Gratis videreutdanningstilbud innen idrett og økonomi

Til høsten kan du ta fire ulike gratis videreutdanninger i idrett og økonomi ved Universitetet i Agder. Du trenger bare generell studiekompetanse for å kunne søke.

Bilde av en person som trener og en annen som regner på kalkulator.
Alle fire videreutdanningstilbudene er gratis, og kan kan kombineres med hverandre. Montasje: Pexels.com

– Vi ønsker å gi gode tilbud til unge, arbeidsledige og nyutdannede under pandemien. En av bransjene som sliter er treningsbransjen. Nå har vi fått midler til å kunne tilby to gratis videreutdanningstilbud for denne yrkesgruppen, sier Tone Lunde Brekka.

Hun er prosjektleder for etter- og videreutdanning på Fakultet for helse- og idrettsvitenskap. De har nå åpnet for søking på videreutdanningene Idrettsfaglig basisemne og Idrettsernæring. Begge videreutdanningene har all undervisning over nett, varer i ett semester, og har oppstart høsten 2021.

Populære kurs

– Disse videreutdanningene tilbød vi også høsten 2020, og de var svært populære. Dette er videreutdanning vi vet det er interesse for, og det er veldig gøy for oss å kunne tilby dem gratis, sier Brekka.

Videreutdanningene kommer som en følge av regjeringens bidrag på 81 millioner kroner, til kurs og korte utdanningstilbud til arbeidsledige og nyutdannede. For nyutdannede har pandemien bydd på ekstra utfordringer, og utdanningene skal være en mulighet til å styrke sin kompetanse imens Norge venter på å åpne opp igjen.

Også Handelshøyskolen ved UiA fikk midler gjennom ordningen, og tilbyr videreutdanningene Grunnleggende bedriftsøkonomi og Entreprenørskap – konseptutvikling og iverksettelse.

Kan kombinere

Videreutdanningstilbudene ved Handelshøyskolen ved UiA gjennomføres med en kombinasjon av fysiske samlinger og digital undervisning. Også disse ble arrangert i fjor, og var svært populære.

– Disse er gratis å ta, og tilrettelagt med fleksibel gjennomføring. Dette er gjort fordi det skal kunne kombineres enkelt med jobb hvis en får seg jobb i løpet av semesteret. Videreutdanningen i entreprenørskap tilbyr også en fordypning innen helse og trening, sier Hilde Vik, som er program- og markedsansvarlig for Handelshøyskolen ved UiAs etter- og videreutdanningstilbud.

Du kan fritt velge å søke ett eller flere kurs. For deg som ønsker en vei inn i treningsbransjen eller som er permittert, kan det bety en solid videreutdanning innen både økonomi og idrett. Du trenger generell studiekompetanse for å søke.