-
Dalehefte, Inger Marie; Ask, Anne Merete Selvik & Bachke, Carl Christian
(2023).
Hva slags dokumentasjon legges ved i opprykkssøknader til dosent og førstelektor? Hvilke kompetanser representerer søknadene? Foreløpige funn.
-
Dalehefte, Inger Marie; Ask, Anne Merete Selvik & Bachke, Carl Christian
(2022).
Hva kjennetegner karriereveien til dosent? Foreløpige funn fra pågående forskning om dosenter og førstelektorer.
-
Grenlee, Kristen; Bachke, Carl Christian & Bachke, Ole Andreas
(2022).
Pelsjeger på Grønland, Soldat på Jan Mayen og bonde på Vessøya.
Fjærefolk.
ISSN 1893-7497.
s. 17–20.
-
-
-
-
Bachke, Carl Christian & Melby, Kristian Leonard
(2021).
Utviklingshemming, utviklingshemning eller hva? Betegnelser i bruk og endring. (Revisjon).
NAKU Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemning : Kunnskapsbanken.
-
Bachke, Carl Christian
(2021).
Vi trenger dosentene!
Forskerforum.
ISSN 0800-1715.
53(2),
s. 41–41.
Vis sammendrag
Dette er å betrakte som et debattinnlegg, basert på boken "Å satse på dosenter", utgitt av Cappelen Damm, og tilgjengelig online: https://press.nordicopenaccess.no/index.php/noasp/catalog/book/109
Det argumenteres sterkt for at dosentkompetansen trengs ved akademiske institusjoner, men det antydes også at det samme kan oppnås ved å etablere flere varianter av professorstillingen.
-
Bachke, Carl Christian & Hermansen, Mads Carsten
(2020).
Avsluttende opporsringer (Redaktørenes appell til handling, s.311-317).
I Bachke, Carl Christian & Hermansen, Mads Carsten (Red.),
Å satse på dosenter: Et utviklingsarbeid.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202695767.
doi:
10.23865/noasp.109.
Vis sammendrag
Abstract: In this call-to-action chapter, Roar C. Pettersen’s reflections in chapter
16 serve as a starting point for summarizing some of the general issues in the
book that should be of interest not only to docents, but also other actors in the
academic field. Seven points are touched on. (1) The poorly defined docent position, and (2) the constant pro and con discussions associated with the position; (3) the didactic competence of the docents as a key to improved quality of teaching; (4) the differing career ladders of professor and docent seen as an advantage or a challenge, and (5) how to galvanize synergy; (6) who within the landscape of higher education is responsible for implementing change; and (7) how to increase recruitment of docents. The editors do not present clear answers or easy solutions. Rather, they openly invite discussion on these issues. At the same time, they envision a climate in which professors and docents join hands in the same Research project as a wishful way to bridge the gap between the two positions, and thereby create synergy.
-
Bachke, Carl Christian & Hermansen, Mads Carsten
(2020).
DEL IV Den norske dosenten i et utfordringsperspektiv (introduksjon til del IV, s.279-280).
I Bachke, Carl Christian & Hermansen, Mads Carsten (Red.),
Å satse på dosenter: Et utviklingsarbeid.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202695767.
doi:
10.23865/noasp.109.
Vis sammendrag
I internasjonal sammenheng er den norske dosentstillingen unik ved at den likestilles med professor som akademisk toppstilling. Denne boken kombinerer et grundig blikk på dosentrollen og dens plass i universitets- og høgskolesystemet med en presentasjon av et utviklingsprosjekt for å løfte førstelektorer opp karrierestigen til dosentnivå ved Universitetet i Agder (UiA).
Bokens første del presenterer den norske dosenten i et historisk, nåtidig og FoU-teoretisk perspektiv. I andre del forteller seks dosenter om sin vei til stillingskvalifikasjonen. Del tre presenterer tenkningen bak prosjektet ved UiA, samt hvordan opplegget ble gjennomført og evaluert i etterkant. I bokens siste del behandles dosentstillingens nåtidige og framtidige utfordringer. Blant temaene som tas opp, er opprykkskriteriene for dosenter og sakkyndige utvalgs bedømmelsesarbeid.
Å satse på dosenter kan leses som en praktisk innføring i hvordan gjennomføre opprykksseminarer for dosenter, men også som et innlegg i diskusjonen om hvordan man videreutvikler forskning, undervisning og formidling ved universiteter og høgskoler. Boken er særlig relevant for dosenter og dosentkandidater, medlemmer av sakkyndige utvalg og ledere på ulike nivåer ved høyere utdanningsinstitusjoner. Som et innlegg i debatten om høyere utdannings behov for ulikt profilerte fagstillinger er boken aktuell for en bredere målgruppe av forskere, forskningspolitikere og -byråkrater, både i Norge og i de øvrige skandinaviske landene.
Redaktører for boken er Carl Christian Bachke, dosent emeritus ved Universitetet i Agder, og Mads Hermansen, dr. pæd.og professor emeritus ved Universitetet i Agder.
-
Bachke, Carl Christian & Hermansen, Mads Carsten
(2020).
DEL III Den norske dosenten i et utviklingsperspektiv: Seminarrekke for dosentopprykk (Introduksjon til kapitlene 11-14, s.215-216).
