Internship hos NHO en lærings-suksess

Gjennom praksis i NHO Agder har studentene Helene Meland og Stian Westbye ledet et vellykket kompetanse-prosjekt. Nå skal NHO ta deres resultater videre.

Bilde av Helene Meland og Stian Westbye.
Helene Meland og Stian Westbye har tilbrakt et semester i internship hos NHO Agder.

Praksis-programmet er et eksklusivt tilbud for dyktige og spesielt motiverte studenter, og en rekke store nasjonale og internasjonale bedrifter er med i samarbeidet.

– Det har vært gøy og lærerikt å ha praksis hos Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO). Det er veldig bra at UiA har et slikt tilbud, sier Stian Westbye.

Han og Helene Meland er på siste året av mastergradsprogrammet i innovasjon og kunnskapsutvikling, og har deltatt i Handelshøyskolen ved UiAs praksis-program. Her får studenter jobbe i regionale og internasjonale bedrifter, og får ansvar for prosjekter som bedriftene ønsker nye perspektiver på.

Vil styrke yrkesfag

– Vi fikk ansvar for et kompetanse-prosjekt som involverer hele Agder. NHOs årlige kompetanse-barometer har vist at det er en mangel på fagarbeidere innen teknikk og industriell produksjon, bygg og anlegg og elektro. Vi har kartlagt mulige årsaker til det, og hva vi kan gjøre med det, sier Westbye.

Sammen har de arrangert fokusgrupper med lokalt næringsliv og offentlige etater og organisasjoner i Flekkefjord, Birkenes, Kristiansand og Arendal. Her har aktørene snakket sammen om hvordan de kan gå frem for å styrke kompetansen lokalt.

– Mange har fortsatt et inntrykk av at hvis du velger yrkesfag, så er du låst til ett yrke resten av livet. Det er jo ikke sant i det hele tatt, så vi har sett på hvordan vi kan styrke omdømmet til yrkesfagene slik at flere velger dem. Yrkesfag velges jo på ungdomsskolen, så det er der vi må jobbe med omdømmet, sier Meland.

Les mer om deres arbeid her.

– Kjempefornøyde

Prosjektet deres startet i august, og har pågått til desember. Nå har de samlet resultatene i en rapport som NHO skal jobbe videre med.

Bilde av Helene Meland, Anne Klepsland Simonsen og Stian Westbye.

Anne Klepsland Simonsen i NHO Agder er glade for å ha hatt studenter på internship.

– Vi er kjempefornøyde med arbeidet som Helene og Stian har gjort. De har jobbet grundig og gitt oss gjennomtenkte forslag. Utfordringen med mangel på yrkesfaglig kompetanse er ikke ny, derfor ville vi benytte muligheten internshipet gir for å få nye øyne på dette, sier Anne Klepsland Simonsen, rådgiver i NHO Agder.

Professor og emneansvarlig Stein Kristiansen er svært fornøyd med arbeidet til Westbye og Meland.

Fordel i jobbsøking

– De har jobbet energisk og selvstendig, og jeg tror de både har lært og bidratt positivt i organisasjonen. Vi får særdeles gode tilbakemeldinger på vår praksis-ordning, både i Asia, Afrika og på Agder. Mange studenter forteller i ettertid at praksis på CV-en og god attest fra ledere i bedriftene skiller dem ut i søkermassen når de søker jobber, sier Kristiansen.

Westbye og Meland skal holde kontakten med NHO etter at praksisen er over.

– Vi er spurt om å presentere resultatene våre på flere NHO-arrangementer i 2020. Det har vært veldig fint å ha praksis hos NHO, og vi har lært mye om organisasjonen og samspillet mellom næringsliv og offentlige etater, sier Meland.