Middelhavsmat og bærekraft på Metochi studiesenter

Studenter og forelesere husker spesielt alle de deilige lange måltidene utendørs med smakfulle grønnsaksretter. Måltidene og stedet innbyr til senkede skuldre og gode samtaler.

Metochi - Foto: Knut Bry

Det er hyggelig å spise lunsj med middelhavsmat på Metochi. (Foto: Knut Bry)

Institutt for ernæring og folkehelse-studiet ERN135 Middelhavsmat og bærekraft er et etter- og videreutdanningskurs som blir gjennomført på Metochi studiesenter på Lesvos, se også studieplanen.

Studiet er et nytt sommerkurs på Metochi, og skulle vært gjennomført sommeren 2020, men på grunn av korona ble det utsatt til 19. - 26.september 2021.

- Instituttet samarbeider med to kolleger fra Egeerhavsuniversitetet, Maria A. Efstratiou og Georgios Vasios. De holdt flere forelesninger og var sammen med oss på ekskursjoner til saltverket i Polichnitos og olivenmuseet i Agia Paraskevi i sommerkurset.

Mat-seminarister på Metochi - fra venstre Anne Selvik Ask, Asbjørn Laudal Ruud, Maria Efstratiou, Marlene Imre, Cecilie Beinert og Georgios Vasios. Maria og Georgios er fra University of the Aegean. (Foto: Knut Bry)

Møtte maten på nært hold

Deltakerne møtte flere produsenter og fikk se hvor maten de spiste kom fra.

Maten fikk en annen verdi når studentene og foreleserne hadde snakket med en lokal sauebonde, en honningsprodusent, en grønnsaksdyrker og en olivenbonde. Studentene fikk også være med å tilberede middagen sammen med de som jobber i Metochis kjøkken.

Både studenter og forelesere fikk mange gode opplevelser å ta med hjem. Der kan de også slå opp i to bøker om maten på Lesvos og Metochi, og la seg inspirere til et fargerike og velsmakende måltider i Norge også.

Bokomslag: "Mat på Metochi" (Cappelen Damm)

Mat på Metochi - forfattere: Kari Grødum , Eva Maagerø , Birte Simonsen og Kari Wigstøl

Bokomslag: "Metochis kjøkken - med røtter i antikken" (Cappelen Damm)

Metochis kjøkken - Med røtter i antikken Forfattere: Kari Grødum , Eva Maagerø , Birte Simonsen og Kari Wigstøl