I Bachke, Carl Christian & Hermansen, Mads Carsten (Red.),
Å satse på dosenter: Et utviklingsarbeid.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202695767.
doi:
10.23865/noasp.109.
Vis sammendrag
I internasjonal sammenheng er den norske dosentstillingen unik ved at den likestilles med professor som akademisk toppstilling. Denne boken kombinerer et grundig blikk på dosentrollen og dens plass i universitets- og høgskolesystemet med en presentasjon av et utviklingsprosjekt for å løfte førstelektorer opp karrierestigen til dosentnivå ved Universitetet i Agder (UiA).
Bokens første del presenterer den norske dosenten i et historisk, nåtidig og FoU-teoretisk perspektiv. I andre del forteller seks dosenter om sin vei til stillingskvalifikasjonen. Del tre presenterer tenkningen bak prosjektet ved UiA, samt hvordan opplegget ble gjennomført og evaluert i etterkant. I bokens siste del behandles dosentstillingens nåtidige og framtidige utfordringer. Blant temaene som tas opp, er opprykkskriteriene for dosenter og sakkyndige utvalgs bedømmelsesarbeid.
Å satse på dosenter kan leses som en praktisk innføring i hvordan gjennomføre opprykksseminarer for dosenter, men også som et innlegg i diskusjonen om hvordan man videreutvikler forskning, undervisning og formidling ved universiteter og høgskoler. Boken er særlig relevant for dosenter og dosentkandidater, medlemmer av sakkyndige utvalg og ledere på ulike nivåer ved høyere utdanningsinstitusjoner. Som et innlegg i debatten om høyere utdannings behov for ulikt profilerte fagstillinger er boken aktuell for en bredere målgruppe av forskere, forskningspolitikere og -byråkrater, både i Norge og i de øvrige skandinaviske landene.
Redaktører for boken er Carl Christian Bachke, dosent emeritus ved Universitetet i Agder, og Mads Hermansen, dr. pæd.og professor emeritus ved Universitetet i Agder.
-
Bachke, Carl Christian
(2020).
Når uvitenhetens posisjon er fruktbar. Min vei til dosent i spesial- og veiledningspedagogikk (Kapittel 7, s.139-158).
I Bachke, Carl Christian & Hermansen, Mads Carsten (Red.),
Å satse på dosenter: Et utviklingsarbeid.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202695767.
doi:
10.23865/noasp.109.
Vis sammendrag
Abstract: It took 33 years of professional experience before the author attained
docent status. His experiences are related to his various employment positions:
research assistant, teacher at a school for children with special needs, educational
supervisor in South Sudan, school counsellor, curriculum developer and founder
of a social network related to counselling, assistant professor, associated professor
and coordinator of a bachelor program in social education. At the outset of most
of these positions, he had a strong feeling of incompetence and that he lacked the
requisite knowledge.
This chapter describes how such challenging beginnings have been transformed into fertile experiences of flow. The essence of his application for promotion to docent is also presented. The conclusion relates to the author’s vision
for his work as a docent.
-
Bachke, Carl Christian & Andersen, Ander Johan W.
(2020).
En annen kompetanse? Den norske dosenten i et kriterie- og kompetanseperspektiv.
I Bachke, Carl Christian & Hermansen, Mads Carsten (Red.),
Å satse på dosenter: Et utviklingsarbeid.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202695767.
doi:
10.23865/noasp.109.
Vis sammendrag
I internasjonal sammenheng er den norske dosentstillingen unik ved at den likestilles med professor som akademisk toppstilling. Denne boken kombinerer et grundig blikk på dosentrollen og dens plass i universitets- og høgskolesystemet med en presentasjon av et utviklingsprosjekt for å løfte førstelektorer opp karrierestigen til dosentnivå ved Universitetet i Agder (UiA).
Bokens første del presenterer den norske dosenten i et historisk, nåtidig og FoU-teoretisk perspektiv. I andre del forteller seks dosenter om sin vei til stillingskvalifikasjonen. Del tre presenterer tenkningen bak prosjektet ved UiA, samt hvordan opplegget ble gjennomført og evaluert i etterkant. I bokens siste del behandles dosentstillingens nåtidige og framtidige utfordringer. Blant temaene som tas opp, er opprykkskriteriene for dosenter og sakkyndige utvalgs bedømmelsesarbeid.
Å satse på dosenter kan leses som en praktisk innføring i hvordan gjennomføre opprykksseminarer for dosenter, men også som et innlegg i diskusjonen om hvordan man videreutvikler forskning, undervisning og formidling ved universiteter og høgskoler. Boken er særlig relevant for dosenter og dosentkandidater, medlemmer av sakkyndige utvalg og ledere på ulike nivåer ved høyere utdanningsinstitusjoner. Som et innlegg i debatten om høyere utdannings behov for ulikt profilerte fagstillinger er boken aktuell for en bredere målgruppe av forskere, forskningspolitikere og -byråkrater, både i Norge og i de øvrige skandinaviske landene.
Redaktører for boken er Carl Christian Bachke, dosent emeritus ved Universitetet i Agder, og Mads Hermansen, dr. pæd.og professor emeritus ved Universitetet i Agder.
