Forsker på journalistikk i konfliktområder

– Om du ikke forstår hvordan hendelser fra fortiden preger et samfunn, vil du heller ikke forstå mediene, sier Kenneth Andresen. Han forsker på journalisters vilkår på Balkan.

Foto av Kenneth Andresen med videokamera på et folkerikt bytorg.
Kenneth Andresen på feltarbeid på Balkan.

– Da jeg var på Balkan for første gang i 1999, var det som presseoffiser i NATO. Jeg trodde at jeg ville forstå mediene ved å se hva de skrev, og observere dem i forskningen min. Men det jeg så var at historien dukker opp overalt.

Det sier Kenneth Andresen, dosent på Institutt for nordisk og mediefag. Han er en av deltakerne i Horizon 2020-prosjektet Repast, som ser på hvordan fortellinger om krig og konflikt kan hindre at historien gjentar seg.

I forskerportrettet under forteller Andresen hvordan metodene hans utviklet seg fra å se på tekster og innhold på avstand, til å møte og lære om menneskene som tar de redaksjonelle avgjørelsene.

– Møtene med disse menneskene har vært veldig meningsfulle, og for meg har denne forskningen blitt en meningsfull del av livet. Den beste forskningen kommer fra de som du merker brenner for noe, sier Andresen.