Imponert over UiAs inkludering og innovasjon

Kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby var særlig imponert over innovasjonen til Mechatronics Innovation Lab og Fadderstyrets inkluderende opplegg da hun besøkte UiA.

Statsråd Guri Melby på besøk hos UiA Campus Grimstad.
Kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby på besøk hos UiA Campus Grimstad.

- Jeg mener studentene har hatt det tøffest. Derfor håper jeg vi kan skjerme dem enda bedre dette året slik at de får et normalt studieliv, sier kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby.

Statsråden besøkte UiAs Campus Grimstad denne uken. Melby fikk først en guidet tur rundt campus av Rebekka Langseth, leder av Fadderstyret i Grimstad. Deretter en fikk hun en omvisning hos Mechatronics Innovation Lab (MIL) av daglig leder Lene Merethe Liodden og teknisk sjef Morten Kollerup Bak.

Sammen med rektor Sunniva Whittaker gir fadderleder Rebekka Langseth (t.h) statsråd Guri Melby hvordan en omvisning på Campus Grimstad. Her forklarer Langseth hva studentene i vernepleie gjør i løpet av semesteret.

Sammen med rektor Sunniva Whittaker (midten) gir fadderleder Rebekka Langseth (t.h) en omvisning til statsråd Guri Melby på Campus Grimstad. Her forklarer Langseth hva studentene i vernepleie gjør i løpet av semesteret.

Roser fadderne

Statsråd Guri Melby husker godt hvordan det var å være student selv for 20 år siden. Da fantes det ikke sosiale ordninger som faddere eller et eget Fadderstyre på universitetet. Derfor gjorde fadderne Rebekka Langseth og Lina Regevik særlig inntrykk.

- Jeg håper dette på sikt bidrar til at flere fullfører studiene og at færre studenter sliter med sin psykiske helse, sier hun.

Melby mener studietiden er en sosial og positiv periode i livet til mange, men at det også er krevende å være student. Hun roser fadderne for sitt bidrag til en bedre studenttilværelse, og for at færre skal kjenne på ensomhet.

- Studietiden er utrolig mye mer enn å lære. Du skal finne deg selv og bygge nettverk. Men i denne tiden er det også stress og press i eksamenssituasjoner. Det at fadderne skal hjelpe til for at nye studenter skal finne seg til rette er så utrolig fint, sier Melby.

Leder i Fadderstyret i Grimstad, Rebekka Langseth, var glad for å kunne vise statsråden det grundige arbeidet fadderordningen har gjort til rette for nye og kommende studenter.

- Mange kommer rett fra videregående eller har vært hjemme under pandemien. Andre kommer utenbys fra og har ikke et nettverk her. Det er det viktig for oss å sikre at de nye studentene får gode relasjoner under studiestart, men også at de ta kontakt med fadderne om det skulle være noe, sier Langseth.

Muligheter for norske arbeidsplasser

Under rundturen hos Mechatronics Innovation Lab (MIL) var det interaktive roboter, 3D-printere og innovative maskiner som møtte en begeistret statsråd.

Her forklarer daglig leder i MIL Lene Merethe Liodden til statsråd Guri Melby de ulike teknologiske verktøyene. Fra selvkjørende roboter til 3D-printere som kan produsere et mangfold av materialer og produkter.

- Dette er gode eksempler på hva teknologi kan hjelpe oss med. Det er godt å vite at det samarbeides med næringslivet, og at enda flere ser potensialet som ligger i å bruke robotteknologi, automatisering og kunstig intelligens, sier Guri Melby.

Melby fremhever innovasjonslaben på Campus Grimstad som et godt eksempel på virksomheter som kan bidra til flere muligheter hos norske arbeidsplasser.

- En automatisering i næringslivet trenger ikke bety færre arbeidsplasser. Det kan gjøre at flere bedrifter heller produserer mer i Norge, noe som vil skape flere arbeidsplasser, sier hun.

Daglig leder Lene Merethe Liodden er glad statsråden anerkjenner innovasjonsarbeidet de gjør, så vel som det tverrfaglige samarbeidet mellom studenter og næringsliv.

- Det er veldig viktig å ha regjeringen kjenner til det vi gjør, og at vi har dem med på laget. Ikke minst for å fremme regionen, men også mulighetene for bedriftene og bistand til innovasjon, sier Liodden.

Fra venstre: Rektor Sunniva Whittaker, kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby, daglig leder i MIL Lene Merethe Liodden og teknisk sjef i MIL Morten Kollerup Bak.

Det å vise statsråden kreative muligheter universitetet i den sørlige delen av Norge har å by på, var spesielt viktig for rektor Sunniva Whittaker.

- Vi er alltid glade for å ta imot politikere, for å gi dem en bedre forståelse for særpreget og mulighetene ved universitetet vårt. Vi er stolte av å kunne vise frem MIL-laben, som er unik i internasjonal sammenheng, sier Whittaker.

Hun er også glad for at statsråden tok seg tid til å møte studentene.

- Det er jo de som er fremtiden vår, og det var ekstra gledelig at statsråden fikk dette perspektivet nå i studiestartuken, sier rektor.