praksisstudier i sykehjem?
  • Dalsmo, Ingrid Espegren (2023). Learning in clinical placement in nursing homes – the nursing students’ perspective.
  • Dalsmo, Ingrid Espegren (2023). The learning process in nursing home placement – the nursing students’ perspective.
  • Dalsmo, Ingrid Espegren & Handeland, Jorunn Aas (2022). Dukker kan ikke erstatte pasienter. Sykepleien.no.
  • Dalsmo, Ingrid Espegren (2022). Phd-project: Learning in clinical placement in nursing homes – the nursing students’ perspective.
  • Dalsmo, Ingrid Espegren (2022). Learning in Clinical Studies – the student nurse perspective: Status og fremdrift.
  • Dalsmo, Ingrid Espegren; Brodtkorb, Kari; Laugaland, Kristin Alstveit; Slettebø, Åshild & Ekra, Else Mari Ruberg (2022). A phenomenological study of student nurses’ lived experience of learning in clinical placement.
  • Dalsmo, Ingrid Espegren; Laugaland, Kristin Alstveit; Slettebø, Åshild; Billett, Stephen & Ekra, Else Mari Ruberg (2022). Student nurses experience of supervision and assessment practices during clinical placement – a qualitative study using video-stimulated interviews .
  • Skalleberg, Ann Kristin; Dalsmo, Ingrid Espegren & Frøiland, Christina Tølbøl (2022). Vi må gi sykepleierstudenter digital medvind i praksis. https://sykepleien.no/fag.
  • Dalsmo, Ingrid Espegren (2021). Første års sykepleiestudenters erfaringer knyttet til læring i praksisstudier i sykehjem – foreløpige funn fra forskningsprosjekt.
  • Dalsmo, Ingrid Espegren (2021). Presentasjon av forskningsprosjektet QUALinCLINstud.
  • Dalsmo, Ingrid Espegren & Skalleberg, Ann Kristin (2021). Video-stimulated interviews in nurse educational research – reviewing knowledge development and research processes in a PhD collaborative study.
  • Dalsmo, Ingrid Espegren (2020). Presentasjon av phd-prosjektet "Learning in Clinical Studies - the nursing student perspective".
  • Dalsmo, Ingrid Espegren (2020). Presentasjon av phd-prosjektet "Learning in Clinical Studies - the student nurse perspective" .
  • Dalsmo, Ingrid Espegren (2019). Presentasjon av delstudie 1 i phd-prosjektet "Learning in Clinical studies - the student nurse perspective".

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:00