Palmesus og Kilden gir praksisplass til UiA-studenter

Universitetet i Agder tilbyr nytt masterstudium for studenter som vil bli prosjektledere innen kultursektoren.

Bilde fra konsert
Studentene får mulighet til praksisplass på Palmesus og Kilden. Foto: Tobias Hole Aasgaarden.

I 2018 opprettet Universitetet i Agder (UiA) en ny masterspesialisering i prosjektledelse. Masterstudiet var etterspurt av næringslivet i regionen. Behovet var stort for prosjektledere med spesialkompetanse innen kulturledelse. Resultatet er en spesialtilpasset mastergrad, med mulighet for praksisplass hos aktører som Palmesus og Kilden.

– For oss er det helt essensielt å samarbeide med UiA. Universitetet er en ledestjerne når det gjelder å hente talenter til byen vår, og det er vi avhengig av for å opprettholde vår posisjon som den største og beste festen i Norge, sier Leif Fosselie, daglig leder for Palmesus.

Han tilbyr masterstudentene praksisplass på festivalen, og gir dem dermed en unik mulighet til å få et innblikk i tankegangen bak Skandinavias største strandfest.

Fagene er tilpasset bransjen

Øystein Flemmen, foto

Student Øystein Flemmen har hatt praksis på Palmesus, og mener det har gitt han mange nye erfaringer. Foto: UiA

Øystein Flemmen er en av studentene som nå tar en master i prosjektledelse. Han hadde praksisplass på nettopp Palmesus, og mener det har gitt han verdifulle erfaringer som han kan ta med seg videre i karrieren.

– Fagene er spesialtilpasset kultur- og underholdningsbransjen, og det er veldig motiverende når det er noe man faktisk kan bruke i yrkeslivet, sier Flemmen.

Han tror mange kan bli skremt av tradisjonelle fag som bedriftsøkonomi og regnskap, men når disse fagene er tilpasset jobber innen kultur og musikk, blir det mer relevant og spennende.

Gjennom studiet tilegner man seg blant annet forståelse av innholdet i begreper som publikumssegmenter og kulturelt forbruk, i tillegg til at man får kunnskap om den økonomiske profilen til kultursektoren og kontrakts- og arbeidsrett for prosjektledere i kulturbransjen.

– Behov for kompetanse

Tore Løvland jobber som arrangementskoordinator i Kristiansand kommune, og mener byen har gjennomgått en enorm utvikling de siste årene.

– Det er i dag et yrende kulturliv i Kristiansand året rundt, og vi har flere tusen kulturarrangementer årlig, mye av det innen musikk og teater. Vi har det flotte teater- og konserthuset Kilden og nå bygger vi en fantastisk Kunstsilo, sier Løvland.

Han ser ingenting som tilsier at denne utviklingen kommer til å stoppe opp.

– Det blir tvert imot flere og flere kulturarrangementer i byen. Vi er derfor avhengig av gode prosjektledere som kan videreføre den gode utviklingen vi nå er inne i, sier Løvland.

Han var selv tilstede på et møte hos UiA før masteren ble opprettet. Flere aktører var invitert, som Canal Street festivalen, Dyreparken, Kilden, Cultiva og Palmesus. Formålet med møtet var å kartlegge om det var behov for denne typen kompetanse.

– Det var en unison enighet om at dette var viktig for byen fremover. Regionen trenger gode prosjektledere, det er da man får de gode prosjektene, sier Løvland.

Generell kompetanse innen prosjektledelse

Studieprogramleder Liucija Ridikaite jobber selv med flere festivaler i byen, og mener emnene treffer veldig med kompetansen man trenger for å jobbe med kulturprosjekter. Samtidig legger hun til at denne kompetansen kan brukes av alle som ønsker å jobbe med prosjektledelse.

– Mastergraden tilbys i et samarbeid med Handelshøyskolen ved UiA og Institutt for Rytmisk Musikk. Vi kan tilby en veldig bred kompetanse og allsidig utdannelse innen prosjektledelse som kan tilpasses til flere bransjer, sier Ridikaite.