Ny podkast fra UiA om kunstig intelligens

– Virkelighetens kunstige intelligens er mye mer fantastisk enn alle mulige fantasier og dommedagsprofetier, mener UiA-forsker Morten Goodwin som er aktuell med podkasten "Game Over".

Maren Schelbred Thormodsæter and Morten Goodwin

Maren Schelbred Thormodsæter og Morten Goodwin er programledere i podkasten Game Over som handler om kunstig intelligens. Foto: Haakon Sundbø

Grafikk

Game Over er en ny podkast som handler om kunstig intelligens. Det er forsker Morten Goodwin ved UiA og UiAs mediesenter som står bak.

Goodwin er førsteamanuensis ved Universitetet i Agder og en del av Senter for forskning på kunstig intelligens (CAIR). Han er ofte tilstede i mediene som kunstig intelligens-ekspert for å svare på ulike spørsmål og spekulasjoner rundt teknologien.

– Jeg får mange spørsmål om hvorvidt kunstig intelligens kommer til å ta over alle jobbene våre, og om robotene til slutt vil utslette oss mennesker, sier Goodwin.

Fra podkaststudioet ved UiAs Campus Grimstad ønsker han og Maren Schelbred Thormodsæter fra Mediesenteret ved UiA å opplyse om og av-mystifisere kunstig intelligens.

– Vi skal forklare hva kunstig intelligens er og hva det ikke er – hva den kan og ikke kan. Slik håper vi at diskusjonene hos vanlige folk og ikke minst mellom politikerne kan bli bedre. De skal få høre at virkelighetens kunstige intelligens er mye mer fantastisk enn alle mulige fantasier og dommedagsprofetier, sier Goodwin.

Fra algoritmehistorie til fremtidsspådommer

Researcher Morten Goodwin

Førsteamanuensis Morten Goodwin deler av sin enorme kunnskap om kunstig intelligens i podkasten Game Over. Foto: Haakon Sundbø

De to har til nå publisert tolv episoder i Game Over-podkasten.

Så langt handler mange av episodene om historien til kunstig intelligens, fra de tidlige algoritmenes foreldre som Ada Lovelace og Alan Turing, til han Goodwin kaller «gudfaren» til kunstig intelligens, Geoffrey Hinton.

­­– For å forstå hva kunstig intelligens er, bør vi forstå hvordan den er bygget opp, forteller Goodwin.

Historien om Newton med eplet som falt i hodet hans blir alltid fortalt for å forklare tyngdekraften. Kunstig intelligens-verdenen er full av slike historier også.

– Det er utrolig mange spennende historier og personer som har bidratt til at teknologien har kommet dit den er i dag. Etter hvert ser vi mer på hva teknologien betyr i dag og hva den kan bety i fremtiden, sier Thormodsæter som fungerer som Goodwins samtalepartner i podkastserien.

Alle bør ha kjennskap til kunstig intelligens

Fremover lover podkast-paret snakk om trusselen mot arbeidsplasser, selvkjørende biler, teknologikappløpet med Kina og hvorfor det er så vanskelig å snakke med digitale assistenter som Apples Siri og Amazons Alexa. De ønsker å formidle det alle bør vite om teknologien.

– Se for deg en verden uten datamaskin eller mobiltelefon. Snart er det like vanskelig å se for seg en verden uten kunstig intelligens. Jo mer man vet, jo bedre er man rustet til å møte fremtiden, sier Goodwin, som ved siden av forskningen underviser og veileder studenter innen IKT på bachelor-, master- og doktorgradsnivå.

– Morten er veldig god til å formidle kunnskap slik at alle, selv vi uten inngående tekniske ferdigheter, kan forstå. Sammen med lytterne har jeg allerede lært masse, og gleder meg til å lære mer, sier Thormodsæter.

Nye episoder kommer ut hver fredag.

Podkasten produseres av mediesenteret ved UiA. Du hører førsteamanuensis Morten Goodwin og rådgiver Maren Schelbred Thormodsæter i podkasten, og det er Åsmund Rodvig Somdal som er teknisk ansvarlig.

Har du et AI-spørsmål eller -tema som du ønsker skal tas opp i podkasten? Send det til gameover@uia.no.

Researcher Morten Goodwin

Utdanning innen kunstig intelligens?