-
Bachke, Carl Christian & Bachke, Ester
(2020).
Episodiske minner fra Birketveit landhandel på 1950- og 1960-tallet.
Fjærefolk.
ISSN 1893-7497.
9,
s. 48–50.
Vis sammendrag
Forfatternes minner fra den lokale landhandel i deres barndom. Beskrevne episoder preges av humor, men samtidig fremstilles butikkens viktige rolle som vareleverandør, møteplass og kulturbærer i østligste del av Fjære sogn.
-
Bachke, Carl Christian
(2020).
Min fars lommebok - et polart krigsbytte.
Fjærefolk.
ISSN 1893-7497.
9,
s. 20–21.
Vis sammendrag
Forfatterens erindringer fra salg av smågris på torget i Arendal en desemberdag på slutten av 1950-tallet, og hans møte med farens soldatberetning fra krigshandlinger nær Jan Mayen under krigen 1940-45.
-
Michalsen, Mona & Bachke, Carl Christian
(2020).
Kjærlighet, håp og tro, Ja, det virker i rusbehandling.
Rus&samfunn.
Vis sammendrag
Hva kjennetegner gode møter mellom bruker og fagperson i lokalt rusarbeid? I denne studien gjorde Mona Michalsen og Carl Christian Bachke tre hovedfunn: (1) Fagpersonenes holdninger og handlinger som uttrykte kjærlighet, håp og tro (KHT) var viktig; (2) Brukeren responderte på KHT-væremåter med å oppdage egne ressurser og tilgjengelige muligheter; (3) Å bruke en nøytral arena til møter mellom brukeren og fagpersonen kan utjevne maktubalansen noe.
-
Bachke, Carl Christian
(2020).
Hvorfor blir menn vernepleiere?
Vernepleieren.
ISSN 2535-7786.
s. 24–25.
Vis sammendrag
Artikkelen er et sammendrag av funn fra to studier. Den fremhever (a) kjennetegn ved mannlige vernepleiere, og (b) sju forhold som har sammenheng med deres valg av utdanning og yrke. Artikkelen har tidligere vært publisert på forskning.no.
-
Sætra, Mette K Ragnhildstveit & Bachke, Carl Christian
(2020).
STOR KOMMUNIKASJONSBOK – NYTTIG FOR VEILEDERE
BOKMELDING, Per Jensen & Inger Uleberg: Mellom ordene. Kommunikasjon i profesjonell praksis. 2.utg. Oslo: Gyldendal Akademiske, 2019. 440 sider.
NORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk.
ISSN 2535-3047.
-
Bachke, Carl Christian
(2020).
Hjelp til «himmelerobrende» veiledning?
NORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk.
ISSN 2535-3047.
5.
Vis sammendrag
Anmeldelse av Pettersen & Løkke sin bok Veiledning i praksis – grunnleggende ferdigheter (2. utg.), publisert i 2019
-
Melby, Kristian Leonard & Bachke, Carl Christian
(2019).
Seks grunner til at samarbeid er så vanskelig
Samarbeid mellom fagfolk i helse-, sosial- og oppvekstsektorene er nødvendig. Hva er det som stikker kjepper i hjulene, og forstyrrer et godt samarbeid?
Blogg.forskning.no. Helsebloggen.
-
Bachke, Carl Christian
(2019).
Et kvalitetsstudium jubilerer.
Fædrelandsvennen.
ISSN 0805-3790.
-
Bachke, Carl Christian
(2019).
Lite og anonymt, men et kvalitetsstudium.
Agderposten.
ISSN 0805-3723.
s. 22–23.
-
Bachke, Carl Christian
(2019).
Aktivitetstilbudet - limet i tilværelsen
"Hvilken betydning har dagsentra for brukerne?".
Vis sammendrag
Jeg presenterte et sammendrag av små publiserte studier fra dagsentervirksomhet. (a) Dagsenter for utviklingshemmede (2013); (b) Dagsenter for mennesker med psykisk uhelse (2007 og 2017). Konkluderende påstand: Brukermedvirkning og normaliseringstenkning med vekt på de dagligdagse gjøremål og aktiviteter skaper livskvalitet for brukerne, i følge ansatte-informanter. Forskningens svakhet er at ingen av mine studier har fått frem brukerstemmen
-
Bachke, Carl Christian & Haugland, Siri Håvås
(2019).
Hvorfor blir menn vernepleiere?
To nye studier gir oss ny innsikt i mannlige vernepleiere.
https://blogg.forskning.no/helsebloggen/hvorfor-blir-menn-vernepleiere/1578656
.
Blogg.forskning.no. Helsebloggen.
-
Bachke, Carl Christian; Melby, Kristian Leonard & Nilsen, Geir Sigmund
(2019).
Is putting users first an organisational key to success in cross-professional cooperation? An interview study about cooperation between service units to people affected by both intellectual disability and mental illness.
-
Bachke, Carl Christian; Melby, Kristian Leonard; Sætra, Mette K Ragnhildstveit & Safari, Mugula Chris
(2019).
LOGGSKRIVING FRA PRAKSIS I VERNEPLEIERSTUDIET.
