Gründeren Kristoffer Liland har fått én million kroner av Forskningsrådet for å videreutvikle romfartsselskapet Ripple Aerospace i Kristiansand.
Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Etter tre års arbeid kan vi endelig bygge vårt første romfartøy. Med millionen fra Forskningsrådet er vi i rute med prøveoppskytingen i mai, sier Liland.
Ripple Aerospace har fått støtte fra Forskningsrådets Forny2020 StudENT, en ordning som skal fremme gründerskap og innovasjon blant studenter.
– De har gjort en imponerende innsats med å dokumentere et stort behov i markedet for nettopp den løsningen de tar sikte på å levere, sier Miriam Meling, seniorrådgiver i Forskningsrådet.
Tradisjonelle romfartøyer skytes opp fra store ramper på land. Lilands innovative løsning er en rakett som kan skytes opp fra havet, uten behov for oppskytningsbase. Raketten kan brukes flere ganger og skaleres til ulike størrelser. Løsningen er derfor økonomisk gunstig.
– Klarer Ripple å gjennomføre 20 prosent av det de har beskrevet i prosjektplanen, vil dette bli en stor suksess, sier Meling.
Lilands nyskaping er basert på kompetanse og teknologi fra oljeindustrien. Han mener Ripple Aerospace kan bidra i omstillingsprosessen oljeindustrien nå er inne i.
– Romfartøyene er designet for å bygges i skipsverft av skipsmaterialer. De kan bygges av skipsverftspersonell med konstruksjonsteknikker fra oljeindustrien, sier Liland.
Liland har studert Innovasjon og kunnskapsutvikling ved UiA. Han startet Ripple Aerospace i 2014 mens han skrev masteroppgaven om romfartsteknologi. Gründeren har høye ambisjoner for selskapet.
– Over tid kan vi kanskje skape grunnlaget for en ny industri uten at norsk kunnskap går tapt. Det er viktig å ta vare på kunnskapen blant norske industriarbeidere. Norge er best på det maritime, og med vårt system kan vi fortsette å være det, sier Liland.
Siden 2014 har Liland skapt et nettverk med dyktige mennesker fra hele verden. Dette er også noe av grunnen til at Liland har fått støtte fra Forskingsrådet.
– Liland har mobilisert et stort team av mennesker, med faglig og kommersiell kompetanse som utfyller hverandre. Prosjektet er også forankret i sterke fagmiljøer ved UiA, som bidrar til å løfte kunnskapsnivået enda høyere, sier Meling.
Før kontrakten skrives, skal prosjektplanen til Ripple Aerospace godkjennes av Forskningsrådet. I arbeidet med prosjektplanen benytter Forskningsrådet to eksterne fageksperter som gir råd knyttet til kommersialiseringsprosessen.
– Når planen er godkjent, vil vi skrive kontrakt med Ripple Aerospace. Målet er å ha den på plass til midten av februar, sier Meling.