Lørdagsuniversitetet er tilbake

UiAs populære Lørdagsuniversitet er tilbake etter en korona-pause. Universitetets forskere skal holde foredrag i flere sørlandsbyer i høst.

Bilde av Lørdagsuniversitetets logo.
Lørdagsuniversitetet er tilbake med foredrag i Kristiansand, Grimstad, Arendal, Flekkefjord, Mandal og Risør.

– Vi har satt sammen et variert program, og har allerede avholdt et par foredrag. Det er supert å være i gang igjen. Mange har savnet Lørdagsuniversitetet, sier Eli Skaranger, som er ansvarlig for Lørdagsuniversitetet i Kristiansand, Flekkefjord og Mandal.

Lørdagsuniversitetet er populærvitenskapelige foredrag, avholdt på lørdager rundt om i Agder. I Kristiansand er det ett foredrag på Teateret hver lørdag. I Arendal, Grimstad, Flekkefjord, Mandal og Risør er det ett foredrag i måneden.

Vil skape engasjement

Her kan du se en komplett oversikt over programmet i alle byene.

– Målet med Lørdagsuniversitetet er å skape engasjement for det universitetet holder på med. Vi vil spre kunnskap og skape kontakt mellom akademia og folk flest. Før pandemien slo til var dette veldig populært, og vi merker at folk har savnet det. I Kristiansand har vi vært nødt til å begrense publikum på grunn av smittevern, og da har jeg fått telefoner fra folk som ønsker å sikre seg billetter. I Grimstad var det helt fullt den 28. august, da Erik Mustad fortalte om Brexit. Da måtte vi avvise folk i døra, sier Skaranger.

Hun er som nevnt ansvarlig for arrangementene i Kristiansand, Flekkefjord og Mandal. I Arendal er dekan Anders Johan Wickstrøm Andersen ansvarlig, i Grimstad professor emeritus Dag Gjerløw Aasland og i Risør prosjektleder Ragni Macqueen Leifson.

Alle arrangementene er gratis, men som nevnt kan det være publikumsbegrensninger. Temaene som tas opp er som fagmiljøene på universitetet; varierte.

Fra brexit til batterier

I høst kan du blant annet få med deg foredrag om Storbritannia etter brexit, trolldomsprosessene på Agder, lithium-ion-batterienes rolle i det grønne skiftet og hva Bryne gjorde for å utvikle stjerner som Erling Braut Haaland.

– Vi jobber videre med å kvalitetssikre tilbudet vårt. Nå har vi fått på plass foredrag i mange byer, så det er viktig at alle får gode foredrag. Vi vil gjerne ha enda flere foredragsholdere med oss, så jeg oppfordrer alle forskere som har lyst til å ta kontakt, sier Eli Skaranger.