Jump to main content

Nettverk er gull verd

Bruk koronatiden til å oppdatere og oppjustere nettverket ditt. Det kan bety mye i en usikker jobbframtid.

Illustrasjonsbilde: Jon-Petter Thorsen / Aptum

(Illustrasjonsfoto: Jon-Petter Thorsen / Aptum)

Silje Holteberg (Foto: Helene Røiseland)

Hvem kan du snakke med når jobbfremtiden er usikker og hvem kan gi gode råd om nye kompetansebehov og ledige jobber? Det er mange som stiller disse spørsmålene og mange føler usikkerhet. Det er tid for å bla i minneboka og hente fram kontakter du har hatt før.

- Nettverket fra studietiden er kanskje det aller viktigste vi har i jobbsammenheng, og verdien av nettverket øker over tid, sier karriereveileder Silje Holteberg ved Universitetet i Agder.

Alumni-nettverket

Nettverk gjennom studiestedet kalles alumni-nettverket, og en alumn er en nåværende eller tidligere student ved et gitt studiested. Universitetet i Agder ønsker å legge til rette for at tidligere studenter tar vare på sitt nettverk av medstudenter og forelesere.

- Samtidig ønsker universitetet å knytte tidligere og nåværende studenter tettere sammen, sier rådgiver ved UiA Alumni, Maiken Græsli

Hun anbefaler de med lite nettverkserfaring å være aktive i UiA Alumnis digitale kanaler.

- Bli med i de aktuelle nettverksgruppene, kommenter hverandres innlegg, og ikke vær redd for å legge ut egne innlegg, sier Græsli.

Ta kontakt og støtt hverandre

Mange har litt ekstra tid disse dagene og vi oppfordres sterkt til å ta kontakt med mennesker rundt oss. Vi kan også gjøre det i jobbsammenheng.

- Jobb systematisk med å knytte til deg flere kontakter enn du har i dag. For hver kontakt du tilegner deg, mangedobles nettverket ditt gjennom «venners venner-effekten», sier Holteberg.

Hun oppfordrer alle med en usikker jobbframtid om å se nærmere på eget nettverk, og ikke minst de man ikke har hatt så mye kontakt med – ditt uoppdagete nettverk.

- Se rundt deg. Hvilke mennesker inngår i ditt nettverk? Hvem har du studert med? Hvor jobber de i dag? Selv om du ikke har vært opptatt av å utvikle et nettverk, så har du et nettverk rundt deg gjennom alle folkene du har møtt på din vei. Hvor er tidligere medstudenter og forelesere, spør Holteberg.

Karriereveilederen er også opptatt av giversiden i nettverket, fordi det er mange som har behov for gode råd og tjenester.

- Ikke bare tenk på eget utbytte, tenk også på hvem du kan gi noe til – og ikke minst hvem du har i nettverket som kan støtte hverandre. Hei på nettverket ditt og vær raus med hverandre. Sammen kan dere stå sterkere, og det kan ligge mye læring i å følge hverandre i en krevende tid, sier Holteberg.

Kritiske til begrepet

Både alumni-rådgiveren og karriereveilederen møter stadig studenter som ikke har et bevisst forhold til eget nettverk. Det er også mange som misliker nettverksbegrepet og forbinder det med businessverden og det å skaffe seg fordeler.
- Jeg synes derfor det er viktig å myke opp begrepet og snakke om relasjoner. Det er det de beste nettverkene handler om. Noen man kan snakke fortrolig med om det som er utfordrende, både som jobbsøker og i jobbrelasjoner, sier Holteberg.

- Det tar tid å bygge gode relasjoner, og da bør man helst begynne i god tid før man ønsker et jobbskifte, trenger salg eller å dele kunnskap. Situasjonen vi er inne i nå gjør at noen bedrifter legger ned og flere bransjer vil endres. Ved å bruke tiden godt nå på å oppdatere LinkedIn-profilen sin, opprettholde relasjonene man har digitalt eller være synlig i relevante nettverk digitalt, er man bedre rustet ved en eventuell endring av arbeidssituasjon, sier Græsli.

Maiken Kleiven Græsli

Vær aktiv

Det aller viktigste du kan gjøre er å ta en aktiv rolle og ikke vente til ting går over. Begynn med å oppdatere CVen din og reflekter over hvilken kompetanse du innehar.

- Bruk tiden til å sette ord på hva du har gjort, hva du har lært og ansvar du har tatt så langt i karrieren din. Få med alt du har gjort, og utdyp det som er mest relevant for fremtidig arbeid. Aktualiser CV-en og ta med ting du har gjort nå den siste tiden: Hvordan kan du beskrive din omstillingskompetanse, din digitalkompetanse og din sosiale kompetanse, sier Holteberg.

UiA Alumni

Registrerer du deg i UiA Alumni, holder du kontakten med UiA, studievenner og forelesere. Du får invitasjoner til alumnitreff, nyhetsbrev og tilgang til et nettverk med andre UiA-alumni.