Ledige studieplasser er søkbare

Opptakstallene i Samordna opptak blir frigitt først fredag klokka 10, men det er alt nå mulig å se og søke på ledige studieplasser ved UiA.

Arkivfoto fra studiestart 2019.

Koronafri studiestart i 2019. (Arkivfoto)

Søkerne har fått beskjed fra Samordna opptak om de får studieplassen de ønsker seg eller ikke i det landsomfattende hovedopptaket, og statsråd Henrik Asheim har alt vært ute i media og fortalt at mange får studieplassen de ønsker seg, mens andre ikke får sitt førstevalg siden flere søker studieplass i år og kampen om de mest attraktive studieplassene dermed blir hardere. Se også Khrono: Rundt 63.000 har ikke fått ja på førstevalget sitt

Ledige studieplasser

Alt nå ligger en del ledige studieplasser ute på UiAs nettsider – trykk på knappen på UiA.no og se oversikten.

- Her finner du både ledige studieplasser fra Samordna opptak og i UiAs lokale opptak. Husk at oversikten endrer seg etter hvert som de som har fått tilbud sier ja eller nei. Det er viktig å følge med, for plutselig kan drømmestudiet dukke opp med en ledig studieplass, sier studiedirektør Greta Hilding.

Få automatisk beskjed

UiA har opprettet en abonnementsordning for ledige studieplasser, slik at du får beskjed når det skjer endringer. Det finner du mer om på oversikten.

- Men husk at det er først til mølla-prinsippet som gjelder, så det er viktig å være rask med søknaden, sier studiedirektøren.

Lokale opptak

- Vi har gitt tilbud om opptak til flere mastergradsstudenter i år, sier Hilding.

Lokalt er det flere studier med ledige plasser ved UiA, både på master-nivå og kortere studier. Dessuten er det ledige plasser ved PPU-studiet – det vil si praktisk-pedagogisk utdanning som alle lærere må ha.

Men tallene fra hovedopptaket, med poenggrenser og opptakstall til de enkelte studiene kommer altså først på fredag.