Lagde korona-snøhuler på fjellet

UiAs årsstudium i friluftsliv fikk lov til å gjennomføre sin årlige tur til Hovden, med en del spesielle smitteverntiltak.

Bildet viser inngangen til en liten snøhule.
Slik ser en snøhule for én person ut. Foto: Privat

– Våre studenter har fjellsikring, biologi, skred-kunnskap og overnatting i snøhule som en del av studiet. Da campus ble stengt på grunn av korona-viruset, så vi på hvilke muligheter vi hadde til å gjennomføre, og endte opp med et redusert, men godt opplegg, sier universitetslektor Geir Øvrevik ved Universitetet i Agder (UiA).

På den årlige turen til Bjåen på Hovden inngår det vanligvis felles overnatting i snøhule, men på grunn av smittevernreglene ble dette omgjort til én snøhule til hver student.

Hver sin hule

– Alle har gravd hver sin hule, og vi har også avgjort at vi ikke deler på utstyr slik vi vanligvis gjør. Vi har delt ut håndsprit, og på bussen på vei opp sørget vi for å ha god avstand mellom alle. Vi har klart å lage et kurs som tilfredsstiller myndighetenes krav til smittevern, sier Øvrevik.

Bildet viser studenter på fjellet.

Studentene reiste opp til Hovden i to grupper. Foto: Privat

På grunn av reglene om gruppestørrelser ble studentene delt i to grupper. Vanligvis ville turen vart i syv dager, men i stedet fikk hver gruppe to og en halv dag på fjellet. Student Jaymee Regalario var allikevel godt fornøyd med å faktisk få reise på tur.

– Det var annerledes, men veldig bra. Vi var heldige med været, og holdt god avstand til hverandre. Jeg har sovet i snøhule før, men aldri alene på denne måten. Det var en ny opplevelse, sier han.

Blant de første i Norge

Så vidt Geir Øvrevik vet er hans studenter blant de første i Norge til å kunne få gjennomføre praktisk felles undervisning etter at korona-viruset slo til.

– Det var en fin tur, og vi fikk også tatt med oss åtte internasjonale studenter som har valgt å bli i Norge. Da er det veldig gøy å kunne gi dem en skikkelig fjelltur. Nå har vi ett kurs igjen, med kajakk, seiling og snorkling som vi håper vi får gjennomført før sommeren, sier Øvrevik.