Spesielle forhold i et spesielt høstsemester

Velkommen til et nytt studieår ved Universitetet i Agder. Det er mye nytt å forholde seg til som konsekvens av korona covid-19-tiltakene, både generelt og for UiA spesielt. Her er en liten oversikt.

nnn

Alle ansatte og studenter får en liten flaske håndsprit ved studiestart. Dermed slipper vi å stå i kø for å få håndsprit for eksempel når vi kommer om morgenen. Flaskene er refill-bare, og en refill-ordning skal testes ut, så ikke kast flasken når den er tom.

Universitetet er åpent, det vil si at det ikke er registrering av verken studenter eller ansatte på campus eller i de eksterne lokalene som er leid inn til forelesninger.

Enkle leveregler

UiA har to enkle overordnede leveregler for at vi skal komme oss gjennom korona-tiden mest mulig smertefritt:

Først og fremst skal vi ta vare på liv og helse. Det er første bud. Det andre er at vi skal legge forholdene best mulig til rette for at studentene skal få så gode og tilrettelagte læringsforhold som det er mulig å gi dem.

Se mer om UiA og korona covid-19 - og gjør deg kjent med UiAs smittevern-veileder og ta e-læringskurs i smittevern.

Praktisk sett gjelder de tre sentrale smittevern-rådene også ved UiA:

1. Hold deg hjemme hvis du kjenner deg litt syk

Husk også at det er de vanlige reglene som gjelder: Kontakt din leder om du tror at du bør holde deg hjemme. Hovedregelen ved UiA er oppmøte på arbeidsplassen, ikke hjemmekontor. Men ledere kan avtale ulike hjemmekontorløsninger med ansatte individuelt, for eksempel for å ivareta kontinuitetsplanlegging eller for å ivareta folk i risikogrupper. Se avsnitt om studenter i risikogruppe under.

2. Hygienetiltak: Aller viktigst er at du vasker hendene ofte, og bruker håndsprit når du kommer til campus, før og etter at du berører for eksempel døråpnere, kopimaskiner og andre overflater der andre har vært før deg eller kommer etter deg.

3. Smittevern-meteren: Hold avstand til andre – minst én meter. Følg anvisningene om hvor du kan sitte og hvordan du skal gå i fellesarealer. Hold deg til høyre side når du kan, i trapper og gangarealer.

Er du snørrete - eller hoster – hold deg hjemme.

Selv om du er testet for covid-19, og det er konstatert at du ikke er smittet, hold deg hjemme til du ikke har symptomer eller etter avtale med din leder. Årsaken til det ar at andre vet ikke at du er frikjent som smittebærer av covid-19, så kolleger og andre blir urolige. Dessuten vil du trolig smitte andre med forkjølelsen om du går på jobb eller studier. Dermed må de testes – og det fører til unødvendig belastning for testsentrene for Korona.

Hvis du er covid-19-syk – hva da?

Hvis du får påvist Korona covid-19-smitte, er det påleggene fra Folkehelseinstituttet (FHI) og kommunehelsetjenesten som gjelder. Hvordan du skal forholde deg ser du for eksempel på helsenorge.no/koronavirus og FHIs nettsider: I tillegg bør du melde fra til nærmeste leder hvis du er ansatt, og til foreleser/institutt/fakultetsdirektør om du er student.

Fyll opp auditoriene forfra

De som kommer først til forelesninger eller møter må fylle opp rommet forfra eller fra de innerste plassene i møte- og grupperom. Da unngår vi at mange passerer tett på de som sitter på bakerste rad for å få plass. I rom med gang på begge sider av stolradene: Fyll inn i midten først. Samme metode brukes ved utgang: De som sitter bakerst eller nærmest døra går ut først. Og: Foreleseren vil sette dørstopper i døra før forelesningen, så må en av de som kom sist og dermed sitter bakerst sørge for å lukke døra når forelesningen begynner. Omvendt når forelesningen er over: En på bakerste benk plasserer dørstopperen i døra, slik at så få som mulig bruker dørhåndtakene. Husk håndspriting før og etter, og husk å holde avstand: Smittevern-meteren.gjelder også ved forelesninger.

Smittesporing ved covid-19-utbrudd

Det er kommunehelsetjenesten som har ansvar for smittesporing om noen ved UiA får påvist covid-19-smitte. UiA vil gi kommunehelsetjenesten tilgang til elektroniske data og for eksempel oversikter over studenter ved aktuelle studier dersom kommunehelsetjenesten ber om det, forutsatt at UiA blir forelagt lovhjemmel for utlevering av dataene.

Studenter og kontakt med studieveiledere, eksamenskontor og andre tjenester

Smittevernhensyn gjør at alle kontakt mellom studenter og ansatte som arbeider med studieveiledning, eksamen og andre administrative funksjoner i Fellesadministrasjonen og ved fakultetene må avtales på forhånd. Bestill tid på e-post. Du finner kontaktinformasjon på uia.no.

Studenter i risikogruppe

Først og fremst: Ta kontakt for å få tilrettelagt studiene slik at du får best mulig utbytte. Start med å ta kontakt med foreleser og forklar situasjonen.  Du kan for eksempel få opptak av en fysisk forelesning selv om den ikke går digitalt. De fleste fysiske forelesningene vil få et digitalt alternativ. Du kan også ta kontakt med Ressurssenteret ved UiA: eller direkte med Tilretteleggingskontoret for eventuell individuell vurdering av undervisning.

Reiser

UiA følger UDs reiseråd for utenlandsreiser. Ved innenlandsreiser må rådene for å unngå smitte følges. Se UiAs retningslinjer for reiser på Innaskjærs (for ansatte).