English version of this page

Amalie Sødal

Stipendiat
Institutt for matematiske fag
Telefon
+47 38142670
Mobiltelefon
+4748284620
Kontor J3033 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Forskning

Faglige interesser

The "Resource" Approach to Mathematics Education

The Documentational Approach to Didactics

Lærerutdanning

Matematikkundervisning

Formidling

Prismottaker, ERME Paper Award 2023:
http://erme.site/awards/

Intervju på utdanning.no:
https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/matematiker

Kort biografi

Etter endt utdanning har jeg undervist i matematikk (og andre fag) både på barnetrinnet og ungdomstrinnet. 

Fra våren 2020 har jeg vært ansatt som stipendiat ved Universitetet i Agder. I mitt PhD-prosjekt undersøker jeg hvordan arbeid med ressurser for undervisning i matematikk kan underbygge profesjonell utvikling hos lærerstudenter. Et overordnet mål med studien er å bidra til å støtte matematikklærerstudentene gjennom å skape bedre sammenheng mellom kunnskap og undervisning på universitet og i praksis.

 

Publikasjoner

  • Sødal, Amalie (2023). Networking the documentational approach and Valsiner's zone theory. I Drijvers, Paul; Csapodi, Csaba; Palmer, Hanna; Gosztonyi, Katalin & Kónya, Eszter (Red.), Proceedings of the thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13). European Society for Research in Mathematics Education. ISSN 978-963-7031-04-5. s. 3152–3159.
  • Sødal, Amalie (2022). A resource approach to mathematics teacher education. I Hodgen, Jeremy; Geraniou, Eirini; Bolondi, Giorgio; Feretti, Federica & Ferretti, Federica (Red.), Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12). European Society for Research in Mathematics Education. ISSN 979-1-22-102537-8.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:35 - Sist endret 26. apr. 2024 12:11