UiA låner ut sykehusutstyr

UiA låner ut lungesimulator til Sørlandet sykehus og en rekke sykehussenger står klar til bruk i bekjempelse av koronaepidemien.

Olav Søvik, Magne Kristiansen og Ole Bjørn Kittang
Her er det overlege Olav Søvik, konstituert overlege Magne Kristiansen og overlege Ole Bjørn Kittang med som er på respiratorkurs med lungesimulatormaskinen som Sørlandet sykehus HF låner fra UiA.

Tekst: UiA og SSHF

Nasjonale tall tilsier at Sørlandet sykehus HF kan få mellom 120 og 260 koronapasienter samtidig under smittetoppen, og at mellom 30 og 70 av disse pasientene vil kunne ha behov for intensivbehandling. Derfor skal mange leger gjennom kurs i intensivmedisin og respiratorbehandling. Til bruk i kurset har sykehuset fått låne en helt ny lungesimulatormaskin fra Universitetet i Agder.  Nederst i skjemaet

Bilde av lungesimulatormaskin

Slik ser lungesimulatormaskinen ut. Den er produsert av Lærdal Medical, og er utlånt fra Universitetet i Agder.

– Maskinen kan simulere en lungesyk koronapasient og andre lungesykdommer på ulike pasientgrupper. Det gir oss en unik mulighet for å simulere ulike scenarier, forklarer anestesioverlege Olav Søvik ved Sørlandet sykehus.

For å få nok personell til å behandle koronasyke er det nedsatt flere bemanningsutvalg ved sykehuset som blant annet har i oppgave å omplassere helsepersonell til intensiv.
– Mange av disse legene har lite erfaring med respiratorer, de har erfaring med andre typer respiratorer, eller det er lenge siden de har arbeidet med slike. De trenger derfor en faglig oppfriskning og å trene. Derfor er denne lungesimulatoren til stor hjelp, sier Søvik.

Sykehussenger

Sykepleierutdanningene ved UiA i Grimstad og Kristiansand har egne øvingsavdelinger med fullt operativt utstyr. Som kjent er begge campuser stengt samtidig som rundt fire hundre første- og andreårsstudenter er ute i praksis.

Vi har en avtale om utlån av 10 senger fra Campus Kristiansand til sykehuset ved behov under pandemien, sier dekan Anders Johan W. Andersen ved Fakultet for helse- og idrettsvitenskap.

Senger fra øvelsesavdelingen ved Campus Grimstad inngår som en del av kriseberedskapen til Grimstad kommune.  Derfor er utstyr herfra reservert for utlån til kommunen, sier Andersen.

Sykehusutstyr i varebil, foto

En bil full med engangshansker ble levert til Sørlandet sykehus Kristiansand.

Kristiansand kommune har dessuten spurt om å få lov til å bruke øvingsavdelingen til opptreningsformål under krisen.

– Den henvendelsen står foreløpig på vent fordi universitetet er helt stengt. Men vi har holdt av noen senger til dem i tilfelle vi skulle få det til noe senere, sier Andersen.

UiA har også donert 57.000 engangshansker, flere hundre munnbind og en del smittefrakker til Sørlandet sykehus. Flere avdelinger ved UiA er i gang med å 3D-printe smittevernmasker til sykehuset.

Få en digital omvisning i helselabben i Grimstad