Hybrid undervisning fra 24. januar

Studentene skal tilbake til campus for å få fysisk undervisning, men det er restriksjoner på hvor mange som kan samles i forelesninger.

JT Sanner forelesning

FYSISK UNDERVISNING: En fullsatt sal hørte på finansminister Jan Tore Sanner da han holdt forelesning på UiA i høst.

Morten Brekke

Derfor vil mye av undervisningen fra 24. januar være hybrid – det vil si både fysisk og digital. Fram til 24. januar er det digital undervisning med noen få unntak.

– Hybrid undervisning er en krevende undervisningsform for både forelesere og studenter, men det er slik vi klarer mest mulig fysisk undervisning for flest mulig, sier viserektor for utdanning Morten Brekke.

Ved all aktivitet på campus er det viktig å huske på at en-meteren gjelder. Klarer du ikke å holde meteren skal du bruke munnbind, som ellers i samfunnet.  Følg nøye med i Canvas på emnene du studerer – faglærerne gir informasjon om undervisningsform der.

Noen emner vil fremdeles bare bli gitt digitalt. Følg med på Canvas, beskjed blir gitt der.

Praktisk undervisning og ferdighetstrening som ikke kan gjennomføres uten oppmøte fortsetter med fysisk undervisning tilrettelagt etter gjeldende smittevernregler.

Testing: Regjeringen ønsker at det blir lagt til rette for jevnlig tester av studenter, og at tester bør utdeles til studenter – men har ikke kommet med oppskrift på hvordan dette skal gjøres i praksis. UH-sektoren og UiA arbeider med å få klarhet i dette.

Inntil videre må alle som har behov for test i forkant hente tester hos kommunen. Slik bestiller du i Kristiansand.

I Grimstad må du bestille time ved testsenteret i kommunen. De gir ikke ut selvtestere foreløpig.

Prioritert på topp

Ved UiA er det først liv og helse, deretter studentenes progresjon som står øverst på prioriteringslista.

Hovedregelen er at alle studenter skal ha et fysisk tilbud i sitt studieprogram.

Marlene Romme Mørch

- Universitetet i Agder prioriterer studentenes trivsel i hverdagen og vil gi mulighet for fysisk undervisning så langt det er mulig, sier seksjonsleder Marlene Romme Mørch i Utdanningsavdelingen.

Regjeringen har bestemt at maksimalt antall studenter i auditoriene er 200, samtidig som enmeteren skal overholdes. Studentene skal også sitte på faste plasser (bruk oppmerkingen) – som innebærer at man ikke skal rusle rundt i lokalet eller sette seg i grupper uten at det er et forhåndsbestemt opplegg der enmeteren er ivaretatt. For eksempel betyr dette at i UiAs største auditorium – B1 018 på Campus Kristiansand – kan under halvparten av kapasiteten bli utnyttet.

I andre undervisningsrom enn auditorier er maksimalt antall 30 på faste plasser, fortsatt med den forutsetning at enmeteren blir overholdt. Bruk oppmerkingen.

I utgangspunktet er det timeplanen for vårsemesteret som gjelder. I enkelte tilfeller kan det være nødvendig å bytte rom for å gjennomføre mest mulig undervisning. Timeplanen finner du her: TimeEdit Universitetet i Agder

Fysisk og digital undervisning

Hybrid undervisning betyr ikke nødvendigvis at undervisningen blir gitt digitalt i sanntid. Det kan også være streaming /opptak av undervisningen eller et annet alternativt tilbud som setter studentene i stand til å gjennomføre emnet. Følg med på emnet i Canvas og informasjon fra faglærer.

Praktisk undervisning og ferdighetstrening kan gjennomføres som fysisk undervisning uten digitalt tilbud, men det skal planlegges for godt smittevern.

Påmelding til fysisk undervisning

Regjeringen pålegger universitetet å drive smittevernforsvarlig. Det er bakgrunnen for at undervisningen blir hybrid.

I noen studieprogrammer vil det være aktuelt med forhåndspåmelding for fysisk undervisning. Studenter dette er aktuelt for vil få informasjon om dette i Canvas.

- I de fleste tilfeller vil cirka halvparten av studentene kunne møte til undervisning på campus. Så lenge avstandskravet på en meter blir fastholdt, er det nødvendig med påmelding til undervisning for å kunne holde avstand i undervisningslokalene, sier Marlene Romme Mørch.

Smittevernreglene må følges

De generelle smittevernreglene gjelder nå som før:

• Hold en meters avstand til andre
  • Bruk munnbind om du ikke kan holde en meters avstand i det offentlige rom
  • Hold deg hjemme om du har symptomer på å være syk
  • Vær nøye med håndvasken / å sprite hendene gjør at du får færre bakterier og virus i deg
  • Host og nys i papirlommetørkle, eller bruk albukroken om du ikke har lommetørkle.
  • Å holde avstand til andre gjør at sannsynligheten minker for at du blir smittet eller smitter andre gjennom luftbårne dråper (aerosol smittevei)
  • Alle bør redusere tallet på nærkontakter.

Les også:

Pressemelding: Regjeringen letter på tiltakene (13. januar 2022)

Pressemelding: Studenter kan igjen ha fysisk undervisning (13. januar 2022)