Her er 700 studenter i gruppearbeid

Studenter fra profesjonsutdanningene på Universitetet i Agder samles i over 80 break-out-rooms for å øve på å samarbeide.

Student foran PC-skjerm, foto
Sammen med kollegaer sørger Viktoriia Romashchenko for at studentene får tilgang til undervisning og gruppearbeid.

Studenter som tar profesjonsutdanningen sin ved Universitetet i Agder får verdifull trening i å samarbeide på tvers av utdanningene. Gjennom forelesninger, fellessamlinger og praktiske øvelser får studentene fra de ulike utdanningene møte fagfelt de vil komme til å samarbeide med i yrkeslivet.

Mandag 8. februar ble det arrangert en digital undervisningsdag hvor 700 studenter ble samlet.

Gir viktig øvelse

– Å arbeide med konkrete eksempler sammen med studenter fra andre profesjonsutdanninger er viktig trening i samarbeid, og gir en større forståelse for de andre profesjonene, sier Anne Karin Vikstøl Olsen.

Sammen med Arne Breistein leder hun en tverrfaglig arbeidsgruppe bestående av representanter fra profesjonsutdanningene sykepleie, vernepleie, sosionom, barnevern, barnehagelærer og grunnskolelærerutdanningene.

– Fordi denne treningen er så viktig, har vi lagt til rette for et slikt gruppearbeid også på denne digitale undervisningsdagen, sier Breistein.

I september samlet profesjonsutdanningene over 1000 studenter til felles, digital undervisning på UiA.

80 grupperom

Temaet for undervisningsdagen er Tidlig innsats for barns psykiske helse.

Ingrid Lund fra UiA foreleser om utfordringer med samarbeid mens Indra Simhan fra ABUP har fokus på tidlig samspill, tilknytning og traumer.

Etter forelesningene deles studentene i mer enn 80 såkalte «break-out-rooms». I dette gruppearbeidet diskuterer de et eksempel fra dagens tema sammen med studenter fra de andre profesjonsutdanningene.

Gruppene ledes av tredjeårs sosionomstudenter, studenter fra veiledningspedagogikk og noen av faglærerne i de seks profesjonsutdanningene.