Kick-off for KiK-ph.d.

Syv fornøyde doktorgradsstudenter er nå formelt i gang med ph.d.-arbeidet “Kunst i kontekst” (KiK), etter oppstartsuken i UiAs ferskeste doktorgradsspesialisering.

Syv spente og glade doktorgradsstudenter flankert av programansvarlig Anne Haugland Balsnes (til venstre) og dekan ved Fakultet for kunstfag, Marit Wergeland-Yates. Foran står fra venstre Inga Marie Nesmann, Monica Klungland og Helen eriksen. Bak fra venstre Laura Navndrup Black, Julian Blaue, Nina Helene Jakobia Skogli og Daniel Henry Øvrebø.

Fem av ph.d.-studentene er ordinære stipendiater, mens to har finansiering eksternt.

Tettpakket uke avsluttet med fest

- 4. september var en historisk dag for Fakultet for kunstfag. Fakultetet har hatt ph.d.-spesialisering i utøvende rytmisk musikk siden 2008. I 2013 dannet fagmiljøene innen klassisk musikk, musikkpedagogikk, teater og visuelle fag den tverrfaglige plattformen «Kunst i kontekst» (KiK). Utvikling av en egen ph.d.-spesialisering har vært en vesentlig del av KiK-satsingen, sier dekan Marit Wergeland-Yates og professor Anne Haugland Balsnes.

Balsnes er forskningsleder og programansvarlig for den nye doktorgradspesialiseringen.

Les mer om forskerutdanningen med spesialisering i Kunst i Kontekst.

- De syv nye doktorgradsstudentene ble tatt imot av ledelsen ved fakultetet, de programansvarlige og veilederne – før de gjøv løs på en tettpakket introduksjonsuke som ble avsluttet med fakultetsfest på fredag.

Stor interesse

- KiK-miljøet er opptatt av en tverrestetisk inngang, både med tanke på forskning og med henblikk på å styrke samarbeidet med regionale kulturinstitusjoner på tvers av fag. Noe av det som særpreger ph.d.-spesialiseringen er muligheten for en kombinert kunstnerisk/vitenskapelig avhandling, sier Anne Haugland Balsnes.

- Interessen for spesialiseringen har vært stor, både i inn- og utland. Vi fikk 55 søknader etter utlysingen, og tok elleve inn til intervju, forteller dekan Marit Wergeland-Yates meget fornøyd.

Tre av den syv doktorgradsstudentene har teater som inngang til doktorgradsarbeidet, mens to har musikk og to har visuelle fag som innfallsport. Her følger en oversikt over doktorgradsstudentene, temaet de skal studere og hovedveileder i forskningen.

Teater:

Julian Blaue: Når kunst møter verdenspolitikken. Hovedveileder: Siemke Böhnisch

Nina Skogli: Konflikt og omsorg: Om iscenesatt intimitet og dens virkninger. Hovedveileder: Siemke Böhnisch

Laura Navndrup Black: Barnet som koreograf og koreografisk materiale. Hovedveileder: Jeppe Kristensen

Musikk:

Inga Marie Nesmann: Tolkning og formidling av gamle tekster i klassisk musikk. Hovedveileder: Robin Rolfhamre

Daniel Øvrebø: Notasjon og fremføringspraksis innen postmoderne musikk. Hovedveileder: Robin Rolfhamre

Visuelle fag:

Monica Klungland: Samtidskunstens påvirkning på kunst- og håndverksfaget i skolen. Hovedveileder: Helene Illeris

Helen Eriksen - se også: Kunstnerisk integritet i samarbeidsprosjekter. Hovedveileder: Helene Illeris