Fant ny styringsmåte for offshorekraner

National Oilwell Varco har søkt patent på en ny styringsløsning for kraner. Løsningen er utviklet av doktorgradskandidat Jesper Kirk Sørensen ved Universitetet i Agder.

Jesper Kirk Sørensen på mekatronikklaben i Grimstad.
Jesper Kirk Sørensen har utviklet et nytt styringssystem for offshorekraner. (Foto: Morten Rosenvinge)

National Oilwell Varco (NOV) er en av landets største utstyrs- og tjenesteleverandør til olje- og gassindustrien. Sammen med ph.d.-kandidat Sørensen og hans veileder Michael Rygaard Hansen ved Universitetet i Agder (UiA), har selskapet utviklet en ny elektronisk måte å styre sylinderbevegelser i offshorekraner.

Kort fortalt går styringsmetoden ut på at det hydrauliske systemet blir modifisert, slik at det elektroniske systemet effektivt kan overstyre og kontrollere hydraulikken i kranene. Elektronikken holder hydraulikken i ro for at laste- og losseoperasjoner med kran skal gjennomføres trygt og effektivt.

Sørensen disputerer i disse dager på avhandlingen Reduction of Oscillations in Hydraulically – Actuated Knuckle Boom Cranes, hvor Rygaard Hansen er medforfatter på den delen som dreier seg om styringsmetoden for hydrauliske kraner.

Kraneksperimenter i labben

Sørensen har gjennomført utallige forsøk med ulike simuleringsmodeller i mekatronikklabben i Grimstad for å finne fram til den nye styringsmetoden. Underveis har han også designet og bygget en helt ny kran for å gjennomføre eksperimenter. Den nye krana er designet på en praktisk måte som gjør det enkelt å bytte deler som ventiler og annet for å gjennomføre ulike eksperimenter.

Doktoravhandlingen består av fire artikler. Den ene halvparten dreier seg om den nye styringsløsningen NOV har søkt patent på; den andre om eksperimenter med en trykkstyringsventil i kraner som primært brukes i lastebilkraner. Også forskningen på trykkstyringsventilen dreier seg om å finne nye metoder for å kontrollere og stabilisere hydraulikken i kranen.

— Det er ekstra motiverende å forske på problemstillinger som er viktige for industrien her og nå, og ikke om noe det kanskje blir noe av i en gang i framtiden, sier Sørensen.

Både Sørensen og Rygaard Hansen har vært delvis ansatt (20 prosent) hos NOV under arbeidet med Sørensens doktorgrad.

Nyttig forskning

Anders Meisfjordskar er prosjektingeniør i NOVs kran- og vinsjavdeling i Kristiansand og har samarbeidet tett med Sørensen. Han mener UiA-forskerne har løst et industrielt problem for bransjen, og er klar på at den nye styringsløsningen skal tas i bruk.

— Forskerne har forbedret kranstyringen, og det har vært en utfordring i industrien. Nå skal vi teste systemet på våre egne kraner, og jeg regner med vi får patent på systemet over nyåret. Da venter vi bare på den rette anledningen til å ta systemet i bruk offshore, sier Meisfjordskar.

Profilbilde Anders Meisfjordskar

Anders Meisfjordskar, prosjektingeniør i NOVs kran- og vinsjavdeling er godt fornøyd med samarbeidet mellom næringsliv og universitetet på Sørlandet (Foto: privat)

NOV-ingeniøren er glad for det tette samarbeidet mellom akademia og næringslivet i Agder.

— Samarbeidet er særlig viktig nå som oljebransjen er inne i en krevende omstillingsperiode. Jesper har vært dedikert til forskning og utvikling hos oss, og har gjennomført et arbeid vi ikke hadde klart å gjøre alene, sier Meisfjordskar.

Han understreker at alle forskningsprosjekter blir nøye vurdert før oljeleverandøren velger å takke ja til et samarbeid.

— Vi vurderer markedsbehov, gjennomføringsmuligheter og framtidig inntjening, og prosjektene skal være nyttige før vi går i gang med dem. Vi forsker ikke for forskningens skyld, men for å finne nye industrielle løsninger som effektiviserer arbeidet vårt, sier Meisfjordskar.

Se videoen som viser hvordan styringssystemet stabiliserer krana. (Video: Morten Rosenvinge)