– Teknologi vil bli det store innen vernepleie

Vernepleier-utdanningen ved UiA fyller 25 år i år. På utdanningen konsentrerer de seg mest om de neste 25 årene.

Bilde av førstelektor Jens Kristian Nærbøe.
Førstelektor Jens Kristian Nærbøe har utdannet vernepleiere i 24 år. I bakgrunnen ligger I4Helse, hvor fremtiden til vernepleien utvikles.

– Det kommer et teknologiskifte i vernepleie nå. Vi vil ikke ha nok hender til å ta oss av alle som vil trenge tilrettelegging, så vi må finne teknologiske løsninger. Desto viktigere blir det å utdanne gode vernepleiere, slik at teknologien blir brukt fornuftig, sier Jens Kristian Nærbøe.

Han er førstelektor ved Institutt for psykososial helse, og har undervist i vernepleie i 24 år. Vernepleier-studentene på UiA søker seg ofte til jobber innen rus og psykiatri og skole og barnehage, og mulighetene blir bare flere.

Stort behov for vernepleiere

– Vernepleiere jobber jo med tilrettelegging, og det er behov for det overalt hvor det er personer med funksjonsnedsettelser. I starten jobbet alle vernepleiere med psykisk utviklingshemmede, men nå er det rus, psykisk helsevern og barnehager mange søker seg til. Statistisk Sentralbyrå melder om stort behov for denne kompetansen i årene som kommer, så våre studenter går ikke arbeidsløse med det første, sier Nærbøe.

Fra sitt kontor har han utsikt til I4Helse-bygget, hvor fremtidens velferdsteknologi blir utviklet.

Sentralt plassert

– Kan du tenke deg en bedre plassering for en vernepleierutdanning? Her er vi midt i smørøyet mellom helsefag, teknologi og kommunalt samarbeid. Etter hvert skal våre studenter ha praksis ved I4Helse allerede første året av bachelorgraden. Dette er så viktig at vi vil ha det med fra starten, sier Nærbøe.

I4Helse er et senter for innovasjon og tjenesteutvikling til helse- og omsorgssektoren, som ligger i nabobygget til UiA campus Grimstad.

Den 4. desember inviterer vernepleierutdanningen til jubileumskonferanse på campus Grimstad. Gjennom årene har de utdannet over 800 vernepleiere, som alle er invitert til konferansen. Her skal historien til studiet feires, men fremtiden får og mye oppmerksomhet.

Startet i 1994

Vernepleierutdanningen på UiA startet som en desentralisert utdanning fra daværende Høyskolen i Østfold, lokalisert i Arendal. I 1998 ble utdannelsen overtatt av Høyskolen i Agder, og da UiA ble universitet ble vernepleier-studiet det eneste som ble tilbudt på universitetsnivå i landet.

– Vi var nok redde for at vi ville miste den praktiske tilnærmingen da vi ble en del av universitetet, men det har heldigvis ikke skjedd, sier Nærbøe.

Vernepleier-studiet på UiA har landets mest fornøyde vernepleier-studenter, ifølge Studiebarometeret 2018. Det merkes når du snakker med studentene Ole Gundersen og Eirin Grendal. Også de trekker frem praksisnærhet som en viktig suksessfaktor for studiet.

Bilde av Ole Gundersen og Eirin Grendal.

Ole Gundersen og Eirin Grendal skal bli vernepleiere.

– Vi har et fantastisk bra studieprogram. Studiet har en god balanse mellom teori og praksis, og foreleserne er veldig dyktige. Her får vi et solid grunnlag vi kan gå ut i arbeidslivet med. Men fagfeltet er i utvikling hele tiden, så vi må fortsette å holde oss oppdatert etter endt utdanning. Teknologien stopper ikke å utvikle seg, snarere tvert imot, sier Gundersen.

–Studiet vårt er frempå

Studentene er på sitt siste bachelor-år, og gleder seg til å ta fatt på yrkeslivet.

Student Eirin Grendal håper vernepleier-utdanningen på UiA fortsetter å være tett på praksisfeltet i årene som kommer.

– Vernepleie er et fagfelt som er avhengig av å holde seg oppdatert på endringene i samfunnet. Derfor er det kjempebra at studiet vårt er så frempå, og har forelesere med mye praktisk erfaring i tillegg til den teoretiske kunnskapen, sier hun.