Stortingets kommunal- og forvaltningskomité besøkte UiA

– Det er et nødvendig og viktig arbeid som gjøres her, med stor entusiasme, sa leder for komiteen Karin Andersen under besøket.

Komiteen blir vist rundt i universitetets "living lab", som simulerer et vanlig hjemmemiljø. universitetslektor Martin Gerdes og rektor Frank Reichert til venstre.

Fredag 19. oktober fikk Universitetet i Agder (UiA) besøk av Stortingets kommunal- og forvaltningskomité. De hadde kommet spesielt for å oppleve Senter for e-helse, Agder Living Lab og I4Helse. Sistnevnte er regionens nye samarbeidsarena for fremtidens omsorgstjenester, som er under oppføring på universitetets campus Grimstad.

Komiteen fikk blant annet en presentasjon av Senter for e-helses pågående prosjekter og samarbeid, og diskuterte blant annet datasikkerhet og helseinformasjon med rektor Frank Reichert og andre representanter fra universitetet.

Nytt toppforskningssenter

Dagen før besøket ble det klart at Senter for e-helse er et nytt toppsatsingsområde for universitetet. Det betyr at UiA satser to millioner kroner på området hvert år de neste fem årene.

– E-helse er en svært viktig satsing for UiA, og noe vi har jobbet med i flere år. I den nye regjeringens langtidsplan for forskning og høyere utdanning er innovasjon i helse- og omsorgstjenester et av hovedpoengene. Vi er glade for at vi kan svare på denne etterlysningen, sier rektor Frank Reichert.

Viktig og nødvendig arbeid

Rektor Frank Reichert (midten) og dekan Anders Andersen ved Fakultet for helse- og idrettsvitenskap diskuterer bruk av biometri fra smartklokker med komiteen.

Leder for Stortingets kommunal- og forvaltningskomite, Karin Andersen, pekte på at utviklingen går i rasende fart både i teknologien og i samfunnet.

– Det er viktig for oss på Stortinget å holde oss oppdatert. Det er også krevende, fordi teknologien stiller oss alle overfor mange etiske dilemma, både som lovgiver, tilrettelegger, utvikler, ansatt og bruker, sier leder for komiteen Karin Andersen.

Hun trakk fram at arbeidet som blir gjort ved UiA er både nødvendig og viktig, og at det gjøres med stor entusiasme i samarbeid med kommuner, ansatte, brukere og næringsliv.

– Vi politikere må sikre at det blir gitt muligheter til å jobbe videre, men også sikre at enkeltmenneskets behov og integritet er godt ivaretatt. Bruk av teknologi må ikke bli et innsparingstiltak, men et hjelpemiddel til å gi flere gode dager, økt selvbestemmelsesrett frihet,- og trygg menneskelig omsorg, sier Andersen.

Kommunal- og forvaltningskomiteen er én av tolv faste fagkomiteer på Stortinget. Komiteens arbeidsområder er bl.a. kommunal forvaltning, regional- og distriktspolitikk, rammetilskudd til kommuner og fylkeskommuner, bygningssaker, regional planlegging.