Jump to main content

Mer normal hverdag på campus

Meteravstand og testing ved symptomer gjelder, men fremover skal vi fylle campus med studenter og ansatte.

Forsamlingen i god stemning rett før en forelesning begynner! Professorene Ernst Håkon Jahr (UiA) og Lars-Gunnar Andersson (Gøteborg) til høyre. (Arkivbilde fra ph.d.-sommerskolen i 2014)

Forsamlingen i god stemning rett før en forelesning begynner! Professorene Ernst Håkon Jahr (UiA) og Lars-Gunnar Andersson (Gøteborg) til høyre.(Arkivbilde fra ph.d.-sommerskolen i 2014)

Antalls- og avstandsbegrensningene i undervisning fjernes fra 1. februar og regjeringen ber universitetene om mest mulig fysisk undervisning. (Pressemelding fra regjeringen 1. februar 2022)

Meteren er tatt bort også i bibliotek og på lesesaler, i tillegg til undervisningsrom, presiserer statsråd Ola Borten Moe.

UiA skal bruke den neste tiden på å få til dette på en så god og trygg måte som mulig.

• Studenter må følge med på sin timeplan.
  • Det blir slutt på påmelding til fysisk undervisning.
  • Det må likevel fortsatt bli god del hybrid undervisning.

Mange kommer til å bli syke fremover og UiA vil legge til rette for at også de som ikke kan komme til campus skal ha tilbud om et undervisningsopplegg.

Likevel må vi holde avstand når vi er i vrimleområder, i kantinene og lignende. Ansatte må forholde seg til at meteren fremdeles gjelder for møter og andre treffpunkter.

Bruk gjerne munnbind når det er vanskelig å holde avstand.

De med symptomer skal teste seg, og så langt det er mulig vil vi gjøre tester tilgjengelig på våre campuser. De som er syke skal holde seg hjemme.

Tidligere har UiA bedt om at studenter og ansatte som har fått positive tester ringer til UiAs beredskapstelefon, slik at medstudenter har kunnet få varsel om smitte på sms. Det kutter vi ut nå, og holder oss til de generelle smittevernreglene som sier at enhver er ansvarlig for å si fra til kjente nærkontakter: "Smittede sørger selv for å informere sine nærkontakter ved positiv test" - se pressemelding fra regjeringen.

De generelle anbefalingene om smittevern gjelder altså fremdeles:

• Praktiser god hånd- og hostehygiene
  • Vaksiner deg
  • Hold deg hjemme ved sykdom
  • Test deg for covid-19 ved nyoppståtte luftveissymptomer

Eksamen

Det er fra før bestemt at vårens eksamener som hovedregel gjennomføres som hjemmeeksamen, med noen få unntak. Det er altså ingen endringer på dette. Les mer på eksamenssiden.

Mindre hjemmekontor

Fremover blir det lettelser også for ansatte. Men vi må planlegge for at mange vil bli syke samtidig, slik at det i hver avdeling kan være behov for at noen jobber hjemmefra. Det må også være mulig å holde avstand i

kontorlokalene. Mer informasjon kommer fra ledelsen i fakultetene/instituttene/avdelingene.

Det er lov med fysiske møter igjen, men ansatte bes bruke sunn fornuft og bruke digitale møter der hvor det for eksempel er mange deltakere fra forskjellige avdelinger.

Arrangementer

Det er også gjort lettelser for arrangementer. Det vil likevel i en stund fremover være begrensede muligheter for å gjennomføre arrangementer på campus i tidsrom hvor det foregår mye undervisning.