Vis sammendrag
Bakgrunn og hensikt med prosjektet samt relevant teori (tidligere forskning om loggskriving og utviklingstrinn i et utdannelsesløp innenfor profesjonsutdanninger ble presentert. Likeså funn i tilknytning til delproblemstillingene (a) Hvilke utfordringer beskriver studentene i loggene, og søker veiledning på i gruppe, i første praksisperiode på vernepleierstudiet (Metode dokumentanalyse); og (b) Hvordan beskriver vernepleierstudenter sin faglige utvikling i løpet av studiet, og hvilke betydninger hadde bruk av skriftlige logger? (Fokusgruppeintervjuer)
-
Vigeland Andersen, Ingrid; Rosenvinge, Anette M & Bachke, Carl Christian
(2019).
Bofellesskap for personer med utviklingshemning og psykisk lidelse: Hva bidrar til tverrprofesjonelt samarbeid?
SOR rapport.
ISSN 1500-8657.
65(2),
s. 40–53.
Vis sammendrag
Studien viser at samhandling kolleger imellom i dette bofelleskapet fremmes av gode holdninger hos enkeltansatte, trekk ved organisasjonen, og ved organisasjonsstrukturen. Basert på ansattes utsagn er vår påstand at disse tre hovedfunnene gjensidig påvirker hverandre. Er alle positivt til stede skapes et samhandlende arbeidsmiljø til det beste for beboere og samfunn. Hvordan bli flinkere? Våre svar er ikke uttømmende. Å bevisstgjøre ansatte på funnenes betydning kan bidra til at kunnskapen integreres i daglige rutiner, og skape hverdager preget av gode samhandlingsmønstre. Men at det forholder seg slik, mangler vi evidens for. Derfor underbygger studiens funn ikke klart hypotesen om samhandlingens synergier, som følgelig fortsatt må tilskrives en mytisk status i det moderne samfunn.
-
Bachke, Carl Christian
(2019).
Pedagogikk, veiledning og sjelesorg.
-
Bachke, Carl Christian
(2018).
Kultursjokk og kulturell berikelse
Når noe vondt kan skape noe godt tross at det vonde fortsatt er der
.
-
Bachke, Carl Christian & Larsen, Inger Beate
(2018).
Forskeren forklarer: Hvor viktig er egentlig dagsentre?
.
[Internett].
Erfaringskompetanse.no.
Vis sammendrag
Intervjuet gjengir hovedfunnene i en oversiktsstudie om forskning på dagsenter for mennesker med psykiske lidelser (Se Bachke, CC & Larsen, IB,2017. Fra behandling til recovery. En review-studie av forskning på dagsentra for mennesker med psykiske lidelser (2017). Nordisk tidsskrift for helseforskning . ISSN 1504-3614. 13 (2))
-
Bachke, Carl Christian
(2018).
Cross-professional co-operation. What do promote professional co-operation in service provision to people affected by both intellectual disabilities and mental illnesses? Three qualitative studies.
-
Bachke, Carl Christian
(2018).
Cross-professional co-operation.
-
Bachke, Carl Christian
(2018).
Samarbeid fagfolk imellom.
-
Bachke, Carl Christian
(2018).
Menn inn i kvinneyrker.
[Avis].
Fedrelandsvennen.
Vis sammendrag
Sitert i lederen på basis av deltakelse i radioprogram i NRK, dagen før
-
Bachke, Carl Christian & Dalaker, Sondre
(2018).
: https://www.nrk.no/sognogfjordane/fleire-menn-vil-bli-vernepleiarar-1.14207826.
[Radio].
NRK .
-
Bachke, Carl Christian & Elliott, Inger Johanne
(2018).
Samhandling om tjenester til personer med utviklingshemming og samtidige psykiske lidelser: Hvilke erfaringer har deres foreldre?
Tidsskrift for psykisk helsearbeid.
ISSN 1503-6707.
15(2-3),
s. 224–235.
Vis sammendrag
Sammendrag
Det finnes lite fagstoff som omhandler tjenestesamhandling til personer med både utviklingshemming og psykiske plager. Artikkelen belyser hvilke erfaringer foreldre til mennesker med denne dobbeltdiagnosen har med slik samhandling. Resultatene bygger på empirisk materiale innsamlet ved dybdeintervju av fire foreldre. Funnene viser at foreldrene vet lite om samhandling tjenesteytere imellom. Selv om foreldrene gir uttrykk for en bedring i samhandling mellom dem, samt deres voksne barn, og tjenesteytere de senere årene, synes de at tjenestene fremdeles er dårlig koordinerte og vanskelig tilgjengelige. Ifølge foreldrene kan maktbruk og kommunikasjon både fremme og hemme samhandlingen.
-
Bachke, Carl Christian
(2018).
Flytt deg så solen kan skinne på meg - Å se noe mer enn diagnosen.
Forskning.no.
ISSN 1891-635X.
-
Bachke, Carl Christian
(2017).
Bokmelding, Systemisk veiledning i profesjonell praksis.
NORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk.
ISSN 2535-3047.
2(1),
s. 65–66.
doi:
10.15845/ntvp.v2i1.1377.
-
Bachke, Carl Christian
(2017).
