Utviklingsforskning møter teknologi

Hvordan kan teknologi hjelpe de fattige? Det er temaet når UiA og Strømmestiftelsen inviterer til seminaret Hungry for Innovations.

DESIGN FOR FATTIGE: Bonden U Thien Shwe har fått revolusjonert jordbruket sitt av en pumpe fra Proximity Designs. Firmaet får Strømmestiftelsens Hjelp til selvhjelp-pris for sitt sosiale entrepenørskap. (Foto:Egil Mongstad)

FNs bærekraftsmål legger opp til å få slutt på all sult i verden innen år 2030. Hvordan skal det oppnås i en verden hvor ressursene skal deles på stadig flere og klimaendringer gjør jordbruket vanskeligere og mindre forutsigbart i allerede sårbare områder?

Portrett av Hanne Haaland

SAMARBEID MED STRØMMESTIFTELSEN: Det er viktig for oss at folk flest skal bli opptatt av utviklingsspørsmål. Problemstillinger som mange føler seg berørt av, for eksempel etisk handel, gjør at vi kan treffe hvermannsen. Vi som brenner for utviklingsspørsmål ønsker å treffe folk der ute, sier Hanne Haaland, leder ved Institutt for global utvikling og samfunnsplanlegging.

– Innovasjon og et mer effektivt landbruk kan være blant nøklene for å oppnå målet. Men dersom ny teknologi skal innføres er det svært viktig at samfunnsvitenskapen og teknologene snakker sammen. Samfunnsviterne kan bidra til å se på hvordan ny teknologi blir tatt i bruk lokalt, hvordan den passer inn med et samfunns underliggende rasjonalitet eller eventuelt hvorfor den ikke blir benyttet sier Hanne Haaland, leder av Institutt for global utvikling og samfunnsplanlegging ved UiA.

Haaland leder seminaret Hungry for innovations, som arrangeres i samarbeid med Strømmestiftelsen tirsdag 13. september. Blant deltakerne er Debbie Aung Din, administrerende direktør i Proximity Designs, og Shantanu Mathur fra the FNs Internasjonale fond for landbruksutvikling.

Må tenke nytt om matfordeling

– I verden i dag produseres det tilstrekkelig mat til at alle kan spise seg mette om maten ble likt fordelt, men likevel går nesten en milliard mennesker sultne hver dag.

Det sier professor Kjell Havnevik på Institutt for global utvikling og samfunnsplanlegging, som holder foredraget "From food security to food sovereignty" under seminaret.

Havnevik mener at for å løse sultproblemet må vi vri fokuset fra matvaresikkerhet til alternative begrep om fordeling og maktforhold.

– Matvaresuverenitet legger vekt på både bærekraftig produksjon av mat og en sosialt rettferdig fordeling av maten som produseres, sier han.

Mobiltelefoner hjelper i jordbruket

Ved instituttet forskes det blant annet på matvaresikkerhet og NGO-ers virksomhet i Sør, men også på krysningspunktet mellom samfunnsvitenskap og teknologi. Blant annet forsker en ph.d.-student ved Instituttet på hvordan småbønder i Uganda møter teknologien: Kan mobiltelefoner og mobil læring hjelpe småbønder med å øke sin jordbruksproduksjon?

– Det skjer veldig mye i skjæringspunktet mellom samfunnsvitenskapen og teknologifeltet, og vi håper seminaret kan få i gang en diskusjon om hva vi kan få til på tvers av disiplinene, sier Haaland.

Designer for verdens fattige

Under seminaret blir også Strømmestiftelsens "Hjelp til selvhjelp"-pris delt ut. I går går den til Proximity Design i Myanmar, et firma som utvikler produkter som effektiviserer landbruket. Proximity Design jobber tett sammen med fattige bønder når de utvikler produktene sine, og produktene selges til en overkommelig pris.

Blant løsningene firmaet har utviklet er blant annet en trøpumpe som distribuerer vann til åkrer på en enkel og tidsbesparende måte, samt enkle, robuste lamper ladet som lades med solceller.

– Mens mange designer for eliten og den globale middelklassen, er Proximity Design opptatt av å designe for verdens fattige, bemerker Haaland.