Superpopulære «korona-kurs» på UiA

Universitetet i Agder fikk over 9 millioner kroner av regjeringen for å lage relevante kurs til permitterte og arbeidsledige. Nesten alle kursene er fulltegnet.

Bilde av kvinne ved datamaskin.
UiA har etablert mange digitale kurs rettet mot arbeidsledige og permitterte. Illustrasjonsfoto: Pexels.com

– Da Norge stengte ned i mars ble mange permitterte og arbeidsledige. Et av tiltakene som Regjeringen gjorde var å gjøre det mulig å kombinere dagpenger med utdanning. Utdanningsinstitusjonene fikk penger til å utvikle kurs til denne målgruppen, og etterspørselen viser at vi har truffet godt med vårt tilbud, sier viserektor for samfunnskontakt og nyskaping, Gøril Hannås.

Oversikt over alle kursene, og nye som fortløpende blir gjort tilgjengelig, finnes på www.uia.no/covid19/kompetanse

Webinar med NHO og LO

UiA henvendte seg først til næringslivet på Sørlandet, for å finne ut hvilken kompetanse det er behov for. Deretter utviklet fagmiljøene på universitetet målrettede kurs. De tilbys gratis, og er nettbaserte.

Bilde av Anne Klepsland Simonsen.

Anne Klepsland Simonsen i NHO Agder sier at UiAs evne og vilje til omstilling lover godt for fremtiden. Foto: NHO

Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) Agder er svært fornøyd med tilbudet UiA har fått på plass.

– Vi har tett dialog med universitetet fra før, og så at UiA heiv seg rundt for å sette sammen gode kurs. Vi ville gjerne bidra, og arrangerte webinar sammen med LO for å rekruttere deltagere til kursene. Vi er glade for at folk tar tilbudet i bruk, og benytter sjansen til å skaffe seg mer utdanning, sier Anne Klepsland Simonsen i NHO Agder.

Hele utdanningssektoren fikk stort behov for gode digitale løsninger da korona-krisen slo til for fullt. Nå håper NHO at universitetet fortsetter å bygge videre på den digitale kompetansen.

– Det blir mer omstilling i tida som kommer. Nå har vi en god samarbeidsplattform som vi kan bygge videre på. UiAs evne og vilje til omstilling lover godt for fremtiden, sier Klepsland Simonsen.

26 forskjellige kurs

UiA utviklet til sammen 26 forskjellige digitale kurs, fra bærekraft til digitalisering og prosessledelse, idrett og digitalt arbeid med musikk. Cato Berge var blant studentene på kurset «Prosessledelse og design- tenkning».

– Det er helt topp at UiA fikk dette til. Det er mange som er rammet av korona-krisen på forskjellige måter, og for oss arbeidssøkende er det fantastisk å kunne bruke tiden på å lære noe nyttig.

Selv om han savnet å være på en vanlig forelesning, synes Berge han har fått mye ut av den digitale undervisningen.

Bilde av Gøril Hannås.

Viserektor for samfunnskontakt og nyskaping, Gøril Hannås.

– Kurset fungerte veldig bra. Det var noen små problemer underveis, og jeg ville helst ha sittet i en forelesningssal, men når situasjonen er slik den er synes jeg UiA har gjort en god jobb, sier han.

Ventelister

Ikke alle kursene er utlyst enda, så utover høsten vil det komme flere tilbud. Mange står på venteliste, og viserektor Gøril Hannås ber deltagere som har meldt seg på, men som ikke får anledning til å delta, om å si fra. De som ønsker å si fra seg plassen kan sende epost til opptak@uia.no.

– Dette er populære tilbud, og vi ønsker at så mange som mulig får anledning til å delta. Derfor er det viktig at de som ser at de ikke kan være med gir oss beskjed. Da kan de som står på venteliste få muligheten, sier hun.