Bokmelding, Veiledning og oppdagelse.
NORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk.
ISSN 2535-3047.
2(1),
s. 62–64.
doi:
10.15845/ntvp.v2i1.1380.
-
Bachke, Carl Christian
(2017).
A Raid in Nordic Research on Inclusion.
-
Bachke, Carl Christian
(2017).
Individual Education Plans (IEP); What Characterizes the Research?
-
Bachke, Carl Christian
(2017).
WHAT IS COUNSELLING? Six ways of defining it, and guidelines of practice – the PASSED-model.
-
Melby, Kristian Leonard & Bachke, Carl Christian
(2017).
Utviklingshemming, utviklingshemning eller hva? Betegnelser i bruk og endring.
NAKU Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemning : Kunnskapsbanken.
Vis sammendrag
«HELE TIDEN SER VI ETTER NOE SOM KAN GJØRE DET MER AKSEPTABELT Å VÆRE DET DU ER.»
Vi har bakgrunn som undervisere, direkte og indirekte, av elever med diagnosen psykisk utviklingshemming (ICD 10, F70-79). Bachkes lærerpraksis strekker seg fra 1970-tallet og inkluderer møter med termer for denne diagnosen både i Norge og engelskspråklige varianter av den i Tanzania-kontekst. Melbys erfaring er fra de siste 20 årene, og omfatter treffpunkter med ulike navn i Norge, og flere europeiske land. Begge ble forundret over mangfoldet av navn i de forskjellige språk, og stilte oss spørsmål som: Hvordan diagnostiske betegnelser skapes? Hvem som bestemmer hvilken term som er gyldig til enhver tid? Hvorfor noen diagnosenavn forblir uforandret, og andre endres jevnlig? Spørsmålene har aktualitet både i Norge og internasjonalt. Eksempelvis har betegnelser som idiot og åndssvak ikke lenger i bruk i norsk fagspråk, og i amerikansk terminologi er det hundreårige brukte uttrykket mental retardasjon i ferd med å forsvinne, jf. at støttegruppen for denne brukergruppen for ca. ti år siden endret navn fra American Association on Mental Retardation (AAMR) til American Association on Intellectual and Developmental Disabilities (AAIDD).
-
Bachke, Carl Christian
(2017).
Mannlige vernepleiere.
-
Bachke, Carl Christian
(2017).
Hva motiverer menn til å bli vernepleiere - en intervjustudie.
-
Fjeldskår, Marit; Gundersen, Monica Z.; Vik, Siri & Bachke, Carl Christian
(2017).
Arbeidsgiveres syn på å ansette personer med utviklingshemming : "savner at noen spør" versus "de passer nok ikke inn her".
SOR rapport.
ISSN 1500-8657.
63(2),
s. 50–72.
-
Bachke, Carl Christian
(2016).
Dosenters hvor, hvem, hva, når?
Ingen vet hva en dosent er.
Vis sammendrag
Studien presenterer resultater av en spørreundersøkelse via e-mail til dosenter ved Høgskoler og universiteter i Norge; svarprosent = 46,6 %. Funn viser bl.a. at det er 24 professorer per dosent, at dosentene har brukt lang tid til å oppnå statusen, og følgelig har høy gjennomsnittsalder. Videre er det flest dosenter å finne innenfor utdanninger som står i tett samspill med profesjonsutøvelse som lærer, barnehagelærer, barnevern, sosionom og vernepleier.
-
Bachke, Carl Christian & Thomassen, Geir
(2016).
FORMER PUPILS’ EXPERIENCED MENTAL HEALTH (MH) AND
QUALITY OF LIFE (QOL) SOME YEARS AFTER COMPLETION
OF ADAPTED SECONDARY EDUCATION.
Vis sammendrag
Abstract. The article addresses the following research question: Some years after having completed adapted secondary education, (a) how do former pupils assess their present status of MH and QoL, and (b) what aspects of the adapted education do they consider to have contributed positively to this status? The purpose of the study is to look for positive outcomes of adapted secondary education in pupils’ adult life, regarding their MH and QoL in particular. The study may also contribute knowledge that may be relevant in reducing dropout from secondary vocational schools. Data collection was done by interviewing nine former
pupils, all from the same school. Their statements were analyzed by a combination of editing analysis and quantitative content analysis. Firstly, findings show that the informants’ scored QoL of a similar level as found in other studies of the general Norwegian population.
Presumably the MH is also similar. Secondly, the following aspects of the adapted secondary education are reported to contribute positively to this status: (1) The set of attitudes and relationship-building competence of the staff; (2) the good peer-milieu, and the efforts the staff invested in it; (3) the school’s well-organized program for apprenticeship and possibilities of working practically; and (4) the latter plus the modes of teaching which made
the pupils achieve a feeling of coping.
Keywords: Adapted secondary education, attitudes of staff, feeling of coping, mental health, peer-milieu, program for apprenticeship, quality of life, relationship-building competence.
-
Bachke, Carl Christian
(2016).
Å være eller ikke være ved sine fulle fem.
Forskning.no.
ISSN 1891-635X.
