Konkurrerer om å løse bedrifters utfordringer

For første gang er UiA-studenter med i konkurransen BI International Case Competition Nordic Edition. Konkurransen utfordrer studenter til å lage gode løsninger på store bedrifters utfordringer.

Bilde av Adrian Pettersen, Lise Amalie Henriksen Grure, Pernille Hjerpseth og Linn Amanda Støylen i et grupperom.
Fra venstre: Adrian Pettersen, Lise Amalie Henriksen Grure, Pernille Hjerpseth og Linn Amanda Støylen.

– Det er intensiv jobbing i to uker. Den første uka jobbet vi med en oppgave som ble levert mandag 15. februar. Så skal vi presentere vårt arbeid på tirsdagen, før konkurransen starter for alvor på onsdag, sier Lise Amalie Henriksen Grure.

Hun deltar i konkurransen sammen med medstudentene Pernille Hjerpseth, Adrian Pettersen og Linn Amanda Støylen. Alle er studenter på bachelor i markedsføring og ledelse, og er på sitt avsluttende semester.

To oppgaver

BI International Case Competition arrangeres vanligvis fysisk i Norge, med inviterte deltagere fra store deler av verden. På grunn av koronasituasjonen er årets utgave mindre, og digital. Alt foregår på Zoom, og bare åtte handelshøyskoler fra Norden er med. Flere store selskaper har deltatt med reelle problemstillinger som de ønsker gode løsninger på.

Bilde av studentene i grupperommet de jobber i.

Studentene har fått tildelt et stort grupperom på Handelshøyskolen ved UiA til konkurransen.

Den første oppgaven fikk deltagerne én uke på å jobbe med, og deretter presentere. Den andre oppgaven får de bare 30 timer på å løse, og det er den andre oppgaven som avgjør hvem som vinner.

– Vi aner ikke hva den andre oppgaven vil innebære, men vi tror at den første ga oss en pekepinn på hva vi kan forvente. Den første oppgaven gikk ut på å lage forslag til hvordan Sbanken kan forbedre sitt forbrukslån-produkt, gjennom bedre markedsføring. Oppgavebeskrivelsen ga oss mye frihet, så det blir spennende å se hvordan de andre gruppene løste den, sier Pernille Hjerpset.

I det gode selskap

Førsteamanuensis Rotem Shneor synes det er stor stas at UiA er invitert til å være med i konkurransen.

– Invitasjonen kom som en følge av vår AACSB-akkreditering, og fra Norge er det bare oss, BI og Norges Handelshøyskole som har blitt invitert med. Det er spennende å følge løsningene som studentene kommer opp med, og jeg er imponert over det våre studenter har levert så langt. Det blir spennende å se hva utfallet av den andre oppgaven blir, sier Shneor.

Konkurransen er ikke bare for markedsføringsstudenter, men også økonomistudenter. Det gir gruppene ulike innfallsvinkler til oppgavene.

– Dette er kjempegøy, og en utrolig god erfaring å få som bachelorstudent. Oppgavene lar oss bruke den kompetansen vi har opparbeidet oss gjennom studiet, og bruke den på å løse relevante oppgaver.