Mødre når idealvekten med tradisjonell nordisk mat

Kvinner som spiser tradisjonell nordisk mat under svangerskapet går raskere ned i vekt etter fødselen. Det viser en studie av 55.000 norske kvinner.

Foto av mor som spiser kirsebær
Mødre som spiser et kosthold basert på frukt og bær, grove kornprodukter, poteter, rotgrønnsaker, fisk og magre meieriprodukter har en gunstigere vektutvikling etter gravidideten, viser forskning.

Kvinner som følger et tradisjonelt nordisk kosthold i svangerskapet har en raskere vektnedgang etter fødselen enn kvinner som har et kosthold som er mindre i tråd med dette kostholdet. Resultatene holder seg opptil åtte år etter fødselen.

Studien har fulgt 55.000 gravide kvinner fra midten av svangerskapet til åtte år etter fødselen.

Kostholdet til kvinnene som hadde den gunstigste vektutviklingen var preget av regelmessige måltider, grove kornprodukter, poteter, rotgrønnsaker, frukt og bær, fisk og magre meieriprodukter.

Går ikke ned etter fødsel

Foto av Marianne Skreden

Marianne Skreden, førsteamanuensis ved Institutt for folkehelse, idrett og ernæring på Universitetet i Agder.

Mange mødre klarer ikke å gå tilbake til vekten de hadde før de ble gravide. Flere kvinner går derfor inn i neste svangerskap med overvekt eller fedme. Dette gir økt risiko for komplikasjoner som svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning.

– Om mor er overvektig under graviditeten øker det også risikoen for at barnet utvikler overvekt senere i livet, sier Marianne Skreden, førsteamanuensis ved Institutt for folkehelse, idrett og ernæring ved Universitetet i Agder (UiA).

Hun står bak den nye studien, som er publisert i British Journal of Nutrition. Dataene kommer fra den norske mor og barn-undersøkelsen, som er en av verdens største helseundersøkelser.

Regionale dietter

Middelhavsdietten har lenge blitt trukket frem som et spesielt sunt kosthold. De siste årene har forskning – blant annet fra UiA – vist at også kosthold som tar utgangspunkt i bærekraft og et tradisjonelt nordisk kosthold kan gi tilsvarende positive helseeffekter.

I en artikkel i Public Health Nutrition i 2010 hevder professorene Elling Bere og Johannes Brug at «middelhavsdietten» bør erstattes av et kosthold tilpasset ulike regioner. Dette vil også ha den fordelen at mye av maten vil være kortreist, og dermed mer bærekraftig.

Sammenlignet med et gjennomsnittlig vestlig kosthold vil det tradisjonelle nordiske kostholdet bestå av mindre sukker og fett og mer fiber og fisk.

Unge kvinner øker mest

Antallet personer med overvekt globalt har tredoblet seg siden 1975. Ifølge Verdens helseorganisasjon regnes 1.9 milliarder mennesker over 18 år som overvektige – i tillegg til 41 millioner barn.

Overvekt og fedme gir økt risiko for flere alvorlige sykdommer som hjerte- og karsykdommer, diabetes og noen former for kreft.

I Norge er det blant unge kvinner at forekomsten av fedme øker mest.

– Når man først har utviklet overvekt eller fedme, er det bare en av hundre som klarer å slanke seg tilbake til normal vekt og holde denne vekten over tid. Fra et folkehelseperspektiv er det derfor viktig at befolkningen holder seg normalvektige, sier Skreden.

Også for menn

Selv om denne studien er gjort på gravide kvinner, mener forskeren at det tradisjonelle nordiske kostholdet kan ha den samme positiv effekten på vektutviklingen hos menn.

– Det tradisjonelle nordiske kostholdet vil sannsynligvis være mer mettende enn om man spiser mindre fiber og mer sukker. Vi kan også spekulere i om dette kostholdet vil påvirke tarmfloraen positivt siden det inneholder mye fiber og mer frukt og grønt. Dette kan ha en positiv innvirkning på vekten, sier Skreden.