Vis sammendrag
Egentlig er vel kanskje ingen med sine fulle fem i dag. Å erkjenne det er kanskje begynnelsen til ekte akademisk klokskap, sann medmenneskelighet og kvalitetstenkning om termbruk, verdighet, variasjon og demokrati.
-
Bachke, Carl Christian
(2016).
Status for NORDVEI, Nordisk tidsskrift for veiledningspedagogikk.
-
Melby, Kristian Leonard & Bachke, Carl Christian
(2015).
Intellectual disability and Mental disorders. A Study of Collaboration between Service Providers At Municipality level; What is pointed out as success- and problem-areas?
.
-
Bachke, Carl Christian
(2015).
Fem måter å analysere tekst på.
Bokmelding av "Tekstanalyse for samfunnsvitere" av Øivind Bratberg (2014).
Fontene forskning.
ISSN 1890-9868.
8(1),
s. 106–107.
-
Bachke, Carl Christian
(2015).
Et velutviklet skjønn, alfa og omega i god faglighet?
Om "Vernepleiefaglig kompetanse og faglig skjønn, (Karl Elling Ellingsen (red. 2014), Oslo: Universitetsforlaget).
Tidsskrift for psykisk helsearbeid.
ISSN 1503-6707.
12(2),
s. 184–186.
-
Bachke, Carl Christian
(2015).
Individualized Education Plans: What Characterizes the Research.
Vis sammendrag
Abstract. This study illuminates the research question what characterizes the research of Special Needs Education’s (SNE’s) use of Individualized Education Plans (IEP), during the period 2010-2015? A sample of 11 relevant Norwegian publications has been analyzed by means of these criteria: Type of publication, research method(s) applied, sub-topics focused on and perspectives of SNE. Findings show (1) the amount of the research is still scarce, (2) only three researchers of PhD-level or above have participated in this sample of publications, (3) the sample demonstrates various research methods applied, although document analysis dominates, (4) there is still a need of research looking for catalysts of good planning and using of IEP, (5) the study presents one way of constructing thematic and sub-topical categories, and (6) one needs to validate how the SNE’s perspectives of traditionalism and inclusionism influence the outcomes of IEP research.
Keywords: Individualized Education Plan, literature review, research methods, special needs education, inclusionism, traditionalism
-
Bachke, Carl Christian & Elliott, Inger Johanne
(2015).
Intellectual Disability and Mental Disorders: A Qualitative Study of Service-Coolaboration; Parents'/Guardians' Experiences.
Vis sammendrag
Abstract
Title:
Intellectual Disability and Mental Disorders: A Qualitative Study of Service-Collaboration; Parents’/guardians’ experiences
Researchers:
Responsible: Inger Johanne Elliott
Co-author: Carl Christian Bachke
Educational institution/ place of work:
University of Agder, Norway
Project Background:
During the recent decades there has been an increasing focus on the double-diagnosis intellectual disability and mental disorders (Bakken, 2011, p. 16, Eknes, 2000, p. 33). Nationally, as well as internationally, research indicates that people with intellectual disability have several times greater risk of developing mental disorders than does the general population. Despite this fact, people with intellectual disability are underrepresented regards to services like diagnosis and treatment of their mental disorders (NAKU, 2014). Furthermore, generally there is little research; and in particular concerning how the service providers at municipality levels and the specialist levels collaborate to help this group of clients (Bachke et al 2014).
The Objectives of the Study:
The aim focuses on how collaboration is perceived by the parents/guardians of people with intellectual disability and mental disorders. How do they assess this collaboration? What kind of experience do they describe when it comes to collaboration between the agencies and the users/themselves? Which factors might prevent and facilitate collaboration?
The research question is: Collaboration between service providers to people with intellectual disability and mental disorders: What are their parents’/guardians’ experiences?
Research Method:
A qualitative research method is used, by means of in-depth interviews and semi-structured interview-guide. All municipality-run homes for people with intellectual disability, aged 18 years and more, in four southern municipalities of Norway were contacted. The leaders in charge were asked to forward a request to the residents’ parents/guardians to participate. Among those answering positively, five informants were selected. The duration of the interviews was one hours and less. Interviews were tape recorded. If needed, it was possible for the researcher to contact the informants during the transcription to clarifying questions.
The interviews were analyzed by means of the computer-program NVIVO, and the Systematic Text Condensation, designed by Malterud. The findings will be recorded in a Monograph, and presented in a closed forum at the University of Agder before the ending of 2015. It is also possible that the thesis later on will be condensed into an article, and submitted for publication.
Keywords:
Qualitative study, service-collaboration, intellectual disability, mental disorders, parent/guardian
-
Bachke, Carl Christian
(2015).
Veiledernettverkets karriere og virke. Historikk og aktivitet.
-
Bachke, Carl Christian
(2015).
Per, Pål og Espen Askeladd som vernepleiere.
Forskning.no.
ISSN 1891-635X.
Vis sammendrag
Blogg under Helsebloggen. Den beskriver myndighetenes intensjoner om å tilstrebe et mer kjønnsblandet arbeidsliv, at dette mislykkes i særlig grad i forhold til å få men til arbeide innenfor kvinnedominerte yrker, hvordan temaer fra eventyr delvis kan forklare dette, og hvordan et utvalg mannlige vernepleiere tenker om det å utdanne seg til/jobbe innenfor et kvinnedominert yrke
-
Bachke, Carl Christian
(2015).
