English version of this page

Else Mari Ruberg Ekra

Førsteamanuensis emerita
Institutt for psykososial helse
Telefon
+47 37233796
Mobiltelefon
+4798843569
Kontor C4032 (Jon Lilletuns vei 9, 4879 Grimstad, Norway)

Ansvarsområde

Else Mari Ruberg Ekra er førsteamanuensis ved Institutt for helse- og sykepleievitenskap, Universitetet i Agder. Hun har doktorgrad i helsevitenskap fra Institutt for global helse og samfunnsmedisin, Universitetet i Bergen, 2015. Videre har hun gjennomført studie i helse- og sosialadministrasjon, veiledningspedagogikk 1 og 2,  og grunnfag i sykepleievitenskap. Hun har hovedfag helsefag (cand.san graden) fra Universitetet i Oslo, 2004. I perioden 1980-2000 arbeidet Ekra ved en barneavdeling ved Sørlandet Sykehus, og siden 2000 har hun vært ansatt ved Universitetet i Agder.

Forskning

Ekra er medlem av forskergruppen HEQ: Helsetjenester - Etikk og kvalitet (UIA).

Hun har siden 2010 vært medlem av Nordisk nettverk for fenomenologisk helsefaglig forskning og forskergruppen Samhandling med sårbare grupper i et fenomenologisk perspektiv (HiMolde).

Publikasjoner

  • Dalsmo, Ingrid Espegren; Laugaland, Kristin Alstveit; Fossum, Mariann; Ravik, Monika; Gonzalez, Marianne Thorsen & Ekra, Else Mari Ruberg (2024). Student nurses' experiences with a digital educational resource supporting learning in nursing home placements: A qualitative study. Nurse Education Today. ISSN 0260-6917. 140, s. 1–7. doi: 10.1016/j.nedt.2024.106271.
  • Handeland, Jorunn Aas; Prinz, Andreas; Ekra, Else Mari Ruberg & Fossum, Mariann (2023). ‘I realised it when we played with the doll!’: nursing students’ learning from participation in an action research project that included manikins. Educational Action Research. ISSN 0965-0792. doi: 10.1080/09650792.2023.2242425. Fulltekst i vitenarkiv
  • Handeland, Jorunn Aas; Prinz, Andreas; Ekra, Else Mari Ruberg & Fossum, Mariann (2022). The sense of a patient: An ethnographic multi-site field study exploring the influence of manikins on nursing students' learning. International Journal of Educational Research Open. ISSN 2666-3740. 3. doi: 10.1016/j.ijedro.2021.100110. Fulltekst i vitenarkiv
  • Dalsmo, Ingrid Espegren; Brodtkorb, Kari; Laugaland, Kristin Alstveit; Slettebø, Åshild & Ekra, Else Mari Ruberg (2022). Learning in nursing home placement: A phenomenological study of student nurses’ lived experience . Journal of Clinical Nursing (JCN). ISSN 0962-1067. doi: 10.1111/jocn.16262.
  • Handeland, Jorunn Aas; Prinz, Andreas; Ekra, Else Mari Ruberg & Fossum, Mariann (2020). The role of manikins in nursing students' learning: A systematic review and thematic metasynthesis. Nurse Education Today. ISSN 0260-6917. s. 1–11. doi: 10.1016/j.nedt.2020.104661. Fulltekst i vitenarkiv
  • Synnes, Oddgeir; Orøy, Aud Jorun; Råheim, Målfrid; Bachmann, Liv; Ekra, Else Mari Ruberg & Gjengedal, Eva [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2020). Finding ways to carry on : stories of vulnerability in chronic illness. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being. ISSN 1748-2623. 15(1), s. 1–13. doi: 10.1080/17482631.2020.1819635. Fulltekst i vitenarkiv
  • Ekra, Else Mari Ruberg & Dale, Bjørg (2020). Systematic Use of Song and Music in Dementia Care: Health Care Providers’ Experiences. Journal of Multidisciplinary Healthcare. ISSN 1178-2390. 13, s. 143–151. doi: 10.2147/JMDH.S231440. Fulltekst i vitenarkiv
  • Ekra, Else Mari Ruberg; Korsvold, Tora & Gjengedal, Eva (2015). Characteristics of being hospitalized as a child with a new diagnosis of type 1 diabetes: a phenomenological study of children’s past and present experiences. BMC Nursing. ISSN 1472-6955. 14:4, s. 1–10. doi: 10.1186/s12912-014-0051-9. Fulltekst i vitenarkiv
  • Gjengedal, Eva; Ekra, Else Mari Ruberg; Hol, Hege Bente; Kjelsvik, Marianne; Lykkeslet, Else & Michaelsen, Ragnhild K A [Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen] (2013). Vulnerability in health care – reflections on encounters in every day practice. Nursing Philosophy. ISSN 1466-7681. 14(2), s. 127–138. doi: 10.1111/j.1466-769X.2012.00558.x.
  • Ekra, Else Mari Ruberg; Blåka, Gunnhild; Korsvold, Tora & Gjengedal, Eva (2012). Children in an adult world: A phenomenological study of adults and their childhood experiences of being hospitalized with newly diagnosed type 1 diabetes. Journal of Child Health Care. ISSN 1367-4935. 16(4), s. 395–405. doi: 10.1177/1367493512446315.
  • Ekra, Else Mari Ruberg & Gjengedal, Eva (2012). Being hospitalized with a newly diagnosed chronic illness- A phenomenological study of children's lifeworld in the hospital. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being. ISSN 1748-2623. 7. doi: 10.3402/qhw.v7i0.18694.

