Studentenes rektor takket av

– Kjære Frank, du har vært studentenes rektor og alle misunner oss at vi har hatt deg som UiAs øverste leder, sa studentleder Benedicte Nordlie under kjedeoverrekkelsen som markerer overgangen mellom Frank Reichert og Sunniva Whittaker som rektor ved Universitetet i Agder.

Raul Ramirez og Frank Reichert, foto
Rektor Frank Reichert fikk plante et tre som et symbol på at han nå er ferdig som rektor ved UiA. Her sammen med museumsdirektør Raul Ramirez.

1. august overtar Sunniva Whittaker som rektor ved UiA, men markeringen var i dag, da Whittaker fikk overrakt rektorkjedet fra Frank Reichert. I sin tale løftet Reichert fram den nære kontakten med studentene.

– Uten dere studenter kan vi stenge hele butikken, sa Reichert.

Han takket sine to viserektorer, Astrid Birgitte Eggen og Stephen Seiler for vel utført jobb og takket sine dekaner og sin administrasjon. Reichert oppfordret UiA til å arbeide videre med samskaping og å sette pris på mangfoldet blant studenter og ansatte.

Sunniva Whittaker holdt sin første offisielle rektortale, og vektla hvor glad hun har blitt både i UiA og i regionen i løpet av de to årene hun har vært her.

– Takk til Frank for din uhøytidelige form og for et enestående samarbeidsklima i dekangruppen. Gjensidig vilje og respekt er sterkt tilstede og det kommer ikke av seg selv, understreket den nye rektoren som også takket avtroppende viserektorer og presenterte de nye i UiAs rektorat.

Whittaker lovet også å utvikle UiA-strategien framover.

– Vi må bygge videre på det flotte arbeidet som er gjort! Som universitetet må vi løfte fram det nysgjerrighetsdrevne arbeidet og hegne om de lange tankene og den langsomme tiden, sa Whittaker.

Spennende og vemodig

Dekan ved Fakultet for kunstfag, Marit Wergeland-Yates takket på vegne av dekaner og direktører.

– Dette både spennende og vemodig. Spennende å møte et nytt rektorat, og vemodig å ta farvel med det gamle. Frank har gitt oss en åpenhetskultur og bidratt til at alle på UiA har et forhold til vår strategi og visjon, sa Wergeland-Yates og oppfordret dagens dekaner og direktører om å ta det beste fra dette rektoratet videre inn til det neste rektoratet.

Fylkesrådmann Tine Sundtoft løftet fram Reicherts rolle som drivkraft og godt reisefølge for en region på vei mot framtiden.

– Vi trenger et sterkt UiA for å utvikle vår region videre, sier Sundtoft.

Treplanting og støtte til Lesvos

Etter seremonien med sang av UiA-koret ledet Bombom-patruljen hele følget fram til felles mottakelse og grill-lunsj på Naturmuseet.

På vei gjennom parken fikk Reichert plante et mammut-tre og satte på den måten igjen et synlig bevis fra sin tid som rektor ved UiA.

– Jeg vil kalle opp dette treet etter tidligere rektor Knut Brautaset, som var en svært viktig drivkraft for utviklingen av UiA fra frittstående høgskoler fram til universitetsstatus.

Reichert ønsker også å markere  Aksjon Lesvos denne dagen. Det er et UiA-initiert solidaritetsprosjekt som støtter flyktningene i overbefolkede flyktningleirer på Lesvos.

Som avskjedsgave ønsker Reichert seg et frivillig bidrag til Aksjon Lesvos. Her kan alle bidra ved å vippse et frivillig beløp. Bruk "Kjøp og betal" og send din gave til nummer 103923.

På Naturmuseet var det også taler av Kristiansands ordfører Harald Furre og UiA-styrets nestleder, Bjørn Stordrange som takket av Reichert for hans rolle som styreleder ved UiA.

UiA-koret bidro med vakker sang.