Å lykkes med lesing.
Spesialpedagogikk.
ISSN 0332-8457.
s. 51–52.
-
Bachke, Carl Christian & Reinertsen, Stian
(2014).
Normalisering, livskvalitet og brukermedvirkning i dagsenter for utviklingshemmede.
Vis sammendrag
Hva legger dagsenteransatte i begrepene normalisering, livskvalitet og brukermedvirkning, og hvordan manifisterer det seg i den daglige driften? En studie fra Universitetet i Agder søker svar gjennom intervju med dagsenteransatte.
I artikkelen "Normalisering, livskvalitet og brukermedvirkning i dagsenter for utviklingshemmede" (2013) tar Kjersti Fjeldal, Asle Hovstø og Carl Bachke for seg intervjuer med dagsenteransatte, i søken etter å forstå hva de ansatte legger i disse begrepene. Prosjektet ble gjennomført av to vernepleierstudenter våren 2011, med en lærer som faglig ansvarlig ved Universitet i Agder. Tre kommunale dagsenter, i tre forskjellige byer i Sør-Norge, ble valgt ut for deltakelse.
-
Bachke, Carl Christian & Reinertsen, Stian
(2014).
Inkludering av elever med funskjonshemming.
Vis sammendrag
Et litteraturstudium fra Universitetet i Agder tydeliggjør at vellykket inkludering av elever med funskjonshemming avhenger av en rekke faktorer, og stiller krav til ulike perspektiver på prosessen.
I artikkelen “Inclusion of pupils with disabilities: Research perspectivs and promising factors. A literature review”, skriver Carl Christian Bachke (UiA) om hvordan elever med funksjonshemning inkluderes i skolen.
Inkludering er, i følge artikkelen, et trendy verdiideologisk begrep med fagpolitisk appell. I norsk skole kom det på agendaen på 1990-tallet, som følge av begrepets innflytelse ellers i samfunnet, knyttet til demokrati-, deltakelses-, mangfolds- og likhetsidealer.
-
Bachke, Carl Christian
(2014).
1814 – Grunnlovens tilblivelse og betydning.
-
Bachke, Carl Christian
(2014).
Intellectual Disability and Mental Disorders: A Study of Collaboration between Service Providers.
Vis sammendrag
Carl Christian Bachke
University of Agder
Intellectual Disability and Mental Disorders: A Study of Collaboration between Service Providers.
The background of this paper is a joint project between one municipality in Norway and the University of Agder. It throws light on the research question: Which problem areas and success-factors do characterize collaboration between professionals in their service provisions for people with both intellectual disability and mental disorders?
Firstly, the question was illuminated by means of a literature review, mainly Norwegian publications. It showed that both problem areas and success-factors are tied to dimensions (a) within the service providing organizations, (b) the training offered, and (c) the attitudes the professionals express. Secondly, since the literature review revealed a scarcity of empiric research linked to this particular theme, and since a collaboration-reform was implemented in the Norwegian health-sector in 2012, it was decided to do a following–up study where employees on municipality level, both linked to the service-sector mainly aiming at people affected by intellectual disability and to the service-sector mainly targeting at people affected by psychiatric diagnoses, were interviewed. Likewise employees connected to the specialist-services on hospital-level are interviewed on how they do co-operate across their service-sectors on their own level, as well as with the respective sectors on the municipality level. Similarly, the municipality- informants are asked to explain how they co-operate with the specialist-services within the hospitals. The conclusions of the literature review are included in the interview guide, together with other items.
The data collection is still on-going; a new county has newly been included. This paper will focus on what success-factors do municipality-employees do experience as promoting constructive collaboration both on their own level, as well as across the level-border towards the specialist-services. The findings will be based on the statements from approximately 15 informants.
-
Bachke, Carl Christian
(2014).
Godt overblikk over spesialpedagogikk (Monica Dalens bok: Sepsialundervisning - til elevens beste?).
Utdanning.
ISSN 1502-9778.
-
Bachke, Carl Christian
(2013).
Normalisering, livskvalitet og brukermedvirkning i dagsenter for utviklingshemmede.
SOR rapport.
ISSN 1500-8657.
59(5),
s. 32–45.
Vis sammendrag
Abstrakt
Dagsenter for utviklingshemmede er knapt forsket på. Hva ansatte tenker om begrepene normalisering, livskvalitet og brukermedvirkning i dagsenterdriften er lite belyst. I denne studien er ni dagsenteransatte fra tre sørnorske kommuner intervjuet. Funnene viser at ansatte mener begrepene påvirker både deres forhold til brukerne og dagsentervirksomheten. Informantenes beskrivelser av begrepenes aktualitet i dagsenterarbeidet matcher godt med sentral teori. Samtidig antyder de at begrepsinnholdet i noen grad har endret seg over tid – siden HVPU-reformen ble iverksatt. Delvis gir de anslag til noe nytt innhold.
-
-
Bachke, Carl Christian
(2013).
Bra om logg.
Tidsskriftet sykepleien.
ISSN 0806-7511.
