Første sykepleier med internasjonalt sertifikat

– Det har vært utrolig lærerikt og spennende, sier Camilla Johansen Horten. Hun er blant de første med internasjonalt sertifikat i flerkulturell kompetanse og globale perspektiver for sykepleiere ved UiA.

Camilla Johansen Horten utenfor Campus Kristiansand, foto
FØRST UTE: – Selv om det krever en ekstra innsats er det absolutt verdt det. Man får utfordret seg selv litt ekstra og lærer mye, sier Camilla Johansen Horten. Hun er en av tre sykepleiestudenter som fikk et internasjonalt sertifikat i flerkulturell kommunikasjon, kultursensitivitet og globale perspektiver for sykepleiere ved UiA før sommeren. (Foto: Marianne Knudsen Skjæveland/UiA)

Camilla Johansen Horten fullførte sykepleierutdanningen ved UiA i vår, og er nå i jobb ved Avdeling for rus- og avhengighetsbehandling (ARA), ved Sørlandet sykehus.

Ved siden av studiene fulgte hun også et eget opplæringsløp om å være sykepleier i en internasjonal og flerkulturell verden, der hovedfokus var på flerkulturell kommunikasjon, kultursensitivitet og globale perspektiver for sykepleiere.

Tre sykepleiere har fullført opplæringsløpet, og har nå fått et eget sertifikat som beviser at de har verdifull ekstrakompetanse som sykepleiere.

– I mitt daglige arbeid med pasientene har jeg helt klart nytte av det jeg lærte. Jeg møter mennesker fra mange ulike land og kulturer i jobben min, og da er kompetanse innen kulturens betydning i sykepleieryrket viktig, sier Horten.

FAKTA/ Internasjonalt sertifikat ved UiA

• International Certificate of Learning (CIL) er på UiA et samarbeid mellom Internasjonalt kontor, Fakultet for helse- og idrettsvitenskap, og UiA Karriere.
  • Piloten startet for 3 år siden som et tiltak i strategien Samskaping av kunnskap og er nå i drift med registrerte sykepleiestudenter på alle kull.
  • Flere utdanningsinstitusjoner har likende ordninger nasjonalt og internasjonalt, og dette gir mulighet for samarbeid og erfaringsutveksling på tvers.

Startet i første semester

Horten meldte seg på ordningen fordi hun ønsket tilleggskompetanse for humanitært arbeid i utlandet. En trenger imidlertid ikke å ha planer om å jobbe utenlands, eller ha ønske om en utvekslingsperiode i utlandet i studietiden for at kunnskapen skal være relevant.

– Det er fint å ha internasjonalt sertifikat å vise til når en søker jobb etter endt studium. Ordningen er naturlig nok ikke så kjent blant arbeidsgivere ettersom dette er så nytt, men jeg erfarer at de er positive til ordningen, sier hun.

– Kulturforståelse har betydning

En av aktivitetene Horten gjennomførte var å delta på en internasjonal uke i Belgia med representanter fra sykepleieutdanninger i flere ulike land. Deltakerne utvekslet blant annet erfaringer om hvordan sykepleieutdanningene er bygd opp.

– Å delta på arrangementet fikk meg til å vokse som sykepleier og ga meg et større syn på internasjonal sykepleie og kulturforskjeller. Etter en uke i Belgia innså jeg hvor mye kultur har å si for hvordan sykepleie utøves, sier hun.

– Når jeg er ferdig utdannet så er jeg kanskje sykepleier, men jeg er fortsatt ikke best eller utlært. Jeg vil fortsatt lære, og det å ha respekt for andre kan føre til at vi kan lære mer. Menneskene jeg har møtt har gjort inntrykk på meg og har gitt meg verktøy som gjør meg til en bedre sykepleier.

Fleksibel ordning på UiA

Sissel Gjennestad, foto

Sissel Gjennestad

Internasjonal koordinator ved UiA, Sissel Gjennestad, drifter prosjektet med Internasjonalt sertifikat. Hun peker på at studentenes erfaringer i opplæringsløpet blir knyttet opp til utdanningen og kan bidra til andre perspektiv inn i studentmiljøet.

– At studenter engasjerer seg i frivilligheten i lokalsamfunnet kan bidra til trivsel for studentene ved at de blir inkludert i flere sosiale nettverk. Det er også positivt for universitetsbyene med studenter som engasjerer seg også utenfor campus, sier Gjennestad.

Sykepleiestudenter kan registrere seg i løpet av første semester, og fullføre de tre forhåndsgodkjente aktivitetene i løpet av tiden de tar graden sin, i tillegg til en workshop fra UiA Karriere. De får til slutt et sertifikat som bevis, som synliggjør deres tilleggskompetanse og den ekstra innsatsen de har gjort.

Mariann Fossum, profilbilde

Mariann Fossum

Instituttleder ved Institutt for helse- og sykepleievitenskap Mariann Fossum kan varmt anbefale ordningen.

– Internasjonalt sertifikat er svært viktig for oss på instituttet. Det gir oss en unik mulighet til å skape engasjement rundt internasjonalisering for studenter som ikke ønsker å reise på utveksling, men som har et internasjonalt engasjement. Det er en fin måte å få til internasjonalisering på campus.