Minneord om Helle Rasmussen

Førsteamanuensis Helle Rasmussen (58) døde på jobb fredag 29. mars 2019. Fakultet for kunstfag holdt minnestund i Sal 3 i K-bygget - Sigurd Køhns hus - tirsdag 2. april.

Campus Kristiansand: Flagg på halv stang / Flag at half mast.

Det er med sorg at Universitetet i Agder melder at Helle Rasmussen døde på jobb fredag 29. mars. Hun var førsteamanuensis ved Institutt for visuelle og sceniske fag på Fakultet for kunstfag.

Da hun falt om sørget handlekraftige kolleger for førstehjelp fram til ambulansen kom. Dødsbudskapet kom fra Sørlandet sykehus senere på dagen.

Mandag morgen holdt Fakultet for kunstfag orienteringsmøter for berørte studenter. Tirsdag 2. april var det minnesamling i Sal 3 i K-bygget (Sigurd Køhns hus).

– Helle var dansk og begynte hos oss høsten 2018. Vi hedrer minnet om et flott og sterkt menneske, sier dekan Marit Wergeland-Yates.

Førsteamanuensis Helle Rasmussen

Førsteamanuensis Helle Rasmussen (f. 1960) ble ansatt ved Institutt for visuelle og sceniske fag, Fakultet for kunstfag i oktober 2018. Hennes forskningsfelt var digitalt billedarbeid i skolen.

Helle var født og oppvokst i Frederikshavn i Danmark, og utdannet seg som folkeskolelærer. Senere tok hun hovedfag (cand.pæd.) i billedkunst og hadde lang erfaring som lærer og lærerutdanner ved ulike seminarier. I 2017 disputerte hun ved Aalborg Universitet med avhandlingen: "Kompleks betydningsfremstilling i digitalt billedarbejde og billedæstetisk kompetenceudvikling i skolen - En design-based-research-inspireret undersøgelse af hvordan it-didaktisk design kan fremme læringsudbyttet af digitalt billedarbejde på ipad på 5. Klassetrin".

Minneord ved instituttleder Merete Elnan, Institutt for visuelle og sceniske fag

Vi skjønte allerede før prøveforelesning og intervju sommeren 2018 at Helle var en kandidat som ønsket å være godt forberedt. På bakgrunn av jobbsøknad, cv og uttalelsen fra sakkyndig utvalg var vi aldri i tvil om at vi fikk en meget kompetent fagperson i kollegiet. Helle sjarmerte oss med faglig trygghet, og ga tung teori om visuell kultur en sanselig og tilsynelatende enkel form.

Vi fikk en mild og sympatisk medarbeider. Helle lyttet interessert når vi fortalte om hvordan våre studier var bygd opp, og på en ydmyk, men likevel tydelig måte, foreslo hun hvordan hennes faglighet kunne tilføre oss noe. Helle var behagelig, ryddig, saklig, og utviste stor selvinnsikt.

Hun var en kollega som tok på seg mange ulike oppgaver. Hun underviste på bachelorutdanningen i Kunst og håndverk, på grunnskolelærerutdanningen og hadde sensuroppgaver på Master i kunstfag. Hun deltok i tverrfakultært fagplanarbeid, og holdt innlegg på en nasjonal nettverkskonferanse.

En av Helles siste oppgaver var å delta i sakkyndig utvalg for å vurdere de nye ph.d.-kandidatene. Hun var spent, siden hun aldri hadde gjort denne type arbeid før. Onsdag møttes vi i kaffekroken, og jeg spurte hvordan møtet med lederen av kommisjonen hadde gått. Det gikk veldig bra: Vi var enige om alt, sa hun.

Helle falt om på arbeid fredag 29. mars. Vi satte vår lit til at livet kunne reddes da ambulansen kom, og vi fortsatte å håpe at det skulle komme gode nyheter fra sykehuset. Dessverre var det et fryktelig trist budskap som kom. Vi hadde mistet en kollega.

Vi lyser fred over Helle Rasmussen sitt minne.