-
Bachke, Carl Christian
(2013).
Donald Schöns refleskjonsbegrep. Teori, kritikk og anvendelse.
-
Bachke, Carl Christian
(2013).
Etterlengtet emne.
Fontene.
ISSN 0805-5432.
19(9).
Vis sammendrag
Anmeldelsen gjelder boka "Pedagogikk for sosialfagene" av Torkjell Sollesnes. Den kobler konkrete historier fra yrkeshverdagene til sosionomer, vernepleiere og barnevernspedagoger til sentrale pedagogiske begreper. Sånn sett aktualiseres og tydeliggjøres pedagogikkfagets relevans for disse fagfolkenes arbeid.
-
Bachke, Carl Christian
(2013).
«The concept of reflection».
-
Bachke, Carl Christian
(2013).
«Six ways of defining counselling».
-
Bachke, Carl Christian
(2013).
Parents' positive experiences with inclusive education.
Vis sammendrag
Abstract
This study illuminates the research question which factors do parents of offspring with intellectual disability experience as promoting inclusive education for their children? Few studies on inclusive education internationally, use parents as informants. Even fewer emphasize their positive experiences only. The aims are to (a) benchmark the informant-mentioned factors against factors of previous literature; (b) look for new factors; (c) consider which factors appear substantial in a sense that they most likely enhance a good practice of inclusion; and (d) draw a theoretical model, which primarily shows how identified factors interrelate, and secondly might be helpful for further research and practical implementation of inclusive education. 16 parents are interviewed, qualitatively. An analytic counting of factor-statements has a quantitative impact on the study. Informants’ factor-statements are classified by means of previous studies’ revealed factors (= 12 factors), benchmarked against these and counted. Five new factors are revealed, counted and named.
GROUP01_EDUCATION_
AbsID_162
-
Bachke, Carl Christian
(2013).
Kultur, stress, krise = kultursjokk.
Vis sammendrag
Foredraget belyste kulturbegrepet gjennom å gi eksempler på ulike sider ved denne som ytre atferd, viktige autoriteter, personlige sjelsettende erfaring og kjerneverdier; fenomener som sermonier/riter/ritualer, språk/symboler, helter/historier/myter; og ulike språktyper som verbalt, skriftlig, numerisk, bilde, lyd, artefakter, bevegelse, optisk, spatialt, tid, smak og lukt. Dernest ble det presnter hva kultursjokk er og hvofor det oppstår og hvordan det arter seg. Til sist ble det pekt på hvordan en kan minimalisere kultursjokk (forebygge det) og å komme seg gjennom det (behandling)
-
Bachke, Carl Christian; Hødnebø, Sigrid Melbye & Hallandvik, Jan-Erik
(2013).
Do we need a holiday policy for marginalised youth?
Vis sammendrag
Abstract
This article focuses on differences in the appraisals of financial and practical support for marginalised youth in the municipalities in a Norwegian county. The appraisals are linked to an evaluation of holiday options offered by the Red Cross. Municipalities’ executive officers (N=16) have been interviewed. An outline of the historical and socio-political developments which have led to the present public policy is described. Then the following questions are discussed: What leads to the prioritizing of holiday support? How are private and public holiday providers selected? How are the needs for holiday tours assessed? What criteria are used to select participants? The study shows that there are considerable differences between the municipalities, and that the present policy to a great extent is determined at a local level. Offering holiday possibilities seems to be an important socio-political initiative. However, there are few national guidelines as to how this should be done.
Keywords: Marginalised youth, holiday-policy, evaluation
-
Bachke, Carl Christian
(2013).
INTRODUKSJON AV NETTVERKET PLUSS LITT TIL.
Vis sammendrag
Introduksjonsforedraget handlet om Veiledernettverket i Agder sin historie, gav en oversikt over dets virksomhetsgreiner, uttrykte noen visjoner for veiledningen framover, og avsluttet med noen useriøse fabuleringer omkring fenomenet "mindfullness"
-
Bachke, Carl Christian
(2013).
Professionals' naming of intellectual disability, past and present practice and rationales "Navn er navns glede eller lede?".
Vis sammendrag
Presentasjonen vektla (a) virvaret av betegnelser på diagnosen psykisk utviklingshemming, ICD10-F70-79, termer som er i bruk i faglitteratur og blant fagfolk i praksisfeltet; (b) noen endringstendenser med vekt på overganger mellom hovedbetegnelser som fra åndssvak til psykisk utviklingshemming (ca.1970), fra psykisk utviklingshemming til mennesker med psykisk utviklingshemming (ca.1990), og fra psykisk utviklingshemming til kun utviklingshemming/-hemning (ca.2000), og (c) diskurser som kan ligge bak å forklare slik terminologisk endring. Presentasjonen bygde på Bachkes tidligere publiserte forskning om temaet, et litteraturstudium fra 2006 og et intervjustudium med fagfolk fra 2012 - tittelen på engelsk er hentet derfra. Redereevurderingen stammer fra at paperets grunnlagsartikkel er vitenskapelig godkjent
-
Bachke, Carl Christian
(2012).
Donald Schöns refleksjonsbegrep - teoretiske perspektiver og anvendelsesanslag i veiledning.