Vant med formidling om hjerteflimmer

– Kjempegøy, aldeles fantastisk! Alt klaffet, både publikum, stemningen og fremføringen. Nå er jeg veldig, veldig glad. Det sier Edvard Liljedal Sandberg, som stakk av med seieren i årets forrykende Forsker Grand Prix-show på Kick Scene torsdag kveld.

Foto av vinner Edvard Liljedahl Sandberg
GLAD VINNER: Edvard Liljedahl Sandberg stakk av med seieren i årets Forskning Grand Prix Agder. (Foto: Kjell Inge Søreide)

Stipendiaten og legen ved Sørlandet Sykehus i Arendal leverte en overbevisende fremstilling av forskningsprosjektet sitt, der fokus er på å identifisere de som har hjerteflimmer, men som ikke vet det selv.

Opptil 50 000 nordmenn kan ha denne diagnosen, som uten behandling kan føre til i verste fall hjerneslag og tidlig død. Sandberg registrerer hjerterytmen til over 1500 nordmenn nå, via en hjerterytmeregistrator som er utviklet i samarbeid med UiA, for å identifisere hvem som kan være i risikogruppen.

Les mer om forskningsprosjektet til Edvard Liljedahl Sandberg her.

Show for fullsatt sal

Foto av Margarita Olnova

I FARTA: Deltakerne har gjennoI FARTA: Deltakerne har gjennomgått et fire måneder langt kurs i formidling av vitenskapelige tema i regi av Kommunikasjonsavdelingen ved UiA. Her er Margarita Olnova på scenen og forteller innlevende om forskningen hennes på Hvordan utnytter vi kulturelt mangfold og flerspråklighet i skolen – egentlig? (Foto: Kjell Inge Søreide)

De seks ph.d.-kandidatene som opptrådte torsdag leverte alle flotte fremstillinger for en fullsatt sal. I tillegg til Sandberg lot publikum seg forføre av formidlingsforestillingene til Margarita Olnova, Erik Sørbø, Hilde Jenssen Bjørkekjær, Lee Michael Shults og Anita Paulsen – alle doktorgradsstipendiater - i Agder.

Etter pausen fikk publikum også med seg et innslag med forskerekteparet Hanne og Tor Stensola, som er på UiA for å delta i oppbyggingen av nevrovitenskap som et område i universitetets satsing på psykologiutdanning og -studier.

Foto av dommerne

DOMMERNE: Fra venstre: Siren Marcussen Neset, Lars Emil Nielsen, og Siv Kristin Sællmann. (Foto: Kjell Inge Søreide)

Imponerte dommerne

Både publikum og dommerpanelet lot seg imponere av kandidatenes innsats på scenen.

– Det var ikke vanskelig å bli imponert over hverken forskningen eller fremføringen til han som vant. Men jeg er glad jeg fikk høre de andres fremføringer også. Selv om de ikke vant, var både innhold og fremføringer relevante og flotte, sier journalist Siv Kristin Sællmann, som sammen med skuespiller Lars Emil Nielsen og Siren Marcussen Neset i Norce utgjorde dommerpanelet.

–  Det er ikke uvanlig at det er meg som journalist som må jobbe for å få en forsker til å tydeliggjøre det han eller hun gjør på en kort og for alle forståelig og utrolig engasjerende måte. Her fikk jeg det servert på et fat. Det var flott å være med, sier hun.

Foto av deltakerne

DELTAKERNE: Fra venstre: Anita Paulsen, Margarita Olnova, Erik Sørbø, Hilde Jenssen Bjørkekjær, Lee Michael Shults og Edvard Liljedahl Sandberg. (Foto: Kjell Inge Søreide)

Forsker Grand Prix Agder inngår som ett av flere arrangementer i dette nasjonale Forskningsdagene, som går av stabelen hvert år i siste halvdel av september. I Agder deltar Universitetet i Agder, Sørlandet sykehus, forskningsstiftelsen Norce og en rekke andre forsknings- og kompetansevirksomheter i med en rekke arrangementer. Se oversikten fra UiA her.

Foto av Hanne og Tor Stensola

SAMTALEN: Konferansier Kari Byklum i samtale med forskerparet Hanne og Tor Stensola. (Foto: Kjell Inge Søreide)