Ny flått-bakterie oppdaget i Norge

Forskere ved Universitetet i Agder har for første gang påvist bakterien Borrelia miyamotoi i norsk flått. Den kan gi influensalignende symptomer.

Flått på rosa genser

Skogflåtten (Ixodus ricinus) som er vanlig langs hele norskekysten kan overføre en rekke sykdommer til mennesker.

– Borrelia miyamotoi er en fjern slektning av Borrelia-bakterien som forårsaker Lyme borreliose, den vanligste flåttbårne sykdommen i Norge, sier Vivian Kjelland, molekylærbiolog og flåttforsker ved Universitetet i Agder.

Bakterien ble først oppdaget i Japan i 1995.

– Vi vet at den japanske varianten kan gi sykdom som minner om influensalignende symptomer med feberfrie intervaller, men vi vet ennå svært lite om den europeiske varianten, sier Kjelland.

Det finnes ingen store studier på sykdomsbildet ved Borrelia miyamotoi-infeksjon. Registrering av symptomer er basert på enkelttilfeller, men influensalignende symptomer og tilbakefallsfeber, det vil si minst to runder med feber med feberfrie intervaller, ser ut til å være vanlig. Hos pasienter med nedsatt immunforsvar har man sett alvorlig sykdom som hjernehinnebetennelse.

Har analysert over 2000 flått

Vivian Kjelland

Vivian Kjelland, molekylærbiolog og flåttforsker ved Universitetet i Agder.

Kjelland mottok støtte fra Regionale forskningsfond Agder (RFF-Agder) for å analysere over 2000 skogflått (Ixodes ricinus). Disse ble plukket langs Agderkysten. Studien ble nylig publisert i det anerkjente tidsskriftet Ticks and Tick-borne Diseases.

– Analysene viser at i underkant av to prosent av flåtten i Farsund, Mandal, Søgne og på Tromøy utenfor Arendal inneholder Borrelia miyamotoi.

Funnet langs hele kysten

Da bakterien ble oppdaget i Japan, trodde man at den bare fantes der, men nå vet forskere at den er utbredt i en rekke land. Blant annet Russland, USA, Nederland, England, Frankrike og Estland. Også i våre skandinaviske naboland har man funnet forekomst av bakterien.

– Det interessante i studien er at vi har funnet bakterien hos flått langs hele kysten. Det var ingen forskjell i forekomst mellom de ulike kommunene. Vi har også gjort enkeltfunn i andre områder av landet, og antar derfor at bakterien også finnes i resten av Norge, sier Kjelland.

Du lurer kanskje på hvorfor denne bakterien ikke ble oppdaget tidligere.

– På grunn av begrensninger ved de metodene som benyttes finner man kun det man ser etter. Det er så vidt jeg vet ingen som har lett etter Borrelia miyamotoi i Norge før, forklarer Kjelland.

For Kjelland og kollegene blir det en spennende tid fremover.

– Det er mye vi fremdeles lurer på. Bakterien ser ut til å være svært utbredt i Norge, men hvorfor er det kun to prosent av flåtten som inneholder bakterien? Til sammenligning vet vi at i gjennomsnitt er 25 prosent av flåtten bærere av de Borrelia-typene som kan forårsake Lyme borreliose. Flåtten må også bli smittet, og det er foreløpig ukjent hvilke dyr som er vertsdyr for bakterien i Norge.

Ukjent smittemekanisme

Forskerne vet ennå ikke hvordan Borrelia miyamotoi-bakterien overføres fra flått til mennesker. Det finnes ingen tester i Norge som kan påvise sykdommen, og i enkelte miljøer har man spekulert i om testene for Lyme borreliose kryssreagerer på miyamotoi. Det vil si at dersom man har blitt smittet med miyamotoi-bakterien, kan det muligens slå positivt ut på Borrelia-prøver.

– Behandlingen er uansett den samme som for Lyme borreliose. Sykdommen behandles med en antibiotikakur, og prognosene for å bli helt frisk er svært gode.

Folk behøver med andre ord ikke være redd for miyamotoi -bakterien.

– Gå ut i skogen og nyt naturen oppfordrer Kjelland, og minner om at man bør beskytte seg mot flåttbitt når man skal ut i områder hvor man vet det finnes mye flått.

Tips for å unngå flåttbitt

Det viktigste forebyggende tiltaket for å unngå sykdom som overføres med flåttbitt er å unngå å bli bitt av flått. Men det er ingen grunn til å få panikk hvis du blir bitt. De aller fleste flåttbitt fører ikke til sykdom. Studier har vist at risikoen for sykdom etter flåttbitt er mellom en og to prosent.

• Dekk til bar hud når man ferdes i områder med mye flått
  • Gå gjerne med lyse klær. Det gjør det mye enklere å få øye på flåtten
  • Gå på stier i stedet for steder med høyt gress, lyng og kratt
  • Bruk insektmidler mot flått
  • Sjekk klær, hud og hår nøye. Flåtten oppsøker gjerne skjulte og tynnhudede steder som nederst på leggene, kneet, lysken, armhulene og området bak ørene
  • Husk at skogflåtten er veldig liten og kan være vanskelig å få øye på. Larvene er kun 0.5 mm før de har sugd blod
  • Skift klær når du kommer hjem. Skogflåtten kan krype rundt på klær og hud i noen timer før den biter seg fast.
  • Klipp plenen. Flåtten trives ikke i kort gress ettersom de er sårbare for tørke.

Fjern flåtten så raskt som mulig

• Borrelia-typene som kan forårsake Lyme borreliose oppholder seg i flåttens tarmsystem. Dersom man blir bitt av en flått som inneholder disse bakteriene vil det ta omtrent 24 timer før bakterien beveger seg fra flåttens mage og over til deg.
  • Det er fremdeles ukjent hvordan overføringsmekanismen fungerer for Borrelia miyamotoi. Det er kjent at de Borrelia-typene som forårsaker tilbakefallsfeber kan overføres i løpet av minutter, og ettersom Borrelia miyamotoi har flere likheter med denne Borrelia-gruppen er det mulig at også denne bakterien overføres raskt.
  • Sykdommen skogflåttencefalitt (TBE), som skyldes et virus, kan overføres umiddelbart etter flåttbitt.

Tekst: Yvonne Kerlefsen