Rektorvalgets resultat avgjøres i dag

Stemmeperioden er nå avsluttet. Resultatet offentliggjøres her på uia.no når det er kvalitetssikret.

Sunniva Whittaker og Stephen Seiler, foto

ANSATTE OG STUDENTER STEMMER HER!

- Nå gjelder det å bruke stemmeretten. Jeg vil oppfordre alle ansatte og studenter som ikke har stemt ennå, til å stemme nå, sa valgstyrets leder Anne elizabeth Stie tidligere.

984 ansatte har stemt

Mandag morgen viste en oversikt fra universitetets valgstyre at 70,88 prosent av universitetets teknisk-administrativt tilsatte  hadde stemt. Det utgjør 377 av 522 stemmeberettigede.

I valgkretsen for universitetets tilsatte i undervisnings- og forskerstillinger hadde 608 av valgkretsens 887 stemmeberettigede stemt. Det utgjør 65,17 prosent.

Mer om rektorkandidatene

1043 studenter hadde stemt

I valgkretsen for studenter hadde 1043 stemt. Studentene utgjør den klart største valgkretsen med hele 13228 stemmeberettigede. Fredag morgen hadde 7,76 prosent av dem stemt.

Valg fram til kl 14.00

Rektorvalget ved Universitetet i Agder begynte mandag 11. februar og foregikk fram til mandag 18. februar klokken 14.00.

Se film fra debattmøte med rektorkandidatene
Hør podkast med kandidatene

Varierende valgdeltakelse i rektorvalg ved UiA

Deltakelsen i rektorvalgene ved UiA de siste 18 årene har variert for hvert valg.

Ved rektorvalget i 2007, da Torunn Lauvdal ble valgt til rektor første gang, var det som nå også bare én valgomgang. Det skulle egentlig vært to, men etter første omgang manglet Lauvdal bare to stemmer fra vitenskapelig tilsatte for å passere 50 prosent av stemmene. Dermed trakk de øvrige kandidatene seg og valget var avgjort.

Avlagte stemmer var da - i prosent per valgkrets, slik:

• Vitenskapelige ansatte: 74,91 prosent
  • Administrativt ansatte: 82,87
  • Studenter: 8,00

Totalt avla 15,91 prosent av de stemmeberettigede stemme i 2007.

Mellomvalget i 2011

I mellomvalget i 2011, da Torunn Lauvdal ble valgt til sin andre periode som rektor, var valgdeltakelsen mindre blant de ansatte, men noe større blant studentene:

• Vitenskapelig tilsatte: 67,1 prosent
  • Administrativt tilsatte: 76,4
  • Studentene: 8,7

Økt deltakelse i 2015

I rektorvalgets siste runde i 2015, da dagens rektor Frank Reichert ble valgt, var imidlertid deltakelsen høyere i alle valgkretser. Da stemte universitetets ansatte og studenter slik:

• Vitenskapelig tilsatte: 71,5 prosent
  • Administrativt tilsatte: 80,2