Se alle arbeider i Cristin

  • Laugaland, Kristin Alstveit; Aase, Ingunn; Ravik, Monika; Gonzalez, Marianne; Frøiland, Christina Tølbøl & Ingrid, espegren dalsmo [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2022). DigiPrax.
  • Dalsmo, Ingrid Espegren; Brodtkorb, Kari; Laugaland, Kristin Alstveit; Slettebø, Åshild & Ekra, Else Mari Ruberg (2022). A phenomenological study of student nurses’ lived experience of learning in clinical placement.
  • Dalsmo, Ingrid Espegren; Laugaland, Kristin Alstveit; Slettebø, Åshild; Billett, Stephen & Ekra, Else Mari Ruberg (2022). Student nurses experience of supervision and assessment practices during clinical placement – a qualitative study using video-stimulated interviews .
  • Handeland, Jorunn Aas; Prinz, Andreas; Ekra, Else Mari Ruberg & Fossum, Mariann (2021). The role of manikins in nursing students' learning - A systematic review and thematic metasynthesis.
  • Gjengedal, Eva; Bachmann, Liv; Ekra, Else Mari Ruberg; Høye, Magnhild Mjåvatn; Jørgensen, Else & Lykkeslet, Else [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2017). Vulnerability as an existential challenge in chronic illness : a balance between self and others.
  • Ekra, Else Mari Ruberg (2004). Kommunikasjon og veiledning (bokanmeldelse). ?. s. 96–97.
  • Fossum, Mariann; Prinz, Andreas & Ekra, Else Mari Ruberg (2024). Manikins Mediate Lifelong Learning Skills in Nursing Education: A Qualitative Exploration of How Manikins Influence Nursing Students’ Learning. Universitetet i Agder. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hansen, Linda Iren Mihaila; Ekra, Else Mari Ruberg; Krøger, Elsebeth; Dale, Jan Gunnar; Andaas, Eli & Leland, Arne (2005). Selvevaluering av bachelorgradsstudie i sykepleie ved studiested Arendal.
  • Ekra, Else Mari Ruberg (2004). Sykehus - et beboelig sted for barn? : en fenomenologisk studie om omgivelsenes betydning for hvordan barnet opplever en sykehusinnleggelse.
  • Ekra, Else Mari Ruberg (2000). Empati, sykepleie og veiledning. Veiledernettverket i Agder, Årbok. ISSN 8271174320.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 10:46