God respons på take-away fra UiA-biblioteket

De tre første dagene - inkludert lørdag - ble 136 bøker levert ut gjennom Universitetsbibliotekets Take away-utlån. De fleste låner en eller to bøker, men noen leverer boklister.

God respons da UBA innførte take-away-bibliotek.

(Oppdatert med ny overskrift, ny ingress og ny innledning  i kursiv)

- Vi merker en god respons på tilbudet, sier Lone Bak i UBAs publikumstjeneste.

- Men det krever litt ekstra hvis låner ikke selv har sjekket i Oria om boka er ledig på den campusen hvor man ønsker å hente boka. UiA Hjelp gjør en kjempejobb med å lage lister, finne bøker, hansker på og hansker av, telefoner og ut til døren med poser, sier Lone Bak.

Det kan ta litt tid før du får svar når du står ved hovedinngangen og ringer inn for å melde at du er klar til å hente bestillingen. Årsaken til det er at bemanningen er på et minimum i henhold til korona covid-19-problematikken, og enkelte telefoner inn til UiA Hjelp er tidkrevende. Men med litt tålmodighet går det bra etter en stund.

*

Torsdag 2. april startet Universitetsbiblioteket med utlevering av bestilte bøker ved hovedinngangene til begge campuser, med assistanse av UiA Hjelp. Dermed er påskelektyren sikret både for forskere og eksamensklare studenter.

- Vi har studenter, stipendiater og ansatte som virkelig mangler viktig litteratur, og selv om vi kjøper inn mye digitalt er det dessverre stadig veldig mye litteratur som kun finnes på trykk, sier UiAs bibliotekdirektør Jesper Mørch, som også er UiAs fungerende forskningsdirektør.

Nå har Mørch tatt initiativet til at også Universitetsbiblioteket (UBA) åpner take away-utlevering, etter mønster av Kristiansand folkebiblioteks plukk-og-hent-ordning.

Samtidig med at UBA gjerne vil servere brukerne, er det viktig at verken bibliotekarer eller lånere blir virus-utsatt. Derfor har man funnet en god løsning - bøkene blir utlevert ved hovedinngangen til henholdsvis Campus Grimstad og Campus Kristiansand.

Så gjelder det at lånerne ikke klemmer seg sammen ved inngangene, men holder smitte-trygg avstand seg i mellom.

- UiA Hjelp og bibliotekets ansatte håndterer bøker og annet materiale ut fra gjeldende smittevernregler, sier Lone Bak i UBAs publikumstjeneste.

Biblioteket og UiA Hjelp åpner Take Away!

Fra torsdag 2. april vil det være mulig å hente bestilte bøker og artikler ved hovedinngangene til universitetet.

Hverdager mandag - fredag: 08:00 - 17:00

Lørdager: 10:00 - 15:30

Påskeuken:

Mandag - tirsdag: 09:00 - 15:00, onsdag: 09:00 - 12:00

Sånn fungerer det:

1. Bestilling av bøker:

2. Henting av bestilte bøker:

• Du får en epost når boka er klar for avhenting.
  • Når du kommer til hovedinngangen på campus, ringer du UiA Hjelp på 3814 1000Det gjelder både Campus Kristiansand og Campus Grimstad.
  • UiA Hjelp kommer til hovedinngangen med bestilt bok i en pose og setter denne utenfor døren - og går inn igjen.
  • Du henter posen.

3. Husk smittevern!

• Hold avstand med to meter!
  • Er du i karantene eller i isolasjon, må en annen person hente bøker du har bestilt!

NB! Du kan IKKE returnere bøker før universitetet åpner campusene som vanlig.