Isak (23) er årets økonomistudent ved UiA

– Du må ha mer enn bare gode karakterer for å vinne, sier utvalgsleder.

Bilde av Isak Huagen, som holder et diplom for årets økonomistudent.
Isak Haugen tar en mastergrad i økonomi og administrasjon på Handelshøyskolen ved UiA. Foto: Privat

Hvert år kåres årets økonomistudent av linjeforeningen for økonomistudenter, Mercurius. I år ble prisen tildelt Isak Haugen fra Øystese i Vestland, som tar en mastergrad i økonomi og administrasjon med spesialisering i økonomisk styring.

– Det er veldig kjekt å bli kåret til årets økonomistudent. Jeg vet at konkurransen er hard, for jeg har mange dyktige medstudenter. Jeg hadde nok aldri klart å prestere så godt faglig uten dem og det gode samholdet vi har på universitetet, sier Haugen.

Engasjement og jobb

Karakterene var ikke utslagsgivende for tildelingen, ifølge Audun Przytula Fjeldberg, leder for fagutvalget som avgjør tildelingen.

– Du må ha mer enn bare gode karakterer for å vinne. I tillegg ser vi på engasjement, deltidsjobber og eventuelle verv en påtar seg. Isak har levert knallbra akademisk, jobbet i PricewaterhouseCoopers (PwC) ved siden av studiet, og engasjert seg i flere verv for sine medstudenter, sier Fjeldberg.

Haugen har blant annet sittet i næringsutvalget til Mercurius, deltatt i styret til flere studentidrettslag og han er nå studentillitsvalgt for sitt kull på masterutdanningen.

Gleder seg til arbeidslivet

Årets økonomistudent er nå på sitt fjerde studieår på UiA, og skal levere masteroppgave til neste år. En slik gjev pris er god å ha med seg når jobbsøkingen begynner, vanligvis høsten før uteksaminering.

– Gjennom jobben min i PwC har jeg fått et godt innblikk i arbeidslivet, og jeg gleder meg til å se hvor veien går videre. Siviløkonomstudiet er fint på den måten, for mulighetene er mange. Å få denne prisen før jeg start med jobbsøkinga er helt strålende, så takk til fagutvalget og mine medstudenter som nominerte meg, sier